33 236 läst ·
48 svar
33k läst
48 svar
Hur varmt ska man ha i inredd källare?
Värme är energi min vän. Och värme är en energi som just stiger uppåt. Lyssna på Murarna, dom kan detta.T Thomas_Blekinge skrev:
Fastigheter mår alltid bäst av en varm källare och värme/energi lagras i allt material. Det är bara torpargrunder som ska hållas svala.
Din argumentation håller tyvärr inte måttet, det handlar om att hålla en fastighets temp så jämn fördelat som möjligt och just nedre plan och källare är extra viktigt eftersom just värme STIGER UPPÅT! Basta! Lyssna på Murarna som kan detta, speciellt de som kan kakelugnar och innehar kunskapen om lagring av energi i olika material. Respektera deras gedigna kunskap om detta!
Nu var väl ursprungsfrågan vilken (om någon) grundvärme man behöver hålla i källaren på sommaren.
Jag har källare med oisolerad platta, betongbjälklag och har 14-16 grader året om, avfuktare på sommaren/hösten.
Det bilr ohemult dyrt att hålla 20+ i källaren till ingen egentlig nytta.
Hur sugs varm luft ner i en kall källare?J Jockebyggab skrev:
Jag har källare med oisolerad platta, betongbjälklag och har 14-16 grader året om, avfuktare på sommaren/hösten.
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
Jag vet inte vilka du menar med Murarna och vad dom säger. Men jag vet att det finns många förståsigpåare därute som har svårt med fysik. Menar du murarna som urkesgrupp eller någon speciell branchorganisation?J Jockebyggab skrev:Värme är energi min vän. Och värme är en energi som just stiger uppåt. Lyssna på Murarna, dom kan detta.
Fastigheter mår alltid bäst av en varm källare och värme/energi lagras i allt material. Det är bara torpargrunder som ska hållas svala.
Din argumentation håller tyvärr inte måttet, det handlar om att hålla en fastighets temp så jämn fördelat som möjligt och just nedre plan och källare är extra viktigt eftersom just värme STIGER UPPÅT! Basta! Lyssna på Murarna som kan detta, speciellt de som kan kakelugnar och innehar kunskapen om lagring av energi i olika material. Respektera deras gedigna kunskap om detta!
Att värme stiger uppåt gäller BARA om det finns luft/vatten som kan stiga uppåt och kan ta värme med sig. Om värmen däremot sprider sig inom fast material så sker det lika mycket uppåt som nedåt eller i sidled.
Lagring av värme är igen någonting helt annat. Ett material tar upp värmeenergi från en varmare omgivning och avger värme till en kallare omgivning. Mycket enkelt att förstå och har inget att göra med åt vilket håll värmen sprider sig. Det har heller inget att göra med ursprungsfrågan, den bästa temperaturen i källaren.
Du är alldeles för generell med dina påståenden. I vissa fall (källare) kan du ha rätt, i andra helt fel.
Beror väl på det. Har du verksamhet i källaren så är det positivt både för dig själv och fastigheten att ha juste temp i källaren. Och fuktig luft tränger lättare ner i din källare på sommarkvällar om du har kall källare och kanske dörr öppen och ventilerat. Värme har du nytta av i hela fastigheten, värme torkar upp fukt, och källaren är grunden till hur din kåk mår. Sen beror det på klimat, placering av kåken mm, riktigt kalla vintrar ökar behovet av värme i hela kåken ink källare för att slippa kallras. Min rekommendation är att hålla tempen god i källarplan, och värme stiger uppåt, långsiktigt även genom bjälklag så du får nytta av din källaruppvärmning. Den är inte bortkastad, men alla gör som man själv vill om man har egen kåk, givetvis!D Dilato skrev:Nu var väl ursprungsfrågan vilken (om någon) grundvärme man behöver hålla i källaren på sommaren.
Hur sugs varm luft ner i en kall källare?
Du resonerar klokt och logiskt.J Jockebyggab skrev:Beror väl på det. Har du verksamhet i källaren så är det positivt både för dig själv och fastigheten att ha juste temp i källaren. Och fuktig luft tränger lättare ner i din källare på sommarkvällar om du har kall källare och kanske dörr öppen och ventilerat. Värme har du nytta av i hela fastigheten, värme torkar upp fukt, och källaren är grunden till hur din kåk mår. Sen beror det på klimat, placering av kåken mm, riktigt kalla vintrar ökar behovet av värme i hela kåken ink källare för att slippa kallras. Min rekommendation är att hålla tempen god i källarplan, och värme stiger uppåt, långsiktigt även genom bjälklag så du får nytta av din källaruppvärmning. Den är inte bortkastad, men alla gör som man själv vill om man har egen kåk, givetvis!
Jag kan inte förstå hur det kan få folk att rasa och bli oförskämda. Enkla fakta, varm källare är bra för huset liksom, och folk går i taket.
Kan det vara så att det är ett gäng med nyinstallerade elvärmepumlar som inte har råd och därför är arga.
Kan rekommendera fjv med komplementär vattenmantlad eller vanlig kamin.
Det är billigare
Det är detta jag frågat om en gång redan, att VARM fuktig luft skulle tränga NER i källaren motsäger allt jag lärt mig.J Jockebyggab skrev:
Håll dörren till källaren stängd så slipper du värma upp extra för att hantera fuktig utomhusluft!
Ska man hålla varmt i källaren bara för fuktens skull måste man ju också ventilera bort den fuktiga varmluften så då åker energin ut ur huset.
Med en avfuktare stannar energin i huset men fukthalten sänks.
Varje liter fukt som finns i luften besitter c:a 800 watt i värmeenergi. Då fukten kondenserar på avfuktarens kylslinga återfås denna energi som ren ”vinst” i form av värme.
Energieffekten i utrymmet blir följaktligen kompressorns effekt + ”energivinsten” (c:a 800 watt per liter vatten som avfuktas).
Precis, källare menar jag generellt här, och eftersom jag varit ute på såpass många jobb i "onödan" där folk s, tidigare haft pannor i källarplan sen femtiotalet o sextiotalet, sen rev ut den på 90 talet o 2000 talet, och då har kallställt källaren fått DUKTGT stora problem med mögel o fukt, medan dom som fortsatt att hålla källaren varm (värme driver bott f u k t) så har käkarna klarat sig utmärkt. Dessutom så är ju källaren utrymmen som man kan behöva bruka, och då är det ju juste med bra temp. Jag själv har verkstad så jag har inget val. Jag får definitivt nytta av värmen som kommer underifrån. Har sköna golv på våningen ovanför..T Thomas_Blekinge skrev:Jag vet inte vilka du menar med Murarna och vad dom säger. Men jag vet att det finns många förståsigpåare därute som har svårt med fysik. Menar du murarna som urkesgrupp eller någon speciell branchorganisation?
Att värme stiger uppåt gäller BARA om det finns luft/vatten som kan stiga uppåt och kan ta värme med sig. Om värmen däremot sprider sig inom fast material så sker det lika mycket uppåt som nedåt eller i sidled.
Lagring av värme är igen någonting helt annat. Ett material tar upp värmeenergi från en varmare omgivning och avger värme till en kallare omgivning. Mycket enkelt att förstå och har inget att göra med åt vilket håll värmen sprider sig. Det har heller inget att göra med ursprungsfrågan, den bästa temperaturen i källaren.
Du är alldeles för generell med dina påståenden. I vissa fall (källare) kan du ha rätt, i andra helt fel.
Och med Murarna så menar jag m u r a r n a, de som har gedigen kunskap om såväl material, lagring av värme , vet hur det funkar, respekt för de som gjort kakelugnar och murstockar vet allt om hur en kåk ska skötas med just värmefördelning. Det är skitviktigt, framförallt i norra Sverige och Dalarna etc. Lite annorlunda om man har kåken i Skåne, där man inte har så stränga vintrar. En kåk som stått kallställd ett par säsonger i kallt klimat.....vet alla hur den mår sen. I en källare som är kall kan man odla svamp med lätthet, haha. Nej, källaren är husets grund och murstocken husets hjärta, men när man numera kör luftvärmepump så glömmer man lätt husets originalkonstruktion, som byggde på att alltid hålla murstocken varm som torkade ut fint. Har man möjlighet att ha vattenburen värme och kan nyttja elementen i källarplan så är det klokt att köra dessa i källarplan o hålla tempen väl därnere, det går INTE till "spillo".J Jockebyggab skrev:Precis, källare menar jag generellt här, och eftersom jag varit ute på såpass många jobb i "onödan" där folk s, tidigare haft pannor i källarplan sen femtiotalet o sextiotalet, sen rev ut den på 90 talet o 2000 talet, och då har kallställt källaren fått DUKTGT stora problem med mögel o fukt, medan dom som fortsatt att hålla källaren varm (värme driver bott f u k t) så har käkarna klarat sig utmärkt. Dessutom så är ju källaren utrymmen som man kan behöva bruka, och då är det ju juste med bra temp. Jag själv har verkstad så jag har inget val. Jag får definitivt nytta av värmen som kommer underifrån. Har sköna golv på våningen ovanför..
En äldre oisolerad källare bör inte ha varmare än ca 18 grader.
Över18 grader ökar risken för problem då man ökar dom kapillära krafterna & den stigande luftens hastighet, och riskerar då att dra upp mer fukt igenom plattan.
Vidare bör man också helt värma luften i rummet upp till satt temperatur med luft/luftvärmepump eller element med reflektorer bakom, & inte använda golvvärme eller liknande. ( som värmer upp vägg eller golv)
Man vill uppnå att yttersta lagret vägg och golv, håller en tillräcklig yttemperatur för att inte "daggpunkt" ska uppnås så vatten faller ut, men samtidigt inte värma upp väggen så mycket att kapillärkraften drar in fukt utifrån genom källarväggen.
En stabil konstant källartemperatur är allra mest fördelaktig för byggnaden, och ger bästa förutsättningen till en problemfri källare.
Över18 grader ökar risken för problem då man ökar dom kapillära krafterna & den stigande luftens hastighet, och riskerar då att dra upp mer fukt igenom plattan.
Vidare bör man också helt värma luften i rummet upp till satt temperatur med luft/luftvärmepump eller element med reflektorer bakom, & inte använda golvvärme eller liknande. ( som värmer upp vägg eller golv)
Man vill uppnå att yttersta lagret vägg och golv, håller en tillräcklig yttemperatur för att inte "daggpunkt" ska uppnås så vatten faller ut, men samtidigt inte värma upp väggen så mycket att kapillärkraften drar in fukt utifrån genom källarväggen.
En stabil konstant källartemperatur är allra mest fördelaktig för byggnaden, och ger bästa förutsättningen till en problemfri källare.
I injonil skrev:Värme gör inte källaren gladare utan det är låg relativ luftfuktighet som är det man vill åt. Det finns dock ett samband; samma luft får lägre relativ luftfuktighet om den värms upp. Det är betydligt billigare att avfukta luften till lämplig luftfuktighet istället för att värma upp.[/QUOTE
Det smarta är att kåken mår bra av värme i källaren, så man har så mycket att vinna långsiktigt på det. Jag kör verkstad i min källare så jag har inget val, det måste vara tempererat, och jag märker att jag kan ha mindre kräm på elementen ovanför. Körde en period med kall källare, men då blev golven kallare, jag behövde dra på mer ovanpå. Sen när jag fick upp värmen i källaren igen så blev allt bättre och jag kunde strypa värmen ovanför. Torrt o skönt överallt i hela kåken. Många tror att en avfuktare är lösningen men tyvärr så kan man då ha oturen att den bara avfuktare luften lokalt i rummet där den står o sen kan man få problem i andra utrymmen i källaren.
- Svara
- Dela
Har du radiatorer i källaren så kör dessa. Det ger dig både långsiktigt välmående hus och bättre komfort eftersom du får nytta ev den värmen nerifrån. Håller fukten borta och en avfuktare fuktar av lokalt i det utrymme den står men täcker ju inte upp en hel källare om du har flera rum där. Kolla över ventilation också.S Schonas skrev:Jag har precis flyttat in i ett hus med inredd källare.
För att undvika fukt och dålig luft har jag förstått att man helst ska ha så kallad grundvärme på hela sommaren.
Så min fråga är hur varmt grundvärme är?
Idag pendlar temperaturen mellan 18-20 grader även om det är 30 grader ute.
Vi har en luftvärmepump i källaren som vi lätt kan slå på värmen om vi måste, men för att spara energi har vi slagit av den nu under sommaren (skönt att ha rum som är lite kyliga på riktigt varma dagar).
Hjälp en novis husägare![]()
Nja avfuktare räcker aldrig till för en hel källare. Kanske den som säljer Avfuktaren säger det, men i verkligheten så jobbar den hårt lokalt i det utrymme den står och det man ser på displayen säger noll om hur övriga utrymmen mår gällande fuktmängd. Radiatorer? Då ska isåfall dessa vara på! Dra nytta av dessa och få bra komfort och hus som mår bra långsiktigt. Det är inte onödig energiåtgång eftersom värme gör nytta för bjälklag o betong även ovanför och hindrar kondenserar. Utgå från grundkonstruktionen. Bara jordkällare och torpargrunder mår bra att vara kalla, såsom dessa byggdes från början.dadid skrev:
Det går bra att ha fönster och trappa öppna om man vill avfukta hela huset och halva grannskapet. Dock krävs då en osedvanligt kraftfull avfuktare. Om inte rekommenderar jag att fönster, dörrar och ventiler hålks stängda. Det är för övrigt vettigt att placera avfuktaren i torkrummet och hålla alla innerdörrar i källarplanet öppna.
Mvh
David
En liten avfuktare arbetar mycket effektivt....i exakt det utrymme lokalt du ställt den i. Övriga utrymmen nere där får ingen nytta alls av den, tyvärr. Det du läser av på displayen säger exakt hur det är med luftfuktigheten runtom nära maskinen, i bästa fall nästan i hela rummet, beroende på hur rummet är utformat, såvida du inte har en extern fuktsensorer i alla rum nere i källaren, och det har man ju sällan eller aldrig. Men då skulle de bli betydligt tråkigare avläsning. Många ställer en avfuktare i tvättstugan, okej, men att dra ner på radiatorer i källaren o bara förlita sig på en luftavfuktare är oklokt. Använd radiatorerna om det sitter befintliga och fastigheten är byggd med radiatorer i källaren. Smart långsiktigt för välmående kåk och bra komfort på köpet!D Dilato skrev:Det är detta jag frågat om en gång redan, att VARM fuktig luft skulle tränga NER i källaren motsäger allt jag lärt mig.
Håll dörren till källaren stängd så slipper du värma upp extra för att hantera fuktig utomhusluft!
Ska man hålla varmt i källaren bara för fuktens skull måste man ju också ventilera bort den fuktiga varmluften så då åker energin ut ur huset.
Med en avfuktare stannar energin i huset men fukthalten sänks.
Varje liter fukt som finns i luften besitter c:a 800 watt i värmeenergi. Då fukten kondenserar på avfuktarens kylslinga återfås denna energi som ren ”vinst” i form av värme.
Energieffekten i utrymmet blir följaktligen kompressorns effekt + ”energivinsten” (c:a 800 watt per liter vatten som avfuktas).
Beror ju på vad det är för typ av källare också. Den källare jag har under huset är en gammal jordkällare och den mår inte dåligt av att vara kallställd, se bifogade bilder från min fukt - och temperatursensor.