Hej!

Vi håller på att renovera vårt vardagsrum och har tagit upp murstockens tegelvägg (ska vara bakom en kamin) som fanns bakom ca 2 cm puts. Fogen mellan tegelstenarna är i dåligt skick och vi har därför tagit bort all lös-sittande gog (ca 2-3 cm) och tänker foga med ny fog. Huset är från 1925 och putsen är ganska grovkornig bruk som är vit så vi förutsätter att det är kalkputs som använts. Se bild.

Nu till frågorna.

Hur ska vi få fogen att fastna mellan tegelstenarna?
Har någon något tips på vad vi ska använda för teknik, verktyg och material för att putsen ska hålla, förbli grovkornig och vit?
Är det kalkputs man ska använda?

Mycket tacksam för all slags input!

Hälsningar kardil

• Närbild av en tegelvägg med murbruk; vissa teglar är nötta och har ojämna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isotopen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Årtal och utseende ger att det är kalkbruk. Om ni väter väggen ordentligt före fogning så fäster nytt kalkbruk - det kladdar fast bra (bättre än moderna betongbruk enligt min erfarenhet).

Se bara till att inga rökgångar används i murstocken för då finns det krav på att ytan är putsad för tätheten. Det är ingen formalitet utan puts är det som håller murstockar av denna typ täta. Sotaren kollar vid nästa brandskyddsinspektion.

Tack Cleas för råd!
Då kör vi på kalkputs. Kan rökkanaler påverkas trots att fogarna på djupaste stället är > 5 cm från rök kanalerna? Vi har en kamin som går in i rökkanaler i denna vägg. Den rökkanalen är slammad/tätad av proffs och sedan inspekterad av sotare. Känns som den kanal befinner sig en bra bit ifrån vårt puts område.
Mvh, kardil

Claes Sörmland
Det är inte så mycket att rökkanalerna påverkas som att rök från dem sipprar genom murstockens hålrum och sprickor. Som du ser på din egen murstock så är det svårt att få alla fogar helt fyllda vid murning. Lösningen var att putsa murstockarna för att garantera tätheten. Det är därför du inte ser tegel exponerat inomhus i gamla hus.

En brandsskyddsinspektör ("sotaren") slår vanligen ned på att man tar bort putsen på en murstock i användning. Har man också dragit rör i murstocken så har man löst gastätheten på ett annat sätt och då ska det inte vara ett problem. Kanal tätad innefrån med bruk vet jag inte hur det räknas.

M
Claes Sörmland skrev:
Årtal och utseende ger att det är kalkbruk. Om ni väter väggen ordentligt före fogning så fäster nytt kalkbruk - det kladdar fast bra (bättre än moderna betongbruk enligt min erfarenhet).

Se bara till att inga rökgångar används i murstocken för då finns det krav på att ytan är putsad för tätheten. Det är ingen formalitet utan puts är det som håller murstockar av denna typ täta. Sotaren kollar vid nästa brandskyddsinspektion.
Vi har inte krav på att murstocken skall vara putsad under vinden i vår kommun.

Claes Sörmland
Marcussjogren skrev:
Vi har inte krav på att murstocken skall vara putsad under vinden i vår kommun.
Har detta testats med en anmälan till kommunen? Man ska ju anmäla en väsentlig ändring av en rökkanal och då särskilt
om det finns risk för allvarliga konsekvenser som t ex förgiftning. Att ta ned ett putslager ger ju minskad täthet på rökkanalen och måste rimligen vara anmälningspliktigt.

Eller är det mer så att folk har knackat ned puts och ingen har reagerat vid nästa brandskyddsinspektion?

Jag skulle i alla fall av ren självbevarelsedrift vilja ha min gamla murstock provtryckt om jag fick för mig att knacka bort putsen på den i något rum. I alla fall efter vad jag såg när sotaren röktryckte en kanal här. Det blev lagning av puts och fogar kan man säga.

M
Claes Sörmland skrev:
Har detta testats med en anmälan till kommunen? Man ska ju anmäla en väsentlig ändring av en rökkanal och då särskilt
om det finns risk för allvarliga konsekvenser som t ex förgiftning. Att ta ned ett putslager ger ju minskad täthet på rökkanalen och måste rimligen vara anmälningspliktigt.

Eller är det mer så att folk har knackat ned puts och ingen har reagerat vid nästa brandskyddsinspektion?

Jag skulle i alla fall av ren självbevarelsedrift vilja ha min gamla murstock provtryckt om jag fick för mig att knacka bort putsen på den i något rum. I alla fall efter vad jag såg när sotaren röktryckte en kanal här. Det blev lagning av puts och fogar kan man säga.
Ställde faktiskt frågan till brandskyddsinspektören i samband med inspektionen hos oss och fick följande information. Skrev att jag hade funderingar på att ta bort putsen och han nämnde inte att någon provtryckning var nödvändig heller i samband med detta. Däremot kanske man själv kan tycka att det är av god idé att göra så.

Du kan ha den oputsad i ett boendeutrymme men den ska vara putsad i genomföringar och
vindsutrymmen.
.

Så som sista kommentaren är va alltid praxis när jag jobbade med att mura skrstenar, oputsat i vanliga utrymmen och putsat i bjälklag och vind. Sen efter provtryckning så putsade man ofta allt men då av estetiska skäl.

Har heller aldrig hört att putsen ska vara nåt nödvändigt, det har alltid varit en utseendegrej. Skulle gamla skorstenars täthet bygga på att putsen är där så måste man ju isåfall bygga skorstenen först , putsa den och sen bygga huset runt den och så gör man ju inte.

Man får ju dock komma ihåg att många sotare och inspektörer många ggr har helt egna ideer om vad som är okej och inte. En del ser det verkligen som sin livsuppgift att slå ner på fullt fungerande och säkra sker för att de har fått för sig nånting rent personligen och att strida för nåt som en dylik inspektion slår ner på, det är inte lätt för den enskilde husägaren.

Tack för alla goda råd!
Nu har vi köpt kalkbruk från Saint-Astier - vi får se hur det går!
Spännande ��!

M
Ska försöka komma med mer konkreta tips ikväll om jag kommer ihåg. Håller på och fogar om en skorsten på samma vis och det finns några saker som gör livet lättare :)

Claes Sörmland
Förtydligande:

Kravet på att skorsten ska putsas längs hela sin längd kom i BABS 1950 efter andra världskrigets skorstensbränder:

Närbild på text i ett diskussionsinlägg om krav på putsning av skorstenar enligt BABS 1950.

http://www.boverket.se/sv/lag--ratt...-regler-om-byggande/babs-fran-1947-till-1968/

Kravet tycks ha varit med ett tag:

http://www.brandsäkert.se/expertpanelen/2006/05/putsad-skorsten

Eftersom att TS hus är från 1925 så kan 50-talsreglerna inte gälla för den gamla murstocken. Dock så ändrar ju TS orginalkonstruktionen. Om man nu inte bara vill betrakta putsen som dekoration som har hävdats ovan. I verkligheten så bidrar den till rökgastäthet och möjlighet att kunna se en läcka.

Sunt förnuft och självbevarelsedrift säger att en murstock av tegel skall putsas överallt i hela sin längd upp till vattentaket. Att tumma på den regeln är ungefär lika intelligent som att registrera sin bil utomlands för att undvika vinterdäckskravet.

• Gilla
dengroth
  • Laddar…
Hej!
Tack igen för goda råd!
Marcussjogren - jag blir så nyfiken hur det gick med din foging av skorstenen! Svara om du har möjlighet!

M
Ja just det! Jag känner mig själv allt för väl och visste väl att jag skulle glömma :)

Rent praktiskt gällande detta, så är det egentligen ett ganska enkelt jobb.
Jag har förvisso hydrauliskt kalkbruk och men principen är nog detsamma för vanligt kallbruk.

Bruket skall blandas enligt påsen och man häller med fördel i vattnet först, då får man inte en torr klump i mitten som man aldrig får bort.
Känns bruket för torrt och smuligt efter 5-7min blandning med borrmaskin, så får man gott fortsätta.
Man behöver i princip aldrig fylla på med mer vatten än vad som anges av tillverkaren.
Bruket skall bli lite luftigt och gräddigt, men ändå så att om man kör ner sleven och delar på den så flyter den inte ihop direkt utan bara lite granna. Majonnäs-konsistens kanske man kan säga :)

Själva påförande av bruket gör man antingen genom att man har ett putsbräde eller en stor murslev att förvara bruket på, håller den i underkant av fogen och sedan skjuter man över det från brädet till fogen med en fogslev och pressar in det.
Här kan man välja att ge fogen sitt slutliga utseende eller gå vidare med nästa steg, nästa steg rekommenderas dock på en murstock.
Försök inte rensa bort eventuell remsa av bruk som hamnat utanför längs med fogen än!

När bruket har torkat så mycket att det inte blir något fingeravtryck när man trycket på fogen (10-20min?) så ska man pressa och riva av fogen. Detta görs med en fogpinne som har ungefär samma bredd som fogen.
Med lagom tryck så drar man helt enkelt fogpinnen längs med fogen så att delar av den skrapas bort. En urholkning på kanske 1-2mm ska det bli. Bruket skall liksom pressas inåt och ut åt sidorna.
Detta gör att fogen blir mer kompakt och får en bättre vidhäftning mot teglet vilket gör den så tät som möjligt.

Nu kan man även borsta bort överflödigt bruk försiktigt. Borsta diagonalt över fogen.
Bruket måste vid det här steget vara så torrt att det bara smular och ramlar av och borsten måste vara snustorr, annars blir teglet missfärgat.

Eventuella kallfläckar kan man ta bort med 1/4 vinäger och 3/4 vatten eller starkare vid behov. Se dock till att torka av ordentligt efteråt med rent vatten annars kan det bli missfärgningar.

Om jag missat något får ni gärna fylla på!

• Gilla
Susso och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.