853 läst ·
6 svar
853 läst
6 svar
Hur vet jag om spishällen har Perilex-kontakt eller fast anslutning?
Hej,
Ska byta spishäll till en induktionshäll, och har dubbelkollat hur den gamla sitter inkopplad, och det är då via perilex. Min fråga är nu hur jag vet om hällen jag tänkt köpa är tänkt att kopplas med fast anslutning eller faktiskt med kontakt som jag ska ha? Är Perilex så pass standard nu att det bara är såna hällar som säljs, och jag därmed kan vara säker på att alla nya hällar som säljs idag använder perilex?
Försökte läsa installationsguiden på hällen, men den beskriver både hur den ska installeras med fast anslutning och med kontakt, så det gjorde mig inte klokare, antar att manualen är designad för att kunna användas i olika delar av världen.
Ska byta spishäll till en induktionshäll, och har dubbelkollat hur den gamla sitter inkopplad, och det är då via perilex. Min fråga är nu hur jag vet om hällen jag tänkt köpa är tänkt att kopplas med fast anslutning eller faktiskt med kontakt som jag ska ha? Är Perilex så pass standard nu att det bara är såna hällar som säljs, och jag därmed kan vara säker på att alla nya hällar som säljs idag använder perilex?
Försökte läsa installationsguiden på hällen, men den beskriver både hur den ska installeras med fast anslutning och med kontakt, så det gjorde mig inte klokare, antar att manualen är designad för att kunna användas i olika delar av världen.
Hmmm okej, så då behöver jag använda mig av t.ex Elgigantens tjänst att installera spishäll för existerande strömuttag, så att de monterar den åt mig?J Josth skrev:
Ja grundregeln är att elektriker ska anlitas för att koppla in spisen/hällen eftersom det finns många saker att ta hänsyn till som kräver fackkunskap. Här på forumet finns "Spisbibeln" om man vill läsa på inom området.
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Okej men då fattar jag det som att vilken spishäll som helst ska funka (förutsatt rätt typ och mått givetvis) och att jag behöver en elektriker som installerar den åt mig. Tack för svaren!J Josth skrev:
Om du vet att du har nollan kopplad i befintlig perilex i väggen kan du själv koppla på stickproppen, det behövs ingen elektriker för det.T Trådlös Vrid skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Någon som vet vad det här är för FTX aggregat?
Byggmaterial & Byggteknik -
Någon som vet vad detta kan ha varit?
Grund & Markarbeten -
Hur vet man när en skylt ”Privat område” faktiskt gäller?
Juridik -
Kommer den tunga vikten orsaka problem med golvet i lägenheten?
Golv -
Hur ska jag veta om dessa fönster har bärande egenskaper?
Byggmaterial & Byggteknik