Det borde inte ändras men om cirkulationspumpen snurrar på 30% så måste du kolla på menyn OPTIMUM
och står ditt värde på min 3 så ändra till 10 så borde cirkulationspumpen gå på 100%.

• Display med inställningar för cirkulationspump: temp diff cirk., temp diff brine, startflöde cirk., startflöde brine, min flöde cirk., full ladd. vv, min ladd. vv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
V växelventil skrev:
På displayplåten sitter det 4st toraxskruvar som du lossar för att ta bort displayplåten.Uppe till vänster sitter växelventilen och nu är frågan om det sitter en honeywell eller en LK 525 växelventil beroende på vilken årmodell du har på din värmepump.Är den efter 2009 så sitter det en LK 525 (som sällan krånglar) men har du en tidigare årmodell sitter det en honeywell som krånglar ofta.
Somnade.. så har inte kommit såhär långt.

Pumpen är från 2008.

Om det är den som krånglar, är det "enkelt" att få igång den eller är det lika bra att jag får bita i det sura och försöka få tag på vvs?

Kaminen är tänd nu iaf 😅

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kanske bättre att köpa några billiga elradiatorer och överleva till på måndag än att ringa hit dyr jour.

P Psan skrev:
Somnade.. så har inte kommit såhär långt.

Pumpen är från 2008.

Om det är den som krånglar, är det "enkelt" att få igång den eller är det lika bra att jag får bita i det sura och försöka få tag på vvs?

Kaminen är tänd nu iaf 😅
Har du tur så är det enkelt men man får köra uteslutsmetoden helt enkelt.Men testa höj i menyn Optimum först till 10

• Gilla
Psan
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Har du tur så är det enkelt men man får köra uteslutsmetoden helt enkelt.Men testa höj i menyn Optimum först till 10
Den låter rejält av det. Vad ska jag kolla efter nu? (Ok, rejält är att ta i - men mycket mer iaf)

P Psan skrev:
Den låter rejält av det. Vad ska jag kolla efter nu? (Ok, rejält är att ta i - men mycket mer iaf)
Okej men ändra tillbaka och kolla växelventilen.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Det verkar inte påverka temperaturen in till golvvärmen jag har i källaren. Ligger på 18 grader in fortsatt.

P Psan skrev:
Än så länge hela 14 grader i huset och -1 ute. Så den biten är ju lugnt hittils antar jag..
Du har inte möjlighet att tillfälligt elda och stödvärma med ved såhär under juldagen?

När jag nu läst hela tråden ser jag att du tänt i kaminen...

F fribygg skrev:
Du har inte möjlighet att tillfälligt elda och stödvärma med ved såhär under juldagen?
Brasan är igång!

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Okej men ändra tillbaka och kolla växelventilen.
Feg som man är så vågade jag inte skruva mer. Men en på vvs kunde kika förbi och visst fan va det växelventilen!

Den ska bytas, men nu skickas värme till radiatorerna igen iaf.

Tack för hjälpen :)

• Gilla
Masse 71 och 3 till
  • Laddar…
P Psan skrev:
Feg som man är så vågade jag inte skruva mer. Men en på vvs kunde kika förbi och visst fan va det växelventilen!

Den ska bytas, men nu skickas värme till radiatorerna igen iaf.

Tack för hjälpen :)
Misstänker att du har en honeywell 4012😌

• Gilla
Psan
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Misstänker att du har en honeywell 4012😌
Japp!

En person håller en Honeywell kompressor med en röd och vit etikett, text och symboler synliga, bakgrunden har ett rör och en tryckmätare.
Skapa konto

P Psan skrev:
Japp!

[bild]
Där är själva ställdonet (motorn) som inte egentligen som är problemet utan själva insatsventilen som sitter i själva ventilhuset.Insatsventilen är insmord i fett som till slut förvinner och då fungerar inte insatsventilen som börjar kärva (går tungt) och själva tanken är att när den växlar över till värme efter den gjort varmvatten så ska den fjädra tillbaka av sig själv men kärvar den så kan den fastna lite var stans och till slut går ställdonet sönder.Är ställdonet helt räcker det med att byta insatsventilen så tuffar den på några år till.Bilden visar den insatsventil som sitter i din honeywell i själva ventilhuset som kostar ca 500 kr som man kan byta själv om man vill för är inte speciellt svårt men nu har du en röris som fixar det på din värmepump😉

• Paket med en Honeywell trevägspatron, modell VCZZ6000/U, för VC-serien. Visar etikett med streckkod och CE-märkning.
    Skapa konto
  • Gilla
Psan och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Där är själva ställdonet (motorn) som inte egentligen som är problemet utan själva insatsventilen som sitter i själva ventilhuset.Insatsventilen är insmord i fett som till slut förvinner och då fungerar inte insatsventilen som börjar kärva (går tungt) och själva tanken är att när den växlar över till värme efter den gjort varmvatten så ska den fjädra tillbaka av sig själv men kärvar den så kan den fastna lite var stans och till slut går ställdonet sönder.Är ställdonet helt räcker det med att byta insatsventilen så tuffar den på några år till.Bilden visar den insatsventil som sitter i din honeywell i själva ventilhuset som kostar ca 500 kr som man kan byta själv om man vill för är inte speciellt svårt men nu har du en röris som fixar det på din värmepump😉
Ja, precis. Men skönt att få all info ändå så kan man lösa det själv nästa gång när/om det händer. Så bra att få det dokumenterat här!

Jobbar du med det här? Verkar väldigt kunnig.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P Psan skrev:
Ja, precis. Men skönt att få all info ändå så kan man lösa det själv nästa gång när/om det händer. Så bra att få det dokumenterat här!

Jobbar du med det här? Verkar väldigt kunnig.
Jobbar mer på kontorsdelen nu men rycker in då och då ute på fältet när det behövs.Tyvärr sitter det honeywell växelventiler på dom äldre modellerna på både ivt,nibe samt thermia och är bra om man kollar funktionen på ställdonet för dom kan småläcka så driften blir inte optimalt men kan även fungera hur bra som helst i flera år utan anmärkning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.