Till den kalla avfuktade källaren vill du väl inte tillföra varm, fuktig uteluft?

Nej det är klart, men jag var bara orolig att luftkvaliten blir sämre och att känslan kan bli lite instängd om det inte finns någon tilluft.
Men det kanske inte är ett problem, för jag är som sagt nyinflyttad och vet inte hur saker och ting ter sig i huset! Jag får väl helt enkelt testa och se vad som händer.

Självdrag funkar sämre på sommaren i alla fall. Så snart det blir kallt ute så börjar den funka igen. Glöm inte att öppna i höst igen.

Nu har jag fått hem min Woods DS 15 och den står nu och tuffar i källaren.
Men nu undrar jag vad en lämplig fuktighetsnivå är inomhus i en källare som min. Just nu ligger den lite över 50. Behöver den lägre ner eller funkar det?

Lämplig relativ fuktighet inomhus för människor är 40-60%. Det är också långt under då risken för mögel uppstår (tror det är ca 80% men köldbryggor kan orsaka mögel tidigare, så 70% kan vara ett bra riktmärke).

60% blir ok. Snart märker du hur snabbt tvätten torkar med avfuktaren igång :). Nyttig maskin!
gaia

Är i tagen att skaffa en avfuktare eg. till garaget på vintern men tänkte flytta in den i källaren sommarhalvåret.
Ni som skrivit i tråden, har ni dörr från ovanvåningen eller har ni öppen trappa?
ofta/alltid har man ju fönster och dörrar öppna för att vädra där.. Hur påverkar det avfuktaren i källan?
Blir det att ge den oändligt att göra? Lite som AC i bilen med öppna rutor...?

Det går bra att ha fönster och trappa öppna om man vill avfukta hela huset och halva grannskapet. Dock krävs då en osedvanligt kraftfull avfuktare. Om inte rekommenderar jag att fönster, dörrar och ventiler hålks stängda. Det är för övrigt vettigt att placera avfuktaren i torkrummet och hålla alla innerdörrar i källarplanet öppna.

Mvh

David

J
S Schonas skrev:
Jag har precis flyttat in i ett hus med inredd källare.

För att undvika fukt och dålig luft har jag förstått att man helst ska ha så kallad grundvärme på hela sommaren.

Så min fråga är hur varmt grundvärme är?

Idag pendlar temperaturen mellan 18-20 grader även om det är 30 grader ute.
Vi har en luftvärmepump i källaren som vi lätt kan slå på värmen om vi måste, men för att spara energi har vi slagit av den nu under sommaren (skönt att ha rum som är lite kyliga på riktigt varma dagar).

Hjälp en novis husägare ;)
Håll källaren varm! Värme stiger uppåt och sprider sig i golv och innerväggar och hjälper till att fördela energin i hela fastigheten. Korkat att hålla källaren kall eftersom du dels måste kompensera för kallraset genom mer effekt på övre element samt att du får kalla innergolv, samt att det är stor risk för kondens -fukt- mögel i kallställd källare. Det kan bli riktigt dyrt att få skador från sprickor, mögel-sanering, och blir det riktigt kallt så kan kallvattenrör frysa. Håll som sagt källaren varm, det håller fukten nere och det blir dessutom behagligare!

• Gilla
kattlucka
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Håll källaren varm! Värme stiger uppåt och sprider sig i golv och innerväggar och hjälper till att fördela energin i hela fastigheten. Korkat att hålla källaren kall eftersom du dels måste kompensera för kallraset genom mer effekt på övre element samt att du får kalla innergolv, samt att det är stor risk för kondens -fukt- mögel i kallställd källare. Det kan bli riktigt dyrt att få skador från sprickor, mögel-sanering, och blir det riktigt kallt så kan kallvattenrör frysa. Håll som sagt källaren varm, det håller fukten nere och det blir dessutom behagligare!
Detta vill jag nominera som dagens trådlyft;)

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Vilka skrönor!
Värme stiger bara uppåt genom konvektion, dvs förflyttning med luften. Luften kan knappast flyga genom bjälklaget.
Se till att isoleringen mellan källartak och bostadsgolvet är bra så spelar tempen i källaren en liten roll. Kan du se isoleringen i källartak?

"Varm" är relativt. Jag kan tycka 18 grader i merparten av källarutrymmen typ verkstad är ok, men kan vilja ha 22 grader i badrummet med golvvärme. 20 grader kan jag anse är varmt i övriga utrymmen man vistas i ibland typ tvättstuga, "gillestugan" med kakelugnen kanske kan vara rejält varm med litet eldning uppåt 24 när man är där och myser. Allt beror på.
___
PS. Älskar källaren, det var en av de avgörande sakerna för valet av denna kåk för ett par decennier sedan och aldrig ångrat. Inte ens när vi fick riva ut alla utbyggda isolerade innerväggar med ruttna träreglar och skit efter 70-talsnojorna på den tidens energikris - inte så svårt att få ordning på men visst det var en resa. En rolig sak är att källaren idag förbrukar väldigt litet av totalen, trots att den numera är strippad på alla utreglade innervägar som fanns där tidigare. Ersatt med puts, silikatfärg, andas bra. Noll problem på 20 år och lär funka typ "forever".

Redigerat:
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
"Varm" är relativt. Jag kan tycka 18 grader i merparten av källarutrymmen typ verkstad är ok, men kan vilja ha 22 grader i badrummet med golvvärme. 20 grader kan jag anse är varmt i övriga utrymmen man vistas i ibland typ tvättstuga, "gillestugan" med kakelugnen kanske kan vara rejält varm med litet eldning uppåt 24 när man är där och myser. Allt beror på.
___
PS. Älskar källaren, det var en av de avgörande sakerna för valet av denna kåk för ett par decennier sedan och aldrig ångrat. Inte ens när vi fick riva ut alla utbyggda isolerade innerväggar med ruttna träreglar och skit efter 70-talsnojorna på den tidens energikris - inte så svårt att få ordning på men visst det var en resa. En rolig sak är att källaren idag förbrukar väldigt litet av totalen, trots att den numera är strippad på alla utreglade innervägar som fanns där tidigare. Ersatt med puts, silikatfärg, andas bra. Noll problem på 20 år och lär funka typ "forever".
Kan bara instämma. Egen källare på 70 m2 i ett sammanhängande rum, ingen egen uppvärmning, håller 14 grader. All VVS-installation lätt tillgängligt i taket, härligt svalt på sommaren.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bara för att du tror det blir det inte vetenskap av det. Är bara bjälklagret väldigt bra isolerat så kan det vara noll i källaren utan att du märker det på våningsplan.
Med din argumentation kan du också säga att man ska elda i trädgården för att slippa kalla väggar.

• Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
J
Murarna har rätt, och det är kanske mest icke yrkeskunnande folk som tror att man sparar pengar genom att dra ner på värmen i källaren. Tyvärr så kan det tillockmed bli tvärtom.Det kan bli dyrare, det kan bli fukt och mögerskador, och man måste dessutom kompensera med mer effekt i våningarna ovanför. Kalla golv är ingen höjdare vintertid dessutom. Så håll värmen kvar i källaren gott folk.
Värme håller fukt borta- värme torkar ut fukt som vi alla vet. En varm källare är och förblir bäst för fastigheten och jo- värme stiger definitivt uppåt och golv blir behagligare om värme kommer underifrån. Långsiktigt. Och kondens bildas även när varm fuktig luft utifrån sugs ner i kall källaren sommartid. Bäst är att hålla runt 20 grader i källaren så slipper man alla dessa problem.
Det är bara fysiska lagar som bestämmer detta. Enkelt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.