Jag behöver ett råd. Bygger en timmerbastu och har gjort ett fel. I medföljande bild har jag satt en timmerstock för mycket under fönstret. Jag kan lösa detta genom att sätta stocken som är 4500 mm direkt ovanpå fönstret. Min fråga är: hur viktig är stocken på 3900 mm för att hålla upp 4500-stocken? Detta är husets kortsida. Stockarna är längre för att sticka ut under taket över verandan.
Det är inte äkta timmerhus utan byggfärdig stuga med 45 mm timmer.
Det är inte äkta timmerhus utan byggfärdig stuga med 45 mm timmer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ganska viktig, nu blir det bara en stock som håller uppe takstolen / takstolarna.
Men det är väl som med LEGO, bara att plocka isär.....
Protte
Men det är väl som med LEGO, bara att plocka isär.....
Protte
Jag kan inte tänka mig att det är nödvändigt att åtgärda, det är ju bara fönstrets bredd som är uppläggslängden!
Ock det är väl 125 mm planktimmer minst? Det håller garanterat!
Förresten, är det verkligen kortsidan? På såna där byggsatser brukar det ju timras ända upp i nock.
Hursomhelst så kan det inte bli några andra problem än att fönstret hamnar lite högt.
Ock det är väl 125 mm planktimmer minst? Det håller garanterat!
Förresten, är det verkligen kortsidan? På såna där byggsatser brukar det ju timras ända upp i nock.
Hursomhelst så kan det inte bli några andra problem än att fönstret hamnar lite högt.
Tack för era svar! Det löste sig genom att jag bestämde mig för att använda den näst översta plankan, men då visade den sig vara felgjord, så då fick jag en ny. Och vips hade jag en extra planka och nu är timret nästan klart. 
Klicka här för att svara
