138 369 läst ·
483 svar
138k läst
483 svar
Hus i tomgräns, överklaga lantmäteriförrättning om tvångsservitut
Vet du vad Lasse!S Självfixaren skrev:Jag svarar för Emma eftersom jag tycker till.
Om du vill att grannen skall ha en positiv syn på dig och tycka du är en trevlig granne = välj dina strider.
Du har retat upp din granne genom att vara paragrafryttare, jag tycker faktiskt du borde tänka dig in i din grannes sits och om du inte förstår = gå en kurs i social kommunikation.
Inget illa menat men du verkar kunna vinna en del på det i personlig utvekling om inte annat.
Jag försökte prata med grannen och få honom (gubben, medan han levde) att ansa sitt träd då det vuxit upp i himlen efter 20 år sedan vi flyttade in 1989. Han struntade i att göra något åt det.
Är inte att vara social och försöka prata med grannarna säg?
DNär han struntade i detta tog jag saken i egna händer med stöd av jordabalken och gjorde det fasansfulla tilltaget att kapa av grenarna då grannen inte gjorde det.
Och då tänker ni som ktitiserar mig, Herregud, han klippte sönder och förstörde trädet....
Huvva,vhur kan man göra så?
Vedervärdigt, hemskt, viöken jävla granne...
Men vet ni vad folks?
Äppelträd, även paradisäppelträd kräver beskärning för att vara snygga och inte ränna upp i himlen och vet ni vad, min ansade sida är mycket grönare och finare än hennes oansade sida som är risiig og full med döda kvistar/grenar. Så det så!
Och ni dom kritiserar mitt hemska tilltag har ännu inte svarat på mon fråga "Hur skulle ni ha gjort?".
Och det här hemska tilltaget gjordes för 15 år sedan men grannen är fortfarande bitter över det...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrar vem det är som är "Pain in the ass", inte jag som började hålla på med anmälningar till höger och vänster, till polis, gatukontor, parkeringsövervakning och byggnadsnämnd det var grannen som började med det och också vägrar prata med mig pga en beskärning av dennes paradisäppelträd för 15 år sedan....C Carsten Sjölin skrev:
Och det är så här, planterar man ett träd för nära en gräns (vilket för övrigt är rätt vanligt) så får man också stå för konsekvensen att grannen beskär det. Nu fanns det här trädet redan när vi bägge flyttade in men det var bara hälften så stort så. Sedan har det tillåtits ränna upp i himlen utan beskärning.
Gör man då inte något åt saken får man faktiskt finna sig o att granen beskär det.
Och vet du vad, det mådde bara bra av beskärning!
Se här!
Logga in
Skapa konto
Grannens oansada sida består av mycket mera risiga långa grenar med döda kvistar....
Var det fel eller rätt att beskära?
Rätt av dig! Allt hade varit klart om du bara ordnat klart med fasaden och låtit grannen leva rövare och anmäla hit och dit leder ingenstans...en svensk viker sigE El oso skrev:Jag undrar vem det är som är "Pain in the ass", inte jag som började hålla på med anmälningar till höger och vänster, till polis, gatukontor, parkeringsövervakning och byggnadsnämnd det var grannen som började med det och också vägrar prata med mig pga en beskärning av dennes paradisäppelträd för 15 år sedan....
Och det är så här, planterar man ett träd för nära en gräns (vilket för övrigt är rätt vanligt) så får man också stå för konsekvensen att grannen beskär det. Nu fanns det här trädet redan när vi bägge flyttade in men det var bara hälften så stort så. Sedan har det tillåtits ränna upp i himlen utan beskärning.
Gör man då inte något åt saken får man faktiskt finna sig o att granen beskär det.
Och vet du vad, det mådde bara bra av beskärning!
Se här!
[bild]
Grannens oansada sida består av mycket mera risiga långa grenar med döda kvistar....
Var det fel eller rätt att beskära?
Nu är det ju inte ett par kvadratmeter det är fråga om, utan 7x0,12= 0,84 m2 och den här gaveln var inget jag tänkte på när bygglov söktes för tilläggsisolering på HELA huset, och det är dessutom under mitt eget tak.kashieda skrev:
Hur lät frågan i början?
Det är ju viss skillnad på "Jag behöver ett servitut för att kunna underhålla min fasad, vi är överens om att det blir bra om vi får papper på det." och "Jag vill ha ett papper som överför en/ett par kvadratmeter av grannens fastighet till mig. Förresten, jag har redan gjort intrång hos grannen, så de är inte jätteglada.".
Bygglov lännades och det överklagades inte av grannen så då måste man ju anse att åtgärden accepterades, elker hur?
För övrigt så finns på ömse sidor om gaveln häckar som inkärktar än mer beroende på hur myclket man klipper dem, på ena sidan en Hagtornshäck mer än två m hög, på andra sidan vid min garageuppfart en lägre häck på ca 1 m. Finns desutom en Rhododendronbuske ivägen och tidigare fanns ett annat äppelträd och buskar där i en linje mellan husen men de har grannen själv tagit bort för att sonen i huset ska kunna komma in och ut med en båt.
Det växer för övrigt inget där då det är för torrt där pga taköverhänget.
Logga in
Skapa konto
Herregud vilka misstolkningar. Förjänar inte ens att besvaras.Dowser4711 skrev:
Fullt möjligt att de inte upplyst dig om de två specifika orden. Men de har upplyst dig om en hel del.
Exempelvis fick du redan från början en uppskattning om att det skulle kosta ungefär 50.000kr.
Och då kan man ju förutsätta att den som går vidare i det steget faktiskt anser att det är en väsentlig och värdeskapande åtgärd.
Det är ju rätt få som betalar de summorna till lantmäteriet enbart för nöjes skull...
Ja? Det är väl själva orsaken till att du påbörjade det hela.
Om grannen inte hade haft något egendomsskydd hade du ju inte haft något problem från början. Då hade du ju kunnat både fällt trädet och byggt vidare på deras fastighet om du så önskade (och var den starkare/mer beväpnade parten)
Så om någon av dina grannar inte tycker att du använder en del av din tomt så mycket så är det okej om de bygger något där istället?
Som sagt, du har fått ett bygglov. Det betyder att du får förändra ditt hus på det viset enligt kommunen.
Kommunen styr däremot inte över din grannes fastighet.
De har inte gett dig rätt att bygga på grannens fastighet mot dennes vilja.
Men *om* ni kommer överens om något så får du göra det.
Att grannen inte har överklagat bygglovet eller hur mycket grannens son klipper häcken påverkar inte något över huvud taget.
Du blandar ihop olika saker. Min gissning är att du även har gjort det i din kommunikation med Västerås stad och därför fått svar anpassade efter dina frågor.
Du ansökte om ett underhålls-servitut för att kunna underhålla din fastighet, och det kan du nog erhålla, även om det kommer bli dyrköpt. Men det är till för att du ska få beträda grannens fastighet för att exempelvis bygga upp din vägg igen, reparera hängrännorna och så vidare.
För att få bygga ut ditt hus på grannens mark behöver du en fastighetsreglering, eller arrendera marken från grannen. Det har inget med underhållet att göra. Även om ni skulle göra en fastighetsreglering som ger dig 12cm extra utefter husets sida så ger det dig inte minsta rätt att beträda grannens kvarvarande fastighet för att bygga ut dessa 12cm. Det måste du i så fall göra från din egen mark.
Som @kashieda skrev, hur framställde du frågan till dem?
Baserat på hur du ändrat historien här så känns det inte osannolikt att de inte fått rätt information från dig.
Om det som önskades var ett servitut för att underhålla ditt hus som ligger direkt an mot grannfastigheten så hade de med stor sannolikhet kunnat ge dig det och det borde även hålla i MöD. Kostnaden kan även den varit helt korrekt uppskattad.
Om ni fick en prisuppgift baserat på det ni begärde och att det sedan visade sig vara något totalt annat ni efterfrågade känns inte heller detta så konstigt.
Står det i lagen att de inte får kalla till något möte innan mötet i anslutning till fastigheterna?
Om det enbart skulle vara den enkla frågan kring underhåll av en fasad så kan jag tänka mig att det i många fall enkelt och snabbt kan avklaras på detta vis med berörda parter för att hålla kostnaden nere.
Därefter klagar du på att hon vill ha ett möte i anslutning till de berörda fastigheterna trots att du har skickat in 15 bilder...
Inget möte hade behövts om de hade korrekta förutsättningar från början. "Hej, jag vill annektera 12cm av min grannes fastighet samt få beträda den fritt för att bygga ut mitt hus. Vad tar ni för det?"
Om du kan belägga att hon ljög kan du givetvis använda det för att bestrida delar av fakturan.
Ja, rätt få jobbar gratis. Och deras prislista är väldigt väl publicerad och reglerad som du redan påvisat flera gånger här.
Det framgår med all tydlighet.
Att Lantmäteriet har långa handläggningstider när de behöver arbeta med den här typen av ärenden är tyvärr förståeligt...
Och givetvis finns det inget i det att försvara, det ser jag inte heller någon som har gjort.
Däremot så blir ju inte handläggningstiderna kortare för att de får slösa sin tid med denna typ av ärenden.
Nej, det är inte bara det att de missat att upplysa om det här, de skulle ha avvisat ärendet direkt med anlening av den vägledande domen från 2018 i HD ( som gälde en parkering), mden domen tycks de inte ha kännedom om i stadshuset på Lantmäteriavdrlningen.N Nils ST skrev:
Jag ska ärligt säga att jag inte kände till den heller utan har efteråt fått kännedom om den på annat sätt
Men man ska också ha klart för sig att bygglov har lämnats för tilläggsisolering på HELA huset, grannen har inte överklagat bygglovet och går då anses ha accepterat det eller hur?
Angående upplysningskyldigheten så finns den inskriven i förvaltningslagen då LM HAR en SKYLDIGHET att upplysa, ge råd och avrådan, men det har de inte gjort.
Inget som man bara kan kritisera, de följer inte lagen helt enkelt med en gröngöling som handläggare.
Så det är inte bara kritik, för de skulle ha avrått, men framförallt skulle de ha AVVISAT målet för uppfyller man inte de grundläggande förutsättningarna så ska förrättningen avvisas enligt fastighetsbildningslagen.
Efter att ha frågat andra LM så säget de att det första de gör innan de påbörjar en förtättning är att undersöka om de grundläggande flrutsättningarna är uppfyllda, annars ska de (enligt lagen) avvisa ansökan.
De grundläggande förutsättningarna är
1. Båtnad finns
2. Väsentlighetskravet
3. Egendomsskyddet
Sen finns ytterligare en skyldighet enligt förvaltningslagen, de ska hålla nere kostnader för den enskilde och genomföra åtgärderna på ett effektivt sätt, det kan man verkligen inte säga att de har gjort när de redan är uppe i 60 papp innan de ens är halvvägs....
Vet du vad Carsten, hon är inte äldre än att hon kan orkar hålla på att polisanmäla, anmäla till gatukontor, anmäla till parketingsövervakning anmäla till byggnadsnämnden hela tiden för att hom är bitter över att jag ansade ett täd för 15 år sedan som bara gjorde gott för trädet.C Carsten Sjölin skrev:
Hade hon öpnnat dörrn och pratat med mig när jag plingar på hade saker säkert löst sig men istället håkler hon på med anmälningar till höger och vänster för en trädansning för 15 år sedan.
Det finns inga tomtrör kvar att gå på mellan våra fastigheter, däremot finns ett kvar mellan grannens fastighet och nästa granne, det enda i kvarteret vad jag vet.P polaris78 skrev:Kanske dags att få en exakt tomtgräns utsatt så vet ni vart gränsen går.. kanske har du gränsen i takfotens ytterkant och har redan möjlighet att tilläggisolera på din sida tomtgräns och kan till och med gå under takutsprånget och jobba där utan att tanten har med det att göra alls.. OM det redan är din mark..
Och chansen att dömmas för hemfridsbrott om man råkar sticka in baken på grannens tomt är minmal då man är där för att underhålla sin fasad och tomtgränser och hemfridsbrotts inte är som att korsa landsgränser där man blir skjuten så fort en kroppsdel sticker in ,utan vad man gör på fel sida tomtgränsen har stor betydelse för om det händer något alls man hela det kräver att man vet exakt vart tomtgränsen går vilket ju just nu verkar vara väldigt oklart.. tomtgräns och ev hemfridsbrott beror på hemfridszonen som inte alls behöver gå i tomtgräns.. jag skulle tvärtom säga att det är väldigt ovanligt att folk straffas för att stå på grannens mark och underhålla fasad i tomtgräns eller annat nödvändigt underhåll på sitt hus.
Det tomtröret ligger i linje med grannens garagevägg som är är i den tomtgränsen.
Grannens hus verkar alltså stå som det ska enligt bygglovet, efter fluktning.
Grannens tomt är 27 m lång och drar man av måttet på hus+ garage så ska det vara 6,04 m mellan våra hus (enligt bygglov)
Jag mäter upp mellan fasadteglet på våra hus 5,98 m och difffen till 6 m kan man nog anse vara teglets överhäng över sockeln.
Det man satte ut när husen byggdes var nog sockeln.
Det innebär att det är något tajtare (4 cm) mellan våra hus än vad det ska vara enligt bygglovet.
Men nu har jag bara stått och fluktat till tomtröret som finns med ögonen, inte med något instrumet så jag vet inte om grannens hus står fel med någon cm eller mitt hus med någon eller några cm, men nu är vi snart inne på ABB petimeter- noggrannhet.
Den inmätning som gjordes 2008 visar att mitt hus står 11 mm in på grannens tomt men det kan nog tillskivas teglets överhäng, för det var nog sockeln man satte ut och byggde efter.
Nån ny inmätning behövs inte enligt min mening..
Jag har mätt upp avståndet mellan våra fastigheter med lasermätare, något vi hade kunnat göra gemensamt om LM hade hållit möte i anslutning till fastigheterna som lagen anstaltar, men de hade möte i stadshuset istället.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Snälla människa, du är ju omöjlig. Det är uppenbart att du redan bestämt dig och inte är mottaglig för vad något anna säger. Men vi gör ett sista försök och försök nu att faktiskt ta det det jag skriver.E El oso skrev:Nej, det är inte bara det att de missat att upplysa om det här, de skulle ha avvisat ärendet direkt med anlening av den vägledande domen från 2018 i HD ( som gälde en parkering), mden domen tycks de inte ha kännedom om i stadshuset på Lantmäteriavdrlningen.
Jag ska ärligt säga att jag inte kände till den heller utan har efteråt fått kännedom om den på annat sätt
Men man ska också ha klart för sig att bygglov har lämnats för tilläggsisolering på HELA huset, grannen har inte överklagat bygglovet och går då anses ha accepterat det eller hur?
Angående upplysningskyldigheten så finns den inskriven i förvaltningslagen då LM HAR en SKYLDIGHET att upplysa, ge råd och avrådan, men det har de inte gjort.
Inget som man bara kan kritisera, de följer inte lagen helt enkelt med en gröngöling som handläggare.
Så det är inte bara kritik, för de skulle ha avrått, men framförallt skulle de ha AVVISAT målet för uppfyller man inte de grundläggande förutsättningarna så ska förrättningen avvisas enligt fastighetsbildningslagen.
Efter att ha frågat andra LM så säget de att det första de gör innan de påbörjar en förtättning är att undersöka om de grundläggande flrutsättningarna är uppfyllda, annars ska de (enligt lagen) avvisa ansökan.
De grundläggande förutsättningarna är
1. Båtnad finns
2. Väsentlighetskravet
3. Egendomsskyddet
Sen finns ytterligare en skyldighet enligt förvaltningslagen, de ska hålla nere kostnader för den enskilde och genomföra åtgärderna på ett effektivt sätt, det kan man verkligen inte säga att de har gjort när de redan är uppe i 60 papp innan de ens är halvvägs....
Lantmäteriet ska inte avvisa ärendet för att det inte uppfyller kraven på tex. Båtnad, väsentlighet eller egendomsskyddet. Dom ska besluta om att ställa in förrättningen. För att kunna ställa in förrättningen måste dom oftast utreda i nästan samma omfattning som om förrättningen genomförs och dom måste ha minst ett sammanträde för att kunna ställa in.
Avvisa ett ärende göra bara om det saknas materiella hinder för att handlägga ansökan, tex. att fel person har ansökt om förrättningen eller att frågan redan är prövad.
Tro inte att du är något fastighetsrättslig expert och har tolkningsföreträde framför alla andra bara för att du läst lagboken och ett rättsfall en gång. Det är betydligt mer komplicerat än så, tro mig.
Bygglov kan ges på vilken jävla fastighet du vill. Du kan söka bygglov på kungens fastighet och få det godkänt men det betyder ju inte att du kan gå dit och smacka upp ett hus för det. Allt du säger visar bara på hur otroligt dålig koll på lagstiftningen du har. Du skämmer ut dig, förstår du inte det?
Enligt ditt sätt att se det så skulle Lantmäteriet aldrig få in ansökningar som inte går att genomföra eftersom dom måste upplysa om att det inte går att genomföra innan ansökan inkommit.
Jag har redan förklarat för sig vad upplysningsskyldigheten innebär och det innebär inte det du vill att de ska innebära men du är ju en sur och bitter gammal gubbe som vägrar erkänna att du inte har en aning om vad du pratar om. Förbannat irriterande med såna som dig som inte kan förstå att det finns folk som har bättre koll på saker än vad dom själva har.
Vill avsluta med att säga att gällande kostnaden så kan dom ju absolut jobbat för att hålla nere kostnaderna och det ändå kostar som det gjorde. Det som avgör om dom lyckats hålla nere kostnaderna eller inte är ju inte om du anser att 60 000 kr är mycket eller inte. Det är ju helt irrelevant vad du anser är en skälig kostnad. Isåfall hade jag ju såklart ansett att allt över 10 000 kr är oskäligt och att dom inte lyckats hålla nere kostnaderna om dom överstiger detta.
Kom in i verkligheten och sluta tycka synd om dig själv och ta av dig offerkoftan.
Ehh, nej.E El oso skrev:
Precis som att kommunens beviljande av bygglov inte innebär att du automatiskt har rätt att bygga eller befinna dig på någon annans fastighet (det är en helt separat fråga.) så innebär inte frånvaron av överklagande av bygglov att man accepterar att överlämna en del av fastigheten.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Skulle tro att grannen inte vågar öppna dörrenE El oso skrev:Vet du vad Carsten, hon är inte äldre än att hon kan orkar hålla på att polisanmäla, anmäla till gatukontor, anmäla till parketingsövervakning anmäla till byggnadsnämnden hela tiden för att hom är bitter över att jag ansade ett täd för 15 år sedan som bara gjorde gott för trädet.
Hade hon öpnnat dörrn och pratat med mig när jag plingar på hade saker säkert löst sig men istället håkler hon på med anmälningar till höger och vänster för en trädansning för 15 år sedan.
Jag hade gett fan i grannens träd svalt förtetet och bjudit grannen på kaffe, middag, grogg och när vi blivit kändisar föreslagit att hjälpa grannen med beskärning! Sedan hade jag informerat om förändringar och frågat hur dom/hon ser på det.E El oso skrev:Vet du vad Lasse!
Jag försökte prata med grannen och få honom (gubben, medan han levde) att ansa sitt träd då det vuxit upp i himlen efter 20 år sedan vi flyttade in 1989. Han struntade i att göra något åt det.
Är inte att vara social och försöka prata med grannarna säg?
DNär han struntade i detta tog jag saken i egna händer med stöd av jordabalken och gjorde det fasansfulla tilltaget att kapa av grenarna då grannen inte gjorde det.
Och då tänker ni som ktitiserar mig, Herregud, han klippte sönder och förstörde trädet....
Huvva,vhur kan man göra så?
Vedervärdigt, hemskt, viöken jävla granne...
Men vet ni vad folks?
Äppelträd, även paradisäppelträd kräver beskärning för att vara snygga och inte ränna upp i himlen och vet ni vad, min ansade sida är mycket grönare och finare än hennes oansade sida som är risiig og full med döda kvistar/grenar. Så det så!
Och ni dom kritiserar mitt hemska tilltag har ännu inte svarat på mon fråga "Hur skulle ni ha gjort?".
Och det här hemska tilltaget gjordes för 15 år sedan men grannen är fortfarande bitter över det...
[bild]
Parkerat mitt fordon på min tomt och inte beskyller grannen för min enfald/dumhet att inte följa lagen (hörde du när hon ringde). Föreslagit 100 000 för märkningen jag behöver vid efterrätten på den årligt traditionsenliga middagen!
Myndigheter har, enliht flrvaltningslagen, en uppkysningsskyldighet, de ska ge råd och även avråda och ska handlägga örenden så snabbt oc kostnadseffektivt som möjligt enligt lagen.N Nils ST skrev:Snälla människa, du är ju omöjlig. Det är uppenbart att du redan bestämt dig och inte är mottaglig för vad något anna säger. Men vi gör ett sista försök och försök nu att faktiskt ta det det jag skriver.
Lantmäteriet ska inte avvisa ärendet för att det inte uppfyller kraven på tex. Båtnad, väsentlighet eller egendomsskyddet. Dom ska besluta om att ställa in förrättningen. För att kunna ställa in förrättningen måste dom oftast utreda i nästan samma omfattning som om förrättningen genomförs och dom måste ha minst ett sammanträde för att kunna ställa in.
Avvisa ett ärende göra bara om det saknas materiella hinder för att handlägga ansökan, tex. att fel person har ansökt om förrättningen eller att frågan redan är prövad.
Tro inte att du är något fastighetsrättslig expert och har tolkningsföreträde framför alla andra bara för att du läst lagboken och ett rättsfall en gång. Det är betydligt mer komplicerat än så, tro mig.
Bygglov kan ges på vilken jävla fastighet du vill. Du kan söka bygglov på kungens fastighet och få det godkänt men det betyder ju inte att du kan gå dit och smacka upp ett hus för det. Allt du säger visar bara på hur otroligt dålig koll på lagstiftningen du har. Du skämmer ut dig, förstår du inte det?
Enligt ditt sätt att se det så skulle Lantmäteriet aldrig få in ansökningar som inte går att genomföra eftersom dom måste upplysa om att det inte går att genomföra innan ansökan inkommit.
Jag har redan förklarat för sig vad upplysningsskyldigheten innebär och det innebär inte det du vill att de ska innebära men du är ju en sur och bitter gammal gubbe som vägrar erkänna att du inte har en aning om vad du pratar om. Förbannat irriterande med såna som dig som inte kan förstå att det finns folk som har bättre koll på saker än vad dom själva har.
Vill avsluta med att säga att gällande kostnaden så kan dom ju absolut jobbat för att hålla nere kostnaderna och det ändå kostar som det gjorde. Det som avgör om dom lyckats hålla nere kostnaderna eller inte är ju inte om du anser att 60 000 kr är mycket eller inte. Det är ju helt irrelevant vad du anser är en skälig kostnad. Isåfall hade jag ju såklart ansett att allt över 10 000 kr är oskäligt och att dom inte lyckats hålla nere kostnaderna om dom överstiger detta.
Kom in i verkligheten och sluta tycka synd om dig själv och ta av dig offerkoftan.
För det första så hade Bygglovenheten, när jag ansökte om fasadändringen, då de visste att huset låg i tomtgräns, kunnat uppkysa om att, ja du kan få bygglov för tillägsisoeringen, även för den del av huset som vetter mot grannen, men det är inte säkert att du kan genflra det på den gaveln utan grannens godkännande.
Men det sa de inte, de sa ingenting om det, trots möte med de i stadshuset där jag visade ritningar och där även bygglovschefen var med.
Men se ingenting! Nada!
De ör ju proffs, de ska veta!
Och jag fick bygglov, grannen informerades som sen inte heller överklagade
Jag har varit i kontakt med 3 Lamtmätare och inte en enda av de sa någonting om de grundläggande villkoren.
Vid förfrågan till andra Lantmäteriwr sp ss t.ex Växjö att "Det är det första de gör innan de öht börjar någon handläggning. Örebro sa likadant.
Nä jag skulle säga att det är du som inte tar in något av vad jag skriver och vad lagarna säger.
Och nej, jag tycker inte synd om mig själv och har ingen offerkofta på mig, men jag ångrar att jag ansökte om officialservitut nu när jag vet mycket mera, saker som nyndigheterna har en skyldighet att upplysa om men inte gjorde.
Nej, jag har förstått det nu och det borde Lantmäteriet ha förstått på en gång också och därmed ha avvisat ansökan om officialservitut med stöd av den vägledande domen i HD om egendomsskydd stället för att börja handlägga ärendet och kalla till möte.Dowser4711 skrev:
Den unga Lantmätaren försätter också att båtnad uppstår utan att ha utrett frågan och att grannens fastghet förlorar i värde pga ett sådant servutut, men det motsägs av 6 mäklares uppfattning om hur värdet av våra hus påverkas av ett sådant servitut.
Och väsentlighetsvillkoret ska tolkas restriktivt engt förarbetena och de ger exempel på väg, vatten och avlopp, el som är "väsentligt för husets användning" som det står i lagen. Och man kan ju knappast anse att en tilläggsisolering är väsentlig när det tedan finns isolering, om än lite (95 mm).
HD-domem pratar om proportionalitet, dvs dvs åtgärden ska vara proportionerlig i förhållande till det intrång som blir.
Fallet gällde ett redan befintligt servitut med väg och man ville ha utökad parkering men HD ansåg att eftersom det redan fanns parkeringar så var en utökning av dessa inte proportionerlig mot grannen.
Samma resonemang skulle man kunna föra angående min tilläggsisolering också.
Så santkiga grundlöggande villkor är inte uppfyllda varför vår ansökan skulle ha avvisats men det gjorde de inte.