Håller på att klura ut var jag ska sätta frånluft och tilluft?
Konstruktionen är öppet upp till nock.
Frånluft var?
Tilluft var? (spaltventiler?)
Fläkt?
Det är inte frågan om permanentboende. Som mest några veckor på sommaren (ev. nån vecka på vintern).
Ångspärr saknas och bjälklaget är väl inte supertätt så lite drag kommer nog ned vägen.
Tacksam för förslag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionen är öppet upp till nock.
Frånluft var?
Tilluft var? (spaltventiler?)
Fläkt?
Det är inte frågan om permanentboende. Som mest några veckor på sommaren (ev. nån vecka på vintern).
Ångspärr saknas och bjälklaget är väl inte supertätt så lite drag kommer nog ned vägen.
Tacksam för förslag
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Definitivt tilluft i sovrummet och utsug i badrummet.
Är enda sättet att tillaga något att använda mikron?
I så fall kanske man kan strunta i utsug vid köket och ha tilluft i hörnet längst från badrummet.
Är enda sättet att tillaga något att använda mikron?
I så fall kanske man kan strunta i utsug vid köket och ha tilluft i hörnet längst från badrummet.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Självdrag är opålitligt, t.ex. om vinden blåser mot badrummet så kan du få in luft där och ut luften genom sovrummet, inte så kul alla gånger. Hur ska du värma upp huset?
Kan dina gäster tänka sig att ha fönstren öppna mycket?
P.S. Jag är full av beundran för din ritning med alla små detaljer
Kan dina gäster tänka sig att ha fönstren öppna mycket?
P.S. Jag är full av beundran för din ritning med alla små detaljer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Sätt in en intellivent-fläkt (gillar dem själv bättre än Pax) i badrummet. Sätt även gärna ett ventilationsrör i den smala väggen jämte dörren in till badrummet, eller se till att det finns en glipa mellan golvet och badrumsdörren som motsvarar diametern på ventilationsröret som fläkten blåser ut luft genom.
Tilluftsventil i sovrummet, vanlig väggventil sägs fungera betydligt bättre än spaltventiler, men har bara väggventiler själv så har ingen erfarenhet av dem. Men det säga att väggventilerna sprider luften bättre (mindre kallras) och det är risk för att borra fel vid montage av spaltventilerna trots att man använder borrmall. Men som sagt, det är bara vad jag läst om dem.
Se till att det finns en glipa mellan golvet och dörren till sovrummet för att det ska kunna ventileras även när dörren är stängd.
Ska ni inte laga mat eller torka kläder i köket så räcker det gott med tilluft där. Ska man laga mat så behövs ju en spisfläkt, annars dras ju oset genom hela stugan innan det kommer ut.
En Intellivent S eller P i en 105mm kanal skall gott och väl täcka stugan, den är väl inte mer än 35m2 golvyta?
Ni ska då ventilera ca 45m3 luft per timma i ventilation, när intellivent går på full hastighet drar den säkert ut närmare 100m3 i en 105mm kanal, så den ska ju räcka med råge om inte extra fukt tillsätts i köket.
Tilluftsventil i sovrummet, vanlig väggventil sägs fungera betydligt bättre än spaltventiler, men har bara väggventiler själv så har ingen erfarenhet av dem. Men det säga att väggventilerna sprider luften bättre (mindre kallras) och det är risk för att borra fel vid montage av spaltventilerna trots att man använder borrmall. Men som sagt, det är bara vad jag läst om dem.
Se till att det finns en glipa mellan golvet och dörren till sovrummet för att det ska kunna ventileras även när dörren är stängd.
Ska ni inte laga mat eller torka kläder i köket så räcker det gott med tilluft där. Ska man laga mat så behövs ju en spisfläkt, annars dras ju oset genom hela stugan innan det kommer ut.
En Intellivent S eller P i en 105mm kanal skall gott och väl täcka stugan, den är väl inte mer än 35m2 golvyta?
Ni ska då ventilera ca 45m3 luft per timma i ventilation, när intellivent går på full hastighet drar den säkert ut närmare 100m3 i en 105mm kanal, så den ska ju räcka med råge om inte extra fukt tillsätts i köket.
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det jag inte noterade innan jag skrev mitt inlägg var att det inte är någon dusch i badrummet. Ni har således ingen jättehög fuktbelastning att ta hänsyn till.C calvin82 skrev:
Däremot vill man nog forcera ut luften ur badrummet med en fläkt för att slippa att eventuella odörer sprider sig.
Stugan har som nyss nämnt ingen dusch. Marlagning kommer inte heller att ske. Typ frukostgröt som mest.
Uppvärmningwn blir oljeelement under fönsterna.
Vad gäller vinden så är den oftast från samma riktning. Stugan ligger vid havet i en sluttning omgiven av bergssidor vilket gör att det mest är främre långsidan som tar emot vind.
Vore skönt att slippa fläkt tycker jag. Kanske det går att testa med självdrag först o sen ev sätta i en fläkt om det inte funkar?
Tänker då frånluft så högt som möjligt på toan o sen tilluft bakom eller strax ovanför elementet i sovrummet resp ett av elementen i det större rummet.
Tack för kommentaren om ritningen. Den är gjord i sketchup. Det är också en fullständig konstruktionsritning som stugan är byggd efter. Ganska smidigt att kunnna mäta in exakt för möbler o dyl i datorn.
Uppvärmningwn blir oljeelement under fönsterna.
Vad gäller vinden så är den oftast från samma riktning. Stugan ligger vid havet i en sluttning omgiven av bergssidor vilket gör att det mest är främre långsidan som tar emot vind.
Vore skönt att slippa fläkt tycker jag. Kanske det går att testa med självdrag först o sen ev sätta i en fläkt om det inte funkar?
Tänker då frånluft så högt som möjligt på toan o sen tilluft bakom eller strax ovanför elementet i sovrummet resp ett av elementen i det större rummet.
Tack för kommentaren om ritningen. Den är gjord i sketchup. Det är också en fullständig konstruktionsritning som stugan är byggd efter. Ganska smidigt att kunnna mäta in exakt för möbler o dyl i datorn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Då kan man nog inte räkna med att det av sig själv blir någon luft ut från toaletten om man bara tar upp en öppning i dess vägg.C calvin82 skrev:
Man brukar ha tilluft högt upp i rummen (t.ex. ovankant av fönstren), dels känns det mindre dragigt och dels blir då luftströmmen diagonalt i rummen till ventilationsöppningarna under dörrarna.
Varför gillar du intellevent bättre?M Marcussjogren skrev:Sätt in en intellivent-fläkt (gillar dem själv bättre än Pax) i badrummet. Sätt även gärna ett ventilationsrör i den smala väggen jämte dörren in till badrummet, eller se till att det finns en glipa mellan golvet och badrumsdörren som motsvarar diametern på ventilationsröret som fläkten blåser ut luft
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag har faktiskt bara praktisk erfarenhet av Intellivent, men intellivent har lite bättre prestanda, dock marginellt. Däremot så är den (i jämförelse med manualen till Pax Calima) enklare att manövrera och installera.A angelikaj skrev:
Pax Calima kan du t ex inte ställa ventilationsflödet utan att använda en app på telefonen. Intellivent har en kontrollpanel på fläkten.
Sen så bygger Intellivent kanske 2-3cm ut från väggen, medan Pax-fläkten bygger betydligt mer, så den är snyggare i min mening.
Intellivent går att hitta till betydligt bättre priser, eller så var det när jag köpte min fläkt i alla fall.
Och sist men inte minst, verkar intellivent lättare att rengöra eftersom hela fläktenheten sitter på ett gångjärn, så man kan bara öppna upp den som en dörr.
Pax-fläkten ska man bända loss fläktmotorn på, vilket känns lite mer osäkert och ställer högre krav på plasten för att den inte ska råka gå sönder.
Men ovan är helt baserat på teoretisk kunskap om Pax-fläkten förutom att jag har sett dem lite här och var.
När jag väl satte in Intellivent-fläkten så slog det mig bara att den fläkten är precis allt jag kan önska av en sådan fläkt.
Klicka här för att svara