CantDecide CantDecide skrev:
Platta på mark -> nyckelfärdigt. Sedvanlig schakt med fyllning på typ ett ton per kvm, stenkista etc. Åkte dock på pålning så kommer få hosta upp runt 170k för pålning och förstärkt platta sen typ 50k till för mer fyllning och höjning av hus så jag ligger runt 30cm ovan väg

Men ja det du skrev haha :)
Kolla ordentligt med pålningen. De jag fick hjälp av kom då nyss från ett bygge där byggherren räknat med 250.000kr för pålning och när de var klar med marken och bara skulle börja bygga huset var hela budgeten tömd.

Slutade med oinredd övervåning och nåns förälders sommarstuga som blev belånad som de i slutändan inte skulle kunna ärva sen.
 
P Pligg85 skrev:
Kolla ordentligt med pålningen. De jag fick hjälp av kom då nyss från ett bygge där byggherren räknat med 250.000kr för pålning och när de var klar med marken och bara skulle börja bygga huset var hela budgeten tömd.

Slutade med oinredd övervåning och nåns förälders sommarstuga som blev belånad som de i slutändan inte skulle kunna ärva sen.
Yes.. gjorde en geoteknisk undersökning innan jag fick offerten.. 7m till berg. Beräknad antal var efter bärlast m.m.. så blev 18 pålar men kan behövas en extra. Baserad på tidigare k-ritningar..
 
  • Gilla
jakob.123
  • Laddar…
Vi har precis byggt hus.

Hus 160 m2
Garage 35 m2

Totalt hamnade vi på 7.5 med allt menar jag då. Platta, el, beslysning, vitvaror, badrum, bergvärme, golvvärme i alla rum 0 + garage etc etc etc

Vi byggde med Intressantahus som nog klassas som mer premiumhus så troligen dyrare än de flesta. Det är då inte lösvirke heller. Men blev sjukt bra resultat!
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
CantDecide CantDecide skrev:
Nja, har 2.9mkr i offert för 145kvm från Eksjöhus inkl. Platta. (dock utan kök och badrumsinredning)
Men kök och två badrum innebär ju ytterligare 1miljon.
 
A AG A skrev:
Men kök och två badrum innebär ju ytterligare 1miljon.
… hur resonerar du där?
Jag köper endast inredning. Montering ingår.
 
CantDecide CantDecide skrev:
… hur resonerar du där?
Jag köper endast inredning. Montering ingår.
Nej, om det enbart är inredning så är det naturligtvis något helt annat.
 
  • Gilla
Riehuva naapuri
  • Laddar…
Anonor Anonor skrev:
Vi har precis byggt hus.

Hus 160 m2
Garage 35 m2

Totalt hamnade vi på 7.5 med allt menar jag då. Platta, el, beslysning, vitvaror, badrum, bergvärme, golvvärme i alla rum 0 + garage etc etc etc

Vi byggde med Intressantahus som nog klassas som mer premiumhus så troligen dyrare än de flesta. Det är då inte lösvirke heller. Men blev sjukt bra resultat!
Är det ink. tomten? Vad låg den på?

Vi har precis byggt 150m2 lösvirke med totalentreprenad (Umeå, tomtpris 1,2), bergvärme, med ganska dyra materialval i badrum, kök osv. Vi hamnade på 6,4-5 för allt (inget garage).
 
  • Wow
AG A
  • Laddar…
V vastkustkillen skrev:
Låter som det saknas något i den informationen. Det är ungefär samma kvm-pris som ett Älvsbyhus, så antingen är inte grunden med eller så är det något annat som inte stämmer....
Det är LB-hus
 
Andreas Robert Andreas Robert skrev:
Det är LB-hus
LB-Hus är inte lösvirke dock. Är det optimal eller start serien?
 
CantDecide CantDecide skrev:
LB-Hus är inte lösvirke dock. Är det optimal eller start serien?
Det har du helt rätt i, det var inte lösvirkeshus. Det är optimal-serien. Fått offert från Varbergshus nu också på Villa Malö på 3.583 för nyckelfärdigt hus utan tillval. Det är i lösvirke som jag förstod. Också fått offert från Smarta hem på nyckelfärdigt för 2.9 med deras hus Avkopplingen i lösvirke, 149 kvm.
 
Andreas Robert Andreas Robert skrev:
Det har du helt rätt i, det var inte lösvirkeshus. Det är optimal-serien. Fått offert från Varbergshus nu också på Villa Malö på 3.583 för nyckelfärdigt hus utan tillval. Det är i lösvirke som jag förstod
Yes! Vårgårda är lösvirke. Är det 2 plan du bygger eller 1.5?
 
Vart bor du? Jag byggde nyligen i Skåne 173kvm.
 
Andreas Robert Andreas Robert skrev:
Hej!
Vad har ni fått för offerter eller betalar/betalat för era hus de senaste 2 åren som legat på 160-170 kvm?
Jag har fått en offert på 2.9 miljoner för ett hus i lösvirke på 150 kvm med totalentreprenad. Ett krav vi har är att huset ska ha 2 badrum och minst 4 sovrum.
Låter osannolikt billigt. Vi byggde 2017-2018 i lösvirke i egen regi med hjälp av mycket duktiga hantverkare. Platsbyggt kök i trästommar, 3 badrum, bastu, 50 solpaneler, batteri mm. 2-planshus i gammal stil, boyta 190 m2 + 70 m2 garage/förråd, egen borrad brunn, enskilt avlopp, bergvärme. Tomt 2700 m2 vid strand (1,2 mille). Platta på mark med golvvärme i båda byggnaderna. Trädgård på ca 1000 m2 klar totalt ca 7,5-8 mille. Tror att det är svårt att bygga hyfsat stort med bra standard under 6 mille.
 
S SSM skrev:
Låter osannolikt billigt. Vi byggde 2017-2018 i lösvirke i egen regi med hjälp av mycket duktiga hantverkare. Platsbyggt kök i trästommar, 3 badrum, bastu, 50 solpaneler, batteri mm. 2-planshus i gammal stil, boyta 190 m2 + 70 m2 garage/förråd, egen borrad brunn, enskilt avlopp, bergvärme. Tomt 2700 m2 vid strand (1,2 mille). Platta på mark med golvvärme i båda byggnaderna. Trädgård på ca 1000 m2 klar totalt ca 7,5-8 mille. Tror att det är svårt att bygga hyfsat stort med bra standard under 6 mille.
Han skrev ju trots allt längre ner att det inte var lösvirke..
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.