8 495 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Hus på 160-170 kvm - pris?
Kolla ordentligt med pålningen. De jag fick hjälp av kom då nyss från ett bygge där byggherren räknat med 250.000kr för pålning och när de var klar med marken och bara skulle börja bygga huset var hela budgeten tömd.CantDecide skrev:
Slutade med oinredd övervåning och nåns förälders sommarstuga som blev belånad som de i slutändan inte skulle kunna ärva sen.
Yes.. gjorde en geoteknisk undersökning innan jag fick offerten.. 7m till berg. Beräknad antal var efter bärlast m.m.. så blev 18 pålar men kan behövas en extra. Baserad på tidigare k-ritningar..P Pligg85 skrev:Kolla ordentligt med pålningen. De jag fick hjälp av kom då nyss från ett bygge där byggherren räknat med 250.000kr för pålning och när de var klar med marken och bara skulle börja bygga huset var hela budgeten tömd.
Slutade med oinredd övervåning och nåns förälders sommarstuga som blev belånad som de i slutändan inte skulle kunna ärva sen.
Vi har precis byggt hus.
Hus 160 m2
Garage 35 m2
Totalt hamnade vi på 7.5 med allt menar jag då. Platta, el, beslysning, vitvaror, badrum, bergvärme, golvvärme i alla rum 0 + garage etc etc etc
Vi byggde med Intressantahus som nog klassas som mer premiumhus så troligen dyrare än de flesta. Det är då inte lösvirke heller. Men blev sjukt bra resultat!
Hus 160 m2
Garage 35 m2
Totalt hamnade vi på 7.5 med allt menar jag då. Platta, el, beslysning, vitvaror, badrum, bergvärme, golvvärme i alla rum 0 + garage etc etc etc
Vi byggde med Intressantahus som nog klassas som mer premiumhus så troligen dyrare än de flesta. Det är då inte lösvirke heller. Men blev sjukt bra resultat!
Är det ink. tomten? Vad låg den på?Anonor skrev:
Vi har precis byggt hus.
Hus 160 m2
Garage 35 m2
Totalt hamnade vi på 7.5 med allt menar jag då. Platta, el, beslysning, vitvaror, badrum, bergvärme, golvvärme i alla rum 0 + garage etc etc etc
Vi byggde med Intressantahus som nog klassas som mer premiumhus så troligen dyrare än de flesta. Det är då inte lösvirke heller. Men blev sjukt bra resultat!
Vi har precis byggt 150m2 lösvirke med totalentreprenad (Umeå, tomtpris 1,2), bergvärme, med ganska dyra materialval i badrum, kök osv. Vi hamnade på 6,4-5 för allt (inget garage).
Det har du helt rätt i, det var inte lösvirkeshus. Det är optimal-serien. Fått offert från Varbergshus nu också på Villa Malö på 3.583 för nyckelfärdigt hus utan tillval. Det är i lösvirke som jag förstod. Också fått offert från Smarta hem på nyckelfärdigt för 2.9 med deras hus Avkopplingen i lösvirke, 149 kvm.CantDecide skrev:
Låter osannolikt billigt. Vi byggde 2017-2018 i lösvirke i egen regi med hjälp av mycket duktiga hantverkare. Platsbyggt kök i trästommar, 3 badrum, bastu, 50 solpaneler, batteri mm. 2-planshus i gammal stil, boyta 190 m2 + 70 m2 garage/förråd, egen borrad brunn, enskilt avlopp, bergvärme. Tomt 2700 m2 vid strand (1,2 mille). Platta på mark med golvvärme i båda byggnaderna. Trädgård på ca 1000 m2 klar totalt ca 7,5-8 mille. Tror att det är svårt att bygga hyfsat stort med bra standard under 6 mille.Andreas Robert skrev:
Han skrev ju trots allt längre ner att det inte var lösvirke..S SSM skrev:Låter osannolikt billigt. Vi byggde 2017-2018 i lösvirke i egen regi med hjälp av mycket duktiga hantverkare. Platsbyggt kök i trästommar, 3 badrum, bastu, 50 solpaneler, batteri mm. 2-planshus i gammal stil, boyta 190 m2 + 70 m2 garage/förråd, egen borrad brunn, enskilt avlopp, bergvärme. Tomt 2700 m2 vid strand (1,2 mille). Platta på mark med golvvärme i båda byggnaderna. Trädgård på ca 1000 m2 klar totalt ca 7,5-8 mille. Tror att det är svårt att bygga hyfsat stort med bra standard under 6 mille.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden