59 707 läst ·
170 svar
60k läst
170 svar
Hus för 7-8 miljoner exkl. tomt - vad kan man förvänta sig?
Kan inget själv men kan ladda upp motsv K-ritning på mitt imorn, (tror det är liknande uppbyggnad fast jag har ”bara” 195 reglar, ni har 220)Drömmenomhus skrev:
Förstår att ni vill ha hög standard, men känns det inte som onödiga pengar att sätta plywood överallt ? Räcker med våtutrymmen, och osb på resten
Drömmenomhus skrev:
Ja det är väl så många hustillverkare gör väggarna idag. Dom mesta har 195x45 + 45x45 som installationsvägg för att ha plastfolien emellan dom och slippa punktera ångspärren.Drömmenomhus skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våran vägg som vi tagit fram är 170x45 + 70x45 installationsvägg med upplag för mellanbjälklag och låta plastfolien löpa mellan väggarna och slippa punktera ångspärren. Är det ett enplanshus så lägger man folien på hammarbandet på installationsväggen. är det ett 1.5 planshus så fortsätter man bara upp på takstolarna. Detta systemet har vi tagit fram till Tysk kund och husen börjar byggas i början av April. Allt ligger nu lagrat i en hall i Tyskland. Från beställning till leverans tog ej lång tid 5/1-10/2 delleverans 1. Delleverans 2
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kan ha att göra med taket som är på den ritningen. OSB och spånskiva kanske inte klarar konstruktionskraven för avstyvng av väggarna, Därav k-plyfa.F Foggy84 skrev:
Ja så är ju hus byggda i många år. Men om du haft en yttre stomme på 170x45 +ångspärr +70x45 och låtit mellanbjälklaget legat på installationsväggen så hade du undviket köldbryggor + att du sluppit att skära och klistra plastfolien runt bjälklaget. Plastfolien hade löpt fritt hela vägen upp till takstolarna. Vindskydd blev ju populärt och billigt. Men vi kommer att köra med spontad asfaboard på 18 mm som drar ner U-värdet med 0,2.. Våra väggar som vi kommer att bygga ser du på bilden
Alltså så lite köldbryggor så möjligt. Sen har har vi mindre problem med Blower Door Test när man ser husets täthet.
Logga in
Skapa konto
Låta mellanbjälklaget vila på 70 reglar låter rangligt ?THS 2020 skrev:
Ja så är ju hus byggda i många år. Men om du haft en yttre stomme på 170x45 +ångspärr +70x45 och låtit mellanbjälklaget legat på installationsväggen så hade du undviket köldbryggor + att du sluppit att skära och klistra plastfolien runt bjälklaget. Plastfolien hade löpt fritt hela vägen upp till takstolarna. Vindskydd blev ju populärt och billigt. Men vi kommer att köra med spontad asfaboard på 18 mm som drar ner U-värdet med 0,2.. Våra väggar som vi kommer att bygga ser du på bilden[bild]Alltså så lite köldbryggor så möjligt. Sen har har vi mindre problem med Blower Door Test när man ser husets täthet.
Ja om du tittar på bilden jag lade in så ser du att det är en limträbalk på180x70 som hammarband på den väggen och den är konstuktionberäknad i väggprogrammet och i Tyskland så är det statiker som kollar konstuktionen med sina beräkningar. Pratade med en firma i mellansverige och dom har också börjat bygga sina väggar så och dom levererar till Japan som har andra krav på husbygge tack vare jordbävnings risk,F Foggy84 skrev:
Tack för er input, tyvärr kan jag för lite om det här för att tillföra diskussionen nytta men som med allt annat i projektet får man förlita sig på den samlade bedömningen och skapa sig en uppfattning på det sättet.
Jag tror att din ritning är konstuktionsberäknad. Är det ett lösvirkeshus eller från husfirma? Dom flesta har väl Pamir viewer som sågar i Pre Cut för färdiga stommar i Sverige. Och kommer det från det programmet så är det beräknat på snölastzon efter din adress i Sverige. Ska huset säljas i Tyskland eller annat land så går det vidare till deras kontor i Skellefteå som gör beräkningar där.Drömmenomhus skrev:
Intressant, tack för upplysningen.THS 2020 skrev:
Jag tror att din ritning är konstuktionsberäknad. Är det ett lösvirkeshus eller från husfirma? Dom flesta har väl Pamir viewer som sågar i Pre Cut för färdiga stommar i Sverige. Och kommer det från det programmet så är det beräknat på snölastzon efter din adress i Sverige. Ska huset säljas i Tyskland eller annat land så går det vidare till deras kontor i Skellefteå som gör beräkningar där.
Det är ett lösvirkeshus där stommen levereras färdigkapat.
Lite saker att fundera över och diskutera med din konstruktör:Drömmenomhus skrev:
- Regelavstånd i våtrum, s450.
- Ångbroms istället för PE-folie vid våtrum.
- Yttre isolerskikt/klimatskiva.
- Dimension på luftningsläkt, 25x48.
- Dimension på spikläkt, 34x70.
Övriga kommentarer och tankar:
- Hur breda är fönsterpartierna? Jag ser ingen bärlina/avväxling över fönstret så takstolen ser ut att sakna upplag på ena sidan, men det kanske är snittet som är taget lite olyckligt. De kanske ligger på pelare mellan fönster, s1200?
- Man vill hålla min 200 mm mellan underkant fasadpanel och mark. Det ser ut som att det kanske är aningen snålt på ena sidan, men lite svårt att avgöra.
- Tjälisolering?
- Radonskyddat eller radonsäkrat?
F FruB skrev:Lite saker att fundera över och diskutera med din konstruktör:
- Dimension på spikläkt, 34x70
- Hur breda är fönsterpartierna? Jag ser ingen bärlina/avväxling över fönstret så takstolen ser ut att sakna upplag på ena sidan, men det kanske är snittet som är taget lite olyckligt. De kanske ligger på pelare mellan fönster, s1200?
- Man vill hålla min 200 mm mellan underkant fasadpanel och mark. Det ser ut som att det kanske är aningen snålt på ena sidan, men lite svårt att avgöra.
- Tjälisolering?
F FruB skrev:Lite saker att fundera över och diskutera med din konstruktör:
- Dimension på spikläkt, 34x70.
- Tjälisolering?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Översta kommer från Pamir Viewer och det understa från Sema. Vi kommer att bygga den understa stommen i Tyskland och fick importera den till sågen som ska såga den. Firman som sågar den använder Pamir Viewer normalt i sitt arbete här i Sverige. Men efter många om och men så fick vi filerna att stämma från importen.
Gå in på Träguiden så kan du sätta dig in i olika konstruktionsexempel för trähus.Drömmenomhus skrev:
Logga in
Skapa konto
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/