4 648 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Hur värderas kontraktsbrottet?
Man måste se upp. Om det visar sig vara fel i underlaget för lagfarten så kan lagfarten bli ogiltig. Även långt senare.
Att ändra köpeskilling på något sätt genom att blanda in lösöre som är kraftigt felvärderat på något sätt kan vara/bli ett skattebrott.
Att ändra köpeskilling på något sätt genom att blanda in lösöre som är kraftigt felvärderat på något sätt kan vara/bli ett skattebrott.
Nope mäklaren har tydligt skrivit in I köpekontraktet att alla inventarier ingår i köpet, så muntligt avtal är det inte även om jag hade samma funderingar som du..E Eld skrev:En hake här: När msn söker lagfart så måste priset på fastigheten vara för just fastigheten med fastighetstillbehör byggnader och byggnadstillbehör. Där får inte ingå kostnader för lösöre. Vill man köpa lösöre så ska man skriva ett separat avtal om det. Jag tror inte ens det är lagligt att ha kostnader för lösöre med i avtalet när man söker lagfart.
Säljaren vill inte betala reavinstskatt för lösöret. Du vill inte betala lagfartsavgift för lösöret. Banken vill inte att lösöret ska ingå i en värdering.
Jag tror att ni i praktiken har ett muntligt avtal om att han ska skänka lösöret till dig. Det har alltså inget värde alls enligt de avtal som skrivits. Det kommer bli väldigt svårt att få ersättning för något som redan värderats till 0.
Klicka här för att svara