12 601 läst ·
29 svar
13k läst
29 svar
Hur vet man om man kan bila bort betongplatta?
Precis som du fick info om i din anda identiska tråd, så är det inga sulor under väggarna i ditt hus. Det är voter i själva plattan. Det är alltså en jätteskillnad och läget blir helt annorlunda än om man utgår från att det är sulor.
Det är ingen gjutning som gjorts mellan väggarna, vilket kan innebära att du riskerar att underminera oavsett var du tar bort delar av plattan.
Det är ingen gjutning som gjorts mellan väggarna, vilket kan innebära att du riskerar att underminera oavsett var du tar bort delar av plattan.
Ok, tack för info.
En gjutfirma som tagit på sig göra gjutningen av nya plattan, säger att jag ska hålla mig 50 cm innanför väggen, även efter att ha sett både källaren på plats och ritningen.
Med all respekt för ditt påpekande, anser du att den firman inte har fog för detta påstående? Ni menar att dom inte vad dom håller på med? Så kan det naturligtivs vara - jag har inte kunskapen - och försöker bara förstå.
En gjutfirma som tagit på sig göra gjutningen av nya plattan, säger att jag ska hålla mig 50 cm innanför väggen, även efter att ha sett både källaren på plats och ritningen.
Med all respekt för ditt påpekande, anser du att den firman inte har fog för detta påstående? Ni menar att dom inte vad dom håller på med? Så kan det naturligtivs vara - jag har inte kunskapen - och försöker bara förstå.
@C.Lundin Vad exakt menar du med "Det är ingen gjutning som gjorts mellan väggarna"? Vilka väggar syftar du på här?
Jag hade som plan att inte ta bort mer än själva plattan (då det redan ligger makadam under) - den är 10 cm som det noteras i ritningen - dock oarmerad - ej 20 cm om jag först sa - det är vad jag har kvar upp till tröskelhöjd (10+20). Sedan avser jag lägga 20 cm isolering + 10 cm betongplatta.
Jag behöver också ta hänsyn till den nya dräneringen på utsidan.
Jag hade som plan att inte ta bort mer än själva plattan (då det redan ligger makadam under) - den är 10 cm som det noteras i ritningen - dock oarmerad - ej 20 cm om jag först sa - det är vad jag har kvar upp till tröskelhöjd (10+20). Sedan avser jag lägga 20 cm isolering + 10 cm betongplatta.
Jag behöver också ta hänsyn till den nya dräneringen på utsidan.
Bästa svaret
Ett äldre vanligt utförande var att gjuta sulor och ställa bärande ytter- och innerväggar på. Sedan så gjöt man en platta invändigt mellan där UK platta låg i samma höjd som ÖK sula. Själva plattan blir alltså inte bärande på något vis, mer än att den stöttar upp eventuellt tryck på ytterväggarna.
I ditt fall har man gjutit hela plattan i ett stycke, med kantbalk och voter, d.v.s. en tjockare del lokalt för bärande innerväggar. Det troliga är att själva plattan även mellan väggarna är del av den bärande konstruktionen och är absolut inte bara att plocka bort.
En gjutfirma skulle givetvis kunna ha kompetens om detta, men det är högst osannolikt. Det är långt från det som hanteras i deras dagliga arbete.
I ditt fall har man gjutit hela plattan i ett stycke, med kantbalk och voter, d.v.s. en tjockare del lokalt för bärande innerväggar. Det troliga är att själva plattan även mellan väggarna är del av den bärande konstruktionen och är absolut inte bara att plocka bort.
En gjutfirma skulle givetvis kunna ha kompetens om detta, men det är högst osannolikt. Det är långt från det som hanteras i deras dagliga arbete.
Ok. Har hört med en byggnadsingenjör (fwiw) och han såg inte att detta skulle vara något direkt hinder, bara man lämnade voterna, och la isolering ovanpå dessa. (Kanske svårt och som du säger känsligt då att bila sönder dessa såklart).C C.Lundin skrev:Ett äldre vanligt utförande var att gjuta sulor och ställa bärande ytter- och innerväggar på. Sedan så gjöt man en platta invändigt mellan där UK platta låg i samma höjd som ÖK sula. Själva plattan blir alltså inte bärande på något vis, mer än att den stöttar upp eventuellt tryck på ytterväggarna.
Tack igen för input.
Har vi fler som har erfarenheter från det här med voter?
Vill bara tillägga att jag inte säger att det defintivt blir ett problem, då mina kunskaper inom geoteknik är väldigt bristfälliga. Har du tagit in en konstruktör och han har kollat på konstruktionsritningarna, markförhållandena samt verkligheten så ska du givetvis lita på honom/henne.KJD skrev:
Ok. Har hört med en byggnadsingenjör (fwiw) och han såg inte att detta skulle vara något direkt hinder, bara man lämnade voterna, och la isolering ovanpå dessa. (Kanske svårt och som du säger känsligt då att bila sönder dessa såklart).
Tack igen för input.
Har vi fler som har erfarenheter från det här med voter?
Jag är skeptisk till att gå vidare, trots att gjutfirman tror sig kunna utföra jobbet.
Fråga: Finns det någon här som har tagit upp plattan där väggarna stått direkt på plattan? Låter ju som det verkligen inte vore så klokt med tanke på stabilitet, och hur svårt och kritiskt det är att förutsäga det.
Noterade på Isodräns bygginstruktion att dom hade använt kantförstärkningar (voter?) på den del som dom kallar "nyproduktion".
Det som möjligtvis skulle tala mot att min platta verkligen bär upp särskilt mycket laster är att den inte har någon armering.
Notera också att vi har gjort en utvändig dränering för ca 2 år sen, lär ju också ha en påverkan på jordtrycket mot väggen.
Fråga: Finns det någon här som har tagit upp plattan där väggarna stått direkt på plattan? Låter ju som det verkligen inte vore så klokt med tanke på stabilitet, och hur svårt och kritiskt det är att förutsäga det.
Noterade på Isodräns bygginstruktion att dom hade använt kantförstärkningar (voter?) på den del som dom kallar "nyproduktion".
Det som möjligtvis skulle tala mot att min platta verkligen bär upp särskilt mycket laster är att den inte har någon armering.
Notera också att vi har gjort en utvändig dränering för ca 2 år sen, lär ju också ha en påverkan på jordtrycket mot väggen.
10cm platta med kantförstyvning verkar ju vara norm enligt denna text åtminstone (första stycket), "styv konstruktion verkar ju vara det som nämns i kommentarerna i denna tråd ovan ..
jag har förvisso morän-mark, men jag har ingen armering i själva plattan.
Mycket intresserad av kommentarer.
https://byggipedia.se/byggteknik/grundlaggning/grundkonstruktioner/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://byggipedia.se/byggteknik/grundlaggning/grundkonstruktioner/
Länk till väldigt relevant tråd på samma ämne från 2014: https://www.byggahus.se/forum/threads/bila-kaellargolv-risker.228162/KJD skrev:
10cm platta med kantförstyvning verkar ju vara norm enligt denna text åtminstone (första stycket), "styv konstruktion verkar ju vara det som nämns i kommentarerna i denna tråd ovan ..
[bild]
[länk]
Hittade efter en sjuk maratonsöknig, det svar jag tror är bäst för den här tråden, @pinebars foton av hur hans suöa såg ut:
https://www.byggahus.se/forum/threads/betongsula-var-finns-den.71674/#post-489199
https://www.byggahus.se/forum/threads/betongsula-var-finns-den.71674/#post-489199
Länkar till annan relevant tråd om utgrävning och bärighet: https://www.byggahus.se/forum/threads/graeva-ur-kaellare-hur-langt-ner-kan-man-graeva.306826/page-5.
Ytterligare bra tidigare tråd från 2019 om just förstärkningar för sidkrafter mot ytterväggen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerstaerkning-utgraevning-kaellare.335775/
Hade en betonggjutare som trodde sig kunna göra jobbet, men inte ville ta ansvaret för upptagningen av golvet, så därför avbröt jag den samarbetet.
Har sökt byggkonsulter som vill uttala sig formellt med ansvarsförsäkring, men utan framgång.
Har fått ett utlåtande av en betongexpert, som menar att vanligtvis om inget extraordinärt har hänt så är voterna dimensionerade för att bära lasten från väggarna. Jag vill dock inte chansa kring detta, utan överväger förstärkningar med träreglar.
Den nya betonggjutningen behöver sen förankras (med "dymlingar") mot voterna, för att hantera sidkrafter.
https://www.byggahus.se/forum/threads/foerstaerkning-utgraevning-kaellare.335775/
Hade en betonggjutare som trodde sig kunna göra jobbet, men inte ville ta ansvaret för upptagningen av golvet, så därför avbröt jag den samarbetet.
Har sökt byggkonsulter som vill uttala sig formellt med ansvarsförsäkring, men utan framgång.
Har fått ett utlåtande av en betongexpert, som menar att vanligtvis om inget extraordinärt har hänt så är voterna dimensionerade för att bära lasten från väggarna. Jag vill dock inte chansa kring detta, utan överväger förstärkningar med träreglar.
Den nya betonggjutningen behöver sen förankras (med "dymlingar") mot voterna, för att hantera sidkrafter.
Fortsätter monologen här
men för mitt eget minne och om någon skulle inför liknande problem någon gång.
Har efter att inte fått något napp i Göteborgstrakten på byggnadsingenjörer som kan räkna på voterna, fått svar från en konsultfirma 30 mil bort. I princip så hävdar deras byggnadsingenjör att man behöver lämna 30 cm av voterna, från väggen, så att det finns totalt 60 cm kvar (inräknat den del av kantförstärkningen som går under själva ytterväggen).
Dom ska hjälpa mig räkna fram en exakt siffra, mindre, baserat på ritning, en geoundersökning (fanns en gjord av kommunen på en granntomt) + aktuella dimensioner.
Ny platta ska också förankras med armerings-stål som injekteras in i kvarvarande vot och gjuts in i nya plattan.
Har efter att inte fått något napp i Göteborgstrakten på byggnadsingenjörer som kan räkna på voterna, fått svar från en konsultfirma 30 mil bort. I princip så hävdar deras byggnadsingenjör att man behöver lämna 30 cm av voterna, från väggen, så att det finns totalt 60 cm kvar (inräknat den del av kantförstärkningen som går under själva ytterväggen).
Dom ska hjälpa mig räkna fram en exakt siffra, mindre, baserat på ritning, en geoundersökning (fanns en gjord av kommunen på en granntomt) + aktuella dimensioner.
Ny platta ska också förankras med armerings-stål som injekteras in i kvarvarande vot och gjuts in i nya plattan.
Redigerat:
update: konstruktören sa efter att ha sett att vot och vägg ligger i linje på yttersidan att han inte kan garantera att det går få en vettig siffra på avstånd till vägg. börjar överväga isolering ovanpå plattan istället.
En firma som tar på sig uppdrag att räkna på detta - även på distans ingenjorsfirman-mg.se i Kalmar (tror jag). Dom var oerhört kompetenta och hjälpsamma. Jag hade diskussioner enligt ovan med dom, men anlitade dom inte då jag valde gå vidare med annan lösning. Bedömmer som att dom var mycket kompententa för dessa frågor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden