Hej,

Kikar på en kåk från 1945. Vad skall man satsa på för värmesystem? Huset har vattenburen värme med en gammal elpanna (1980). Om det blr affär så river jag ut allt... Vad skall man sätta in?

Jag vill gärna ha mycket flexibilitet! (Kan man t.ex. ha ved + el + frånluftvärmepump kopplat till ack.tank och köra golvvärme i huvudplan (inte i källare!).)

Kåken har ett huvudplan 80kvm + källare (kall, fuktig idag - måste isodränas). Kåken i övrigt måste tilläggisoleras samt bytas fönster i... Skorsten finns (men måste renoveras/tätas, suck).

P.S. Har aldrig sett en lösning med frånluftåtervinning kopplat till extern stor ack.tank, fukar det? D.S.

Mvh / JoGi

Om du vill ha "underhållsfritt" så ska du satsa på bergvärme. Det ger sannolikt den lägsta driftkostnaden men det är en jätteinvestering som tar väldigt många år innan den betalar sig. Se: www.svepinfo.se

Om du kan tänka dig att lägga ner en halvtimme i veckan på eldningen så är det ett utmärkt alternativ att satsa på pellets. Det ger inte lika låg driftkostnad som värmepump, (med dagens priser), men det är å andra sidan en mycket mindre investering så det betalar sig troligen snabbare. Se tex: http://www.novator.se/bioenergivilla/index.html

Se upp med utseendet på kåken om du tilläggsisolerar... Jag har sett många kåkar där man sparat mycket energi och fått ett jättefult hus på köpet!

Tänk också på att inte räkna besparing på samma pengar flera gånger om du räknar på flera samtidiga åtgärder. Värmepump eller pellets minskar energikostnaden och isolering minskar energibehovet. Om du isolerar mycket kanske värmepumpen blir olönsam även om den var väldigt lönsam innan tilläggsisoleringen gjordes.

Om källaren är fuktig så är det troligt att det beror på att ventilationen och uppvärmningen av källaren försämrades kraftigt när elvärme installerades. (och antagligen ersatte en luftslukande och värmeläckande olje- eller vedpanna.)

...men om jag vill isolera grunden för att få bättre miljö i källaren så sväller ju huset utåt (isodrän under mark och annan isolering ovan mark). Då vill jag ju ta ut fasaden i nivå (som f.ö. är masonit med läkt idag, orginal...). Så då känns det som att tilläggsisoleringen kommer som ett brev på posten. Huset sväller liksom ut och jag måste/vill ändå byta fasadmateriel.

Pellets är naturligtvis ett alternativ... Får kika lite vidare på det. Nackdelen är att man inte kan få tag i gratis Pellets. Gratis ved går ju att finna.

Men om man tilläggsisolerar så antar jag att frånluftsvärmepump fortfarande är ett alternativ eller?

/ JoGi

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.