6 215 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
hus 60-tal, FTX eller fresh ventiler?
Vi har precis flyttat in i en villa (1-plan m källare) byggd 1964 med självdrag, där det nu är bergvärme istället för oljepanna. Fönstren är bytta sedan tidigare och ventilationen obefintlig. Luften står helt still. I kök och vardagsrum finns 2 spaltventiler men inget i sovrummen. Hade tänkt köpa fresh-ventiler tilluft o sätta in i varje sovrum + pax i badrummen. Har pratat med snickaren som hjälpt oss tidigare men han är väldigt kritisk till det och råder oss att investera i ett FTX-system istället. Vad är de stora fördelarna med FTX istället för att sätta in ventiler? Förstår såklart att det blir ett bättre inomhusklimat osv. Det är ju stor skillnad ekonomiskt, så undrar från er med erfarenhet ifall det är så dåligt med fresh-ventiler kontra FTX? Kan ventilationen aldrig bli bra med bara ventiler? Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
392 kr inkl moms
Läs mer
FTX är en ganska dyr investering och inte alltid så lätt att få till kanaler till alla utrymmen i ett gammalt hus. Fördelar är att den återvinner värmen och värmer inkommande luft vilket ger ett behagligare klimat och du slipper ev kalldrag etc.H husdröm12 skrev:Vi har precis flyttat in i en villa (1-plan m källare) byggd 1964 med självdrag, där det nu är bergvärme istället för oljepanna. Fönstren är bytta sedan tidigare och ventilationen obefintlig. Luften står helt still. I kök och vardagsrum finns 2 spaltventiler men inget i sovrummen. Hade tänkt köpa fresh-ventiler tilluft o sätta in i varje sovrum + pax i badrummen. Har pratat med snickaren som hjälpt oss tidigare men han är väldigt kritisk till det och råder oss att investera i ett FTX-system istället. Vad är de stora fördelarna med FTX istället för att sätta in ventiler? Förstår såklart att det blir ett bättre inomhusklimat osv. Det är ju stor skillnad ekonomiskt, så undrar från er med erfarenhet ifall det är så dåligt med fresh-ventiler kontra FTX? Kan ventilationen aldrig bli bra med bara ventiler? Tack på förhand!
Att sätta in frånluft i alla våtrum+gärna kök och friskluftsventiler i övriga rum kommer att göra en stor skillnad. Nackdelen är att du tar in utetempererad luft och skickar ut uppvärmd luft.
Fördelar är att detta är en relativt enkel och billig åtgärd för att få bättre inomhusklimat.
Du bör som du nämner ha tilluft i sovrummen (samt vardagsrum - men där finns redan spaltventiler). Du bör sedan ha frånluft i kök och badrum - här bör du egentligen inte ha några spaltventiler i köket utan enbart frånluft.
Hur ser det ut med kanaler för frånluft idag? Vi bor också i ett hus från 60-talet (1960) med källare och vi har frånluftskanaler i toalett, badrum och kök både uppe och i källaren. Finns det redan frånluftskanaler så kan en rekommendation vara att istället för FTX köra på behovsstyrd frånluft. Det finns väl några företag som pysslar med detta, men då har man en enhet på vinden som styr frånluft från badrum/kök efter behov (fukt, VOC, CO2). Ingen värmeåtervinning förstås, men enbart fläktar som går vid behov så betydligt bättre lösning än konstant frånluft.
Har funderat på det själv i många år, men inte blivit av än... Tycker ändå självdraget fungerar OK här, men kanske beror på att vi har dessa frånluftskanaler.
TIllägg: kan bara nämna att vi också bytt fönster, men satte då fönster med spaltventiler i sovrummen.
Hur ser det ut med kanaler för frånluft idag? Vi bor också i ett hus från 60-talet (1960) med källare och vi har frånluftskanaler i toalett, badrum och kök både uppe och i källaren. Finns det redan frånluftskanaler så kan en rekommendation vara att istället för FTX köra på behovsstyrd frånluft. Det finns väl några företag som pysslar med detta, men då har man en enhet på vinden som styr frånluft från badrum/kök efter behov (fukt, VOC, CO2). Ingen värmeåtervinning förstås, men enbart fläktar som går vid behov så betydligt bättre lösning än konstant frånluft.
Har funderat på det själv i många år, men inte blivit av än... Tycker ändå självdraget fungerar OK här, men kanske beror på att vi har dessa frånluftskanaler.
TIllägg: kan bara nämna att vi också bytt fönster, men satte då fönster med spaltventiler i sovrummen.
Nu vilseleder du allt. Man ska ha konstant frånluft. I FT-system finns det ett grundflöde och sedan ett forcerat flöde som ska aktiveras vid matlagning och dusch, bad m.m.H Hajjen skrev:Du bör som du nämner ha tilluft i sovrummen (samt vardagsrum - men där finns redan spaltventiler). Du bör sedan ha frånluft i kök och badrum - här bör du egentligen inte ha några spaltventiler i köket utan enbart frånluft.
Kan tillägga att jag har FTX och är enormt nöjd.
86% värmeåtervinning. Friskt luft i alla rum.
Väldigt bra värmespridning med.
I dessa tider känns det enormt skönt att veta att man inte eldar för kråkorna och skickar ut varmluften.
86% värmeåtervinning. Friskt luft i alla rum.
Väldigt bra värmespridning med.
I dessa tider känns det enormt skönt att veta att man inte eldar för kråkorna och skickar ut varmluften.
Jag har klassisk mekanisk frånluft med fläkt på taket och frånluft i kök och våtrum. Friskluftsventiler i alla övriga rum. Har fjärrvärme så uppvärmningen är relativt billig.
Inga problem med kalldrag då ventilerna är strategiskt placerade.
Men som @Hajjen skriver så kan du använda befintliga kanaler om du har dessa för att ansluta ett aggregat på vinden eller taket.
Inga problem med kalldrag då ventilerna är strategiskt placerade.
Men som @Hajjen skriver så kan du använda befintliga kanaler om du har dessa för att ansluta ett aggregat på vinden eller taket.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
@husdröm12 här finns en bra artikel om ämnet så kan du bilda dig en egen uppfattning
https://www.byggahus.se/varme/jamforelse-fx-ftx-ventilation
FT fungerar som FX fast utan vörmeåtervinning
https://www.byggahus.se/varme/jamforelse-fx-ftx-ventilation
FT fungerar som FX fast utan vörmeåtervinning
Vi som har FTX vill lixom inte byta till något som är sämre.Appendix skrev:
Det är som du säger bra onödigt att ventilera ut varm luft när man samtidigt kan värma tilluften även fast det är riktigt kallt ute.
Va vill du inteR Runnis skrev:
Ja du har helt rätt, jag skulle ha formulerat mig lite annorlunda, kanske skrivit fläktar som går "utefter behov" istället för "vid behov" som kanske kan misstolkas. Har man frånluft som går konstant på en viss nivå leder ofta blir onödigt mycket ventilation. Så fördelen med behovsstyrd frånluft är att den reglerar nivån utefter de viktigaste parametrarna då normalt fukthalt, VOC och koldioxid och att man kan få minimal ventilation utefter förutsättningarna och alltså inte ventilera ut onödigt mycket värme.T Tompafix skrev:
Min kåk är också en enplans villa med källare från början 60.
Stoppade in FTX då jag köpte kåken och är hur nöjd som helst.
Dyrt, men just med tanke på värmeåtervinningen och dagens uppvärmningskostnader så är det ju bra.
Stoppade in FTX då jag köpte kåken och är hur nöjd som helst.
Dyrt, men just med tanke på värmeåtervinningen och dagens uppvärmningskostnader så är det ju bra.
Jag installerade precis FTX i vårt 70-talshus, 111kvm + källare, betongbjälklag. Detta är mitt första hus och jag har noll tidigare erfarenhet av praktiskt arbete. Det tog mig fyra månader och kostade 102 000kr (konstruktionsritning, bygglov, material, verktyg, OVK osv. Typ allt utom min tid är medräknat).
Du kan kolla byggtråden här och se hur det känns:
https://www.byggahus.se/forum/threads/installerar-ftx-i-70-talsvilla.451381
Har haft igång aggregatet i snart tre veckor och det är amazeballs. Har inte behövt starta värmepumpen för husvärme ännu!
Du kan kolla byggtråden här och se hur det känns:
https://www.byggahus.se/forum/threads/installerar-ftx-i-70-talsvilla.451381
Har haft igång aggregatet i snart tre veckor och det är amazeballs. Har inte behövt starta värmepumpen för husvärme ännu!
Godkväll,
Bor i ett ännu lite äldre hus, 50-tal 1plan med källare. Jag och sambon funderar på om det är värt besväret med att installera ftx eller inte?
Har ni som redan gjort det satt ångspärr i taket eller har ni bara ett litet undertryck?
Ska tilläggas att vi bygger ut huset just nu och att det därför blivit mer aktuellt.
Fräscha fönster och tilläggsisolerat på vinden.
Även fasaden ska få lite mer isolering framöver.
Rummen på entréplan kommer renoveras senare, hur har ni gjort?
Behöver lite mer input innan jag bestämmer mig.
Kommer ju inte vara supersugen på att såga upp nya hål i den nya fasaden för ventiler.
Det kommer heller inte bli så lätt att montera kanaler i utbygget när taket är fyllt med lösull.
Tack för bra läsning
Bor i ett ännu lite äldre hus, 50-tal 1plan med källare. Jag och sambon funderar på om det är värt besväret med att installera ftx eller inte?
Har ni som redan gjort det satt ångspärr i taket eller har ni bara ett litet undertryck?
Ska tilläggas att vi bygger ut huset just nu och att det därför blivit mer aktuellt.
Fräscha fönster och tilläggsisolerat på vinden.
Även fasaden ska få lite mer isolering framöver.
Rummen på entréplan kommer renoveras senare, hur har ni gjort?
Behöver lite mer input innan jag bestämmer mig.
Kommer ju inte vara supersugen på att såga upp nya hål i den nya fasaden för ventiler.
Det kommer heller inte bli så lätt att montera kanaler i utbygget när taket är fyllt med lösull.
Tack för bra läsning
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden