8 515 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Hus på 160-170 kvm - pris?
Sida 1 av 2
Hej!
Vad har ni fått för offerter eller betalar/betalat för era hus de senaste 2 åren som legat på 160-170 kvm?
Jag har fått en offert på 2.9 miljoner för ett hus i lösvirke på 150 kvm med totalentreprenad. Ett krav vi har är att huset ska ha 2 badrum och minst 4 sovrum.
Vad har ni fått för offerter eller betalar/betalat för era hus de senaste 2 åren som legat på 160-170 kvm?
Jag har fått en offert på 2.9 miljoner för ett hus i lösvirke på 150 kvm med totalentreprenad. Ett krav vi har är att huset ska ha 2 badrum och minst 4 sovrum.
låter som ett bra pris.
Låter som det saknas något i den informationen. Det är ungefär samma kvm-pris som ett Älvsbyhus, så antingen är inte grunden med eller så är det något annat som inte stämmer....
Nja, har 2.9mkr i offert för 145kvm från Eksjöhus inkl. Platta. (dock utan kök och badrumsinredning)V vastkustkillen skrev:
Okej, men då låter rimligt, för med kök/badrumsmöbler så talar vi säkert typ 150 tkr och då är man runt 21 tkr/kvm vilket funkar (iaf med 2-planhus) medans trådskaparen är nere på ca 19 tkr/kvm för ett lösvirkeshus, som låter orimligt billigt...CantDecide skrev:
Det beror på tho. Alltså jag väljer ju hellre ett Epoq eller ikeakök vs Vedum. Tror typ bara köket från Vedum skulle landa på 120tkr. Vilket är löjligt. Så bra är det inte 😂. Men ja 19tkr är löjligt billigt. Något saknas definitivt. Sen om man fyndar lite under BF så sparar du bra pengar på möblernaV vastkustkillen skrev:
För general entreprenad skrivs två kontrakt ett med hustillverkaren och ett med byggentreprenören som ska bygga huset. Dvs om man har fått pris för ett hus av hustillverkaren på säg 2.9 milj så får man räkna med att det tillkommer en rejäl kostnad för bygget av huset på minst 1- 1.5 miljoner till ovanpå de 2.9 miljoner man fått för själva byggsatsen, så i slutänden är det inte så mycket billigare.
Det är 2.9 ink byggentrepenörskostnad.Skymag skrev:
För general entreprenad skrivs två kontrakt ett med hustillverkaren och ett med byggentreprenören som ska bygga huset. Dvs om man har fått pris för ett hus av hustillverkaren på säg 2.9 milj så får man räkna med att det tillkommer en rejäl kostnad för bygget av huset på minst 1- 1.5 miljoner till ovanpå de 2.9 miljoner man fått för själva byggsatsen, så i slutänden är det inte så mycket billigare.
Jag har dock gått vidare med en större modell 158kvm för 3.08mkr med diverse ändringar och modifieringar.
Okej det låter väldigt bra. Vi hade långa diskussioner med Eksjöhus kring olika husmodeller där vi genom general entreprenaden fick ganska dyra offerter på olika husmodeller. Dock var de vi tittade på flex plus hus eftersom vi ville ändra planlösningen ganska mycket. I slutändan valde vi att bygga med Myresjöhus eftersom kostnaden blev lägre samt att vi helst ville bygga totalentreprenad dvs skriva kontrakt med en part istället för med två parter.
Ja jag fick ju hosta upp en slant för upplåsning men helt ärligt jag tror det går så trögt för många nu att dom flesta drar ner byxorna rätt mycket. Jag fick en helt okej offert från Myresjö , fiskarhedenvillan m.fl men Eksjö vann på priset i slutändanSkymag skrev:
Okej det låter väldigt bra. Vi hade långa diskussioner med Eksjöhus kring olika husmodeller där vi genom general entreprenaden fick ganska dyra offerter på olika husmodeller. Dock var de vi tittade på flex plus hus eftersom vi ville ändra planlösningen ganska mycket. I slutändan valde vi att bygga med Myresjöhus eftersom kostnaden blev lägre samt att vi helst ville bygga totalentreprenad dvs skriva kontrakt med en part istället för med två parter.
Vad är det som ingår då i en sådan offert?CantDecide skrev:
Tomt byggbar sånär på 10 timmar grovplanering med maskin 100 ton fyllnadsmassor och nyckelfärdigt enligt normal standard och frånluftsvärmepump som helhetslösning för värme,vv och vent?
Synd att inte rot appliceras på nybyggnation utan man får gå omvägar. Räknades schablon på 1400 mantimmar på vårt 187kvm från plattan var gjuten.
Platta på mark -> nyckelfärdigt. Sedvanlig schakt med fyllning på typ ett ton per kvm, stenkista etc. Åkte dock på pålning så kommer få hosta upp runt 170k för pålning och förstärkt platta sen typ 50k till för mer fyllning och höjning av hus så jag ligger runt 30cm ovan vägP Pligg85 skrev:Vad är det som ingår då i en sådan offert?
Tomt byggbar sånär på 10 timmar grovplanering med maskin 100 ton fyllnadsmassor och nyckelfärdigt enligt normal standard och frånluftsvärmepump som helhetslösning för värme,vv och vent?
Synd att inte rot appliceras på nybyggnation utan man får gå omvägar. Räknades schablon på 1400 mantimmar på vårt 187kvm från plattan var gjuten.
Men ja det du skrev haha
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer