10 497 läst ·
47 svar
10k läst
47 svar
Hus kallt, thermia bergvärmepump säger inget behov av värme
Integralen har ju ett positivt värde, verkar inte sjunka. Eller är det +60 du menar då?V växelventil skrev:Det du ska titta på nu när kompressorn startar(integralen får ett värmeunderskott -60) vad din framledningstemperatur hamnar på efter ca 5 minuter och vad returen visar under menyn TEMPERATURER.Om ditt värde på integralen hamnar på ett + värde betyder att kompressorn stannar för tidigt och det kan vara att cikulationspumpen står still eller växelventilen står fel.
Integral är +68 nu
För att din värmepump ska starta måste du få ett värmeunderskott=minusvärde på integralen men får du ett +värde så finns inget behov av värme och då startar inte kompressorn tills du får ett minusvärde och standard värde på din värmepump är -60.Mao så tycker din värmepump att du har inget behov av värme eftersom du har ett +värde.P Psan skrev:
Har du en vanlig diplomat eller en optimum?Om rören känns kalla står nog din cirkulationspump still därför stannar kompressorn för den löser på hysteresen och du får ett +värde på integralen.Ta en bild på cirkulationspumen om du har en wilo?P Psan skrev:
Arbetsbrytaren?V växelventil skrev:
Vad är en stor slant?
Typiskt att det här händer på julafton och att det är helg direkt efter...
Hände inte mycket, men kanske inte märker nåt med en gång?V växelventil skrev:
Hör att det surrar från pumpen, men det gjorde det innan med.
Vad betyder skakfunktion?
(Tack så mkt för hjälpen hittils!)
Det du kan prova med är att gå in i servicemenyn och gå in på manuell test och prova starta den därifrån.
Servicemeny.
1,Håll vänsterknappen intryckt i ca 5 sekunder.
2.pila ner till MANUELL TEST.
3.Nu ser du 1 och 0 på växelventil,cirkulationspumpar.
4.Testa ändra 1till 0 på +/-knapparna för att starta/stoppa på cirkulationpumparna.
5.För att gå ur servicemenyn så tryck på vänsterknappen 3 gånger.
Servicemeny.
4.Testa ändra 1till 0 på +/-knapparna för att starta/stoppa på cirkulationpumparna.
Är det värmepump jag ska testa?V växelventil skrev:Det du kan prova med är att gå in i servicemenyn och gå in på manuell test och prova starta den därifrån.
Servicemeny.
Vad förväntar jag mig ska hända?
Ändrar jag till 0 efter test?
På displayplåten sitter det 4st toraxskruvar som du lossar för att ta bort displayplåten.Uppe till vänster sitter växelventilen och nu är frågan om det sitter en honeywell eller en LK 525 växelventil beroende på vilken årmodell du har på din värmepump.Är den efter 2009 så sitter det en LK 525 (som sällan krånglar) men har du en tidigare årmodell sitter det en honeywell som krånglar ofta.P Psan skrev: