Hej,

Ska byta spishäll till en induktionshäll, och har dubbelkollat hur den gamla sitter inkopplad, och det är då via perilex. Min fråga är nu hur jag vet om hällen jag tänkt köpa är tänkt att kopplas med fast anslutning eller faktiskt med kontakt som jag ska ha? Är Perilex så pass standard nu att det bara är såna hällar som säljs, och jag därmed kan vara säker på att alla nya hällar som säljs idag använder perilex?

Försökte läsa installationsguiden på hällen, men den beskriver både hur den ska installeras med fast anslutning och med kontakt, så det gjorde mig inte klokare, antar att manualen är designad för att kunna användas i olika delar av världen.

De flesta nya hällar brukar väl levereras utan stickpropp och i bästa fall med en lös anslutningskabel som kan användas i vissa fall? Inte färdigmonterad Perilex.

J Josth skrev:
De flesta nya hällar brukar väl levereras utan stickpropp och i bästa fall med en lös anslutningskabel som kan användas i vissa fall? Inte färdigmonterad Perilex.
Hmmm okej, så då behöver jag använda mig av t.ex Elgigantens tjänst att installera spishäll för existerande strömuttag, så att de monterar den åt mig?

Ja grundregeln är att elektriker ska anlitas för att koppla in spisen/hällen eftersom det finns många saker att ta hänsyn till som kräver fackkunskap. Här på forumet finns "Spisbibeln" om man vill läsa på inom området.
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

J Josth skrev:
Ja grundregeln är att elektriker ska anlitas för att koppla in spisen/hällen eftersom det finns många saker att ta hänsyn till som kräver fackkunskap. Här på forumet finns "Spisbibeln" om man vill läsa på inom området. [länk]
Okej men då fattar jag det som att vilken spishäll som helst ska funka (förutsatt rätt typ och mått givetvis) och att jag behöver en elektriker som installerar den åt mig. Tack för svaren!

T Trådlös Vrid skrev:
Okej men då fattar jag det som att vilken spishäll som helst ska funka (förutsatt rätt typ och mått givetvis) och att jag behöver en elektriker som installerar den åt mig. Tack för svaren!
Om du vet att du har nollan kopplad i befintlig perilex i väggen kan du själv koppla på stickproppen, det behövs ingen elektriker för det.

• Gilla
datja
  • Laddar…
D
Behåll den gamla perilexkabeln och koppla in den i hällen om du är säker på att nolla finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.