Jag har en köpt en skogsfastighet där det ligger en 20 kvm jaktstuga, inom strandskyddsgränsen. Nu skulle jag vilja byta ut den skruttiga stugan mot en annan ca 35 kvm stor. Problemet är att jag inte vet om kommunen känner till att det står en stuga där redan. Den finns inte med i fastighetsbeskrivningen hos lantmäteriet, syns inte på karta eller google earth men har stått där minst 25 år.
Om jag söker bygglov och kommunen säger "Där ska det inte finnas någon stuga.", då blir det svettigt...
Jag vill ju inte väcka en sovande björn, så hur gör man?

Utan att veta allt för mycket, men kan du inte ringa och be om alla bygglovshandlingar tillhörande fastigheten?

Nu är jag inte hundra, men kan du inte hävda att stugan är nödvändig för att du ska kunna utföra skötsel av din fastighet och därmed är en ekonomibyggnad och därför inte behöver bygglov?
Har många bekanta som kör den förklaringen och ingen har åkt dit för något svartbygge.
Sen kanske det är olika i olika kommuner hur mycket de bryr sig...

Missade att den stod inom strandskyddet, då kan det bli knepigare...
Har du provat att logga in på din fastighet på lantmäteriets hemsida och kolla där, vet inte om just den infon finns men kan vara värt en titt?

Är det ute på landsbygden utanför detaljplan så krävdes inte bygglov om den är byggd före 1974.
Det var 1974 strandskyddet började gälla hela landet.

Hur ser marken ut runt befintlig stuga?
Är det orörd skogsmark? eller är marken tagen i anspråk?
Är det orörd skogsmark så ska du absolut inte riva befintliga byggnader. Då kan det bli omöjligt att få bygga nytt.

Börja med att begär ut alla handlingar som kommunen har på fastigheten.

vonSallad vonSallad skrev:
Nu är jag inte hundra, men kan du inte hävda att stugan är nödvändig för att du ska kunna utföra skötsel av din fastighet och därmed är en ekonomibyggnad och därför inte behöver bygglov?
Har många bekanta som kör den förklaringen och ingen har åkt dit för något svartbygge.
Sen kanske det är olika i olika kommuner hur mycket de bryr sig...
Nja, det är 30 minutersgångväg till stugan från den skogsbilväg som korsar fastigheten, känns lite orationellt att hävda det då.

H HSP skrev:
Är det ute på landsbygden utanför detaljplan så krävdes inte bygglov om den är byggd före 1974.
Det var 1974 strandskyddet började gälla hela landet.

Hur ser marken ut runt befintlig stuga?
Är det orörd skogsmark? eller är marken tagen i anspråk?
Är det orörd skogsmark så ska du absolut inte riva befintliga byggnader. Då kan det bli omöjligt att få bygga nytt.

Börja med att begär ut alla handlingar som kommunen har på fastigheten.
Jo, det är orört runt om så det ser ju gammalt ut. Men begära ut handlingar rent generellt kanske är en bra idé, utan att fråga om stugan alltså.

J James Coburn skrev:
a, det är 30 minutersgångväg till stugan från den skogsbilväg som korsar fastigheten, känns lite orationellt att hävda det då.
Just därför e den ju nödvändig så inte all tid går åt att traska fram och tillbaka

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Just därför e den ju nödvändig så inte all tid går åt att traska fram och tillbaka
Det är just det, det finns minimalt att göra i den ände där stugan ligger, i den ände där bilväg finns är det gott om jobb. Men visst, man skulle väl kunna hävda att man måste kunna övernatta när man jobbar och då ligger stugan bra till.

vonSallad vonSallad skrev:
Missade att den stod inom strandskyddet, då kan det bli knepigare...
Har du provat att logga in på din fastighet på lantmäteriets hemsida och kolla där, vet inte om just den infon finns men kan vara värt en titt?
Jo, ingen info om stuga på lantmäteriet.

Går det inte att renovera stugan. Om den inte har varit nedriven är den per definition renoverad. Om du använder litet metoder och material som hör ihop med tiden då den byggdes finns det ingen jäkel som kan säga vilka delar som är utbytta och vilka som inte är det. I princip kan du byta varenda planka bara du stöttar upp taket tills väggarna är så pass färdiga att de ser ut som väggar.

Jag har bytt ut alla stockar utom fem i en timra en gång så jag vet att allt går att renovera om man är kreativ och tjurskallig och litet träkunnig.

• Gilla
James Coburn
  • Laddar…
J James Coburn skrev:
Det är just det, det finns minimalt att göra i den ände där stugan ligger, i den ände där bilväg finns är det gott om jobb. Men visst, man skulle väl kunna hävda att man måste kunna övernatta när man jobbar och då ligger stugan bra till.
Just att övernatta tror jag du skall vara försiktig med att hävda, men du behöver den ju för att förvara verktyg o maskiner som du behöver för att sköta skogen.

Övernattning låter lite för mycket som att bo.

• Gilla
James Coburn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.