Behöver man undersöka något innan man bilar bort betongplattan? Kan den vara del av den bärande konstruktion på något sätt?
Vilken betongplatta?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Ja, men dom brukar bara vara bärande under väggarna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Ja, den är inte bärande förutom vid väggarna. Så du kan bila upp det du vill
Hur mycket marginal från väggen bör man lämna? Har förstått att det kan bero från konstruktion till konstruktion. Ska se om jag kan hitta någon officiell källa, eller tom kontakta en konstruktör. Tycker mig ha det hört finns fall när hus undermineras. Vore bra få detta utrett.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Bottenplattan i ett hus med källare har generellt en stagande funktion på källarytterväggarna för att dessa inte ska tryckas inåt av jordmassorna. Detta kan man lätt komma runt genom att ta bort del för del och successivt staga uk vägg med reglar. Utöver detta är plattan bärande i områdena kring bärande väggar som tidigare nämnts.
Är det så att det är lermark och att plattan är tjockare än normalt(>100mm) och att plattan har armering i både uk och ök så är den med största sannolik bärande för hela huset. Tas denna bort i detta fall kan det innebära stora sättningar av huset. Det bästa är om det finns ritningar på huset för att kunna dra en korrekt slutsats.
Är det så att det är lermark och att plattan är tjockare än normalt(>100mm) och att plattan har armering i både uk och ök så är den med största sannolik bärande för hela huset. Tas denna bort i detta fall kan det innebära stora sättningar av huset. Det bästa är om det finns ritningar på huset för att kunna dra en korrekt slutsats.
Helt klart nödvändigt att ta in en konstruktör känner jag. Bra svar. Oerhört viktig information till alla som gör källarprojekt på egen hand.
Huset är från 60-talet, men plattan är 20 cm tjock, till synes utan armering (efter ett rörschakt som går tvärs halva källaren).
Huset är från 60-talet, men plattan är 20 cm tjock, till synes utan armering (efter ett rörschakt som går tvärs halva källaren).
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Att ta in en konstruktör utan att det finns några underlag på konstruktionen är kostar bara pengar. Det du bör börja med är att försöka ta reda på lite förutsättningar först. Ta reda på vilken typ av mark huset står på och börja bila ett område vid en yttervägg för att kunna se sulans utformning samt om betongkakan är armerad. Sen kommer du garanterat få massa svar här inne så slipper du ta in en konstruktör.
marken här kallas "Pinnmo" eller "Bottenmorän" som jag har förstått det (mycket sand, mycket småsten) - https://sv.wikipedia.org/wiki/Bottenmorän.Grundvattennivå 8 m på två granntomter.
grovplattan i det rum jag jobbar med är 20 cm tjock och oarmerad, i övriga rum ligger ett lager till på 10 cm + en finsats på 5 cm. Från 60-talet, så 50+ år.
Jorden under plattan är relativt lättgrävd.
Tittar här och läser bl a "styv konstruktion" om marken har dålig bärighet.
https://byggipedia.se/byggteknik/grundlaggning/grundkonstruktioner/
Blir mer och mer skeptisk.
grovplattan i det rum jag jobbar med är 20 cm tjock och oarmerad, i övriga rum ligger ett lager till på 10 cm + en finsats på 5 cm. Från 60-talet, så 50+ år.
https://byggipedia.se/byggteknik/grundlaggning/grundkonstruktioner/
Redigerat:
Någon som har mer input baserat på detta? Har hört med besiktningsman (byggingenjör) som inte vågar skriva på för att det funkar.KJD skrev:
marken här kallas "Pinnmo" eller "Bottenmorän" som jag har förstått det (mycket sand, mycket småsten) - [länk].Grundvattennivå 8 m på två granntomter.
[länk]
Har brytit upp 2m2 mitt i rummet (40m2 av totalt 100m2 bottenyta) där betongen var som tjockast, ca 20cm. Hur bör man lämpligtvis resonera kring info i ritningarna - med hänsyn till ev sättrisk? Det jag planerar att göra är att ta upp 40m2 i den vänstra delen av källaren (mellan yttervävgg och mittvägg. (Muraren säger att man bör - för säkerhets skull - lämna 50cm från vägg och ut.
Nuvarande bredd är 4 m från yttervägg till innervägg.
Nuvarande bredd är 4 m från yttervägg till innervägg.
Redigerat:
räknade skalan på ett ungefär mot rumsbredden på 3,8m och fick då detta resultat - dvs kring 75cm bredd på betongsulan. (återstår ju att öppna och titta också förståss, men innebär då detta att man inte skulle kunna golvvärme i närheten av fönstren? Där borde ju vara viktigast, för att motverka kallras - nästan så man skulle vilja ha tätare där?
Hur ser ni på det som stått inför det här problemet tidigare själva?
Hur ser ni på det som stått inför det här problemet tidigare själva?
Jag gjorde som så att jag bilade och grävde ur till ungefär nederkant av sulan, sedan markduk, 10cm utjämning med 8-16 makadam och därefter isolerade jag med 170mm eps så det blev i nivå med sulan, på ovankanten av sulan och emot väggar lade jag ut remsor av 10mm eps så betongen skulle få en rörelsefog emot densamma....isoleringen blir ju i princip obefintlig mot sulan men jag ville inte bygga upp golvet mer. Ovan detta värmeslingor, armering och 10cm betong. Slingorna drog jag som närmast 5-10cm från sulan. (för att inte förlora för mycket värme till sulan) Detta är nu klart och golvet är supervarmt och skönt och inga sprickor eller dylikt har jag sett i plattan som gjöts i maj i fjol.
Mina sulor var dock "raka", dvs ingen sluttande kant på dem in mot rummet vad det nu betyder...
Mina sulor var dock "raka", dvs ingen sluttande kant på dem in mot rummet vad det nu betyder...