V växelventil skrev:
Det du ska titta på nu när kompressorn startar(integralen får ett värmeunderskott -60) vad din framledningstemperatur hamnar på efter ca 5 minuter och vad returen visar under menyn TEMPERATURER.Om ditt värde på integralen hamnar på ett + värde betyder att kompressorn stannar för tidigt och det kan vara att cikulationspumpen står still eller växelventilen står fel.
Integralen har ju ett positivt värde, verkar inte sjunka. Eller är det +60 du menar då?

Integral är +68 nu

Känner att rören är "varma" precis där de går ut från pumpen, men blir kalla nästan direkt efter det.

P Psan skrev:
Integralen har ju ett positivt värde, verkar inte sjunka. Eller är det +60 du menar då?
För att din värmepump ska starta måste du få ett värmeunderskott=minusvärde på integralen men får du ett +värde så finns inget behov av värme och då startar inte kompressorn tills du får ett minusvärde och standard värde på din värmepump är -60.Mao så tycker din värmepump att du har inget behov av värme eftersom du har ett +värde.

P Psan skrev:
Känner att rören är "varma" precis där de går ut från pumpen, men blir kalla nästan direkt efter det.
Har du en vanlig diplomat eller en optimum?Om rören känns kalla står nog din cirkulationspump still därför stannar kompressorn för den löser på hysteresen och du får ett +värde på integralen.Ta en bild på cirkulationspumen om du har en wilo?

• Cirkulationspump av märket Wilo, gammal modell, visas tydligt med specifikationer på etiketten. Texten "Gamla modellen" syns under pumpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Har du en vanlig diplomat eller en optimum?Om rören känns kalla står nog din cirkulationspump still därför stannar kompressorn för den löser på hysteresen och du får ett +värde på integralen.Ta en bild på cirkulationspumen om du har en wilo?
Det är en optimum

Cirkulationspump av märket Wilo Stratos Para, med specifikationer som spänning och strömstyrka angivna på etiketten.
Skapa konto
Wilo-pumpregulator med rött vred, inställd på läge 4. Kabelanslutningar syns nedtill.
Skapa konto

P Psan skrev:
Det är en optimum

[bild][bild]
Du har en skakfuktion på din wilo så testa slå av värmepumpen på arbetsbrytaren och vänta i ca 30 sekunder och slå på igen.Har du tur hoppar den igång igen men annars har den gett upp.Kostar tyvärr en ganska stor slant.

V växelventil skrev:
Du har en skakfuktion på din wilo så testa slå av värmepumpen på arbetsbrytaren och vänta i ca 30 sekunder och slå på igen.Har du tur hoppar den igång igen men annars har den gett upp.Kostar tyvärr en ganska stor slant.
Arbetsbrytaren? :)

Vad är en stor slant?

Typiskt att det här händer på julafton och att det är helg direkt efter...

P Psan skrev:
Arbetsbrytaren? :)

Vad är en stor slant?

Typiskt att det här händer på julafton och att det är helg direkt efter...
Sitter oftas på väggen brevid värmepumpen och kostar över 5000 sist jag kollade.Men vi hoppas att den hoppar igång👍

V växelventil skrev:
Sitter oftas på väggen brevid värmepumpen och kostar över 5000 sist jag kollade.Men vi hoppas att den hoppar igång👍
Hände inte mycket, men kanske inte märker nåt med en gång?

Hör att det surrar från pumpen, men det gjorde det innan med.

Vad betyder skakfunktion?

(Tack så mkt för hjälpen hittils!)

Det du kan prova med är att gå in i servicemenyn och gå in på manuell test och prova starta den därifrån.

Servicemeny.
1,Håll vänsterknappen intryckt i ca 5 sekunder.
2.pila ner till MANUELL TEST.
3.Nu ser du 1 och 0 på växelventil,cirkulationspumpar.
4.Testa ändra 1till 0 på +/-knapparna för att starta/stoppa på cirkulationpumparna.
5.För att gå ur servicemenyn så tryck på vänsterknappen 3 gånger.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
P Psan skrev:
Hände inte mycket, men kanske inte märker nåt med en gång?

Hör att det surrar från pumpen, men det gjorde det innan med.

Vad betyder skakfunktion?

(Tack så mkt för hjälpen hittils!)
Du har en inbyggd fuktion på dina cirkulationpumpar som ska "skaka igång om dom stannar" på 5 försök.

V växelventil skrev:
Det du kan prova med är att gå in i servicemenyn och gå in på manuell test och prova starta den därifrån.

Servicemeny.
1,Håll vänsterknappen intryckt i ca 5 sekunder.
2.pila ner till MANUELL TEST.
3.Nu ser du 1 och 0 på växelventil,cirkulationspumpar.
4.Testa ändra 1till 0 på +/-knapparna för att starta/stoppa på cirkulationpumparna.
5.För att gå ur servicemenyn så tryck på vänsterknappen 3 gånger.
Är det värmepump jag ska testa?

Vad förväntar jag mig ska hända?

Ändrar jag till 0 efter test?

• Display med texten "Manuell test" och val för värmepump, brinepump, cirkulationspump och andra funktioner. Kontrollknappar för justering.
    Skapa konto
P Psan skrev:
Är det värmepump jag ska testa?

Vad förväntar jag mig ska hända?

Ändrar jag till 0 efter test?
Nu står värmepumpen still men där kan du starta dina funktioner men surrar cirkulationspumpen så kan det vara växelventilen som hängt sig.

V växelventil skrev:
Nu står värmepumpen still men där kan du starta dina funktioner men surrar cirkulationspumpen så kan det vara växelventilen som hängt sig.
Ja, det låter som om den är igång.

Finns nåt sätt att kolla växelventilen?

P Psan skrev:
Ja, det låter som om den är igång.

Finns nåt sätt att kolla växelventilen?
På displayplåten sitter det 4st toraxskruvar som du lossar för att ta bort displayplåten.Uppe till vänster sitter växelventilen och nu är frågan om det sitter en honeywell eller en LK 525 växelventil beroende på vilken årmodell du har på din värmepump.Är den efter 2009 så sitter det en LK 525 (som sällan krånglar) men har du en tidigare årmodell sitter det en honeywell som krånglar ofta.

• Gilla
Psan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.