4 647 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Hur värderas kontraktsbrottet?
Sida 1 av 2
Vi har köpt en större villa där det i köpekontraktet tydligt står att allt lösare i huset ska ingå, möbler verktyg m.m. dock inget om vilken kostnad vi betalat för det utan bara att lösöret är inkluderat i fastighets priset. Beloppet vi la på var dock sexsiffrigt då det bl.a var design möbler.
Men i samband med köparbesiktningen förra veckan deltog även jag och fick då se att säljaren börjat tömma huset på det lösöre som var av värde och vid en direkt fråga säger han att han även sålt sakerna. När jag talade med mäklaren sa han att detta är ett kontraktsbrott
Tillträde ska ske först i Maj så det finns fortfarande en möjlighet till lösning, frågan är bara hur hanterar man de saker som försvunnit finns det något regelverk för värdering, tar man nyvärde eller blir det tal om ett schematiskt skadestånd?
Men i samband med köparbesiktningen förra veckan deltog även jag och fick då se att säljaren börjat tömma huset på det lösöre som var av värde och vid en direkt fråga säger han att han även sålt sakerna. När jag talade med mäklaren sa han att detta är ett kontraktsbrott
Tillträde ska ske först i Maj så det finns fortfarande en möjlighet till lösning, frågan är bara hur hanterar man de saker som försvunnit finns det något regelverk för värdering, tar man nyvärde eller blir det tal om ett schematiskt skadestånd?
Du har ju redan köpt möblerna så stäm säljaren för att olovligen sälja annans egendomR R.v.S skrev:Vi har köpt en större villa där det i köpekontraktet tydligt står att allt lösare i huset ska ingå, möbler verktyg m.m. dock inget om vilken kostnad vi betalat för det utan bara att lösöret är inkluderat i fastighets priset. Beloppet vi la på var dock sexsiffrigt då det bl.a var design möbler.
Hur motiverar säljaren att hen har sålt av det lösöre som ni kommit överens om ska ingå och som du betalat extra för? Låter som en fullständig bedragare, som dock samtidigt är märkligt ärlig i så fall, eller så är det en psykiskt sjuk och oberäknelig människa. Eller så är det något i historien du döljer. Så vilket är det?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Värdering sker rimligen till verkligt värde. För designgrejer kan det ju rent av vara högre än nypris.
Se till att spara undan så mycket mäklarbilder och liknande du kan som bevis på vad som fanns vid kontraktsskrivning.
Se till att spara undan så mycket mäklarbilder och liknande du kan som bevis på vad som fanns vid kontraktsskrivning.
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Med det beteendet redan nu från säljaren så skulle jag nog räkna med mer strul. Vet du ex. hur det är med belåningen av fastigheten?
Det finns ju exempel där en kriminell säljare tagit handpenningen, men resterade belopp som skulle betalas vid tillträde räcker inte för att betala av lånen. Då godkänner inte banken affären. Det fallet jag tänker på gällde en bostadsrätt, där hade dessutom säljaren hyrt ut lägenheten till ett 30 tal personer (samtidigt), med förskottsbetalade hyreskontrakt som stäckte sig långt förbi tillträdesdagen.
Det finns ju exempel där en kriminell säljare tagit handpenningen, men resterade belopp som skulle betalas vid tillträde räcker inte för att betala av lånen. Då godkänner inte banken affären. Det fallet jag tänker på gällde en bostadsrätt, där hade dessutom säljaren hyrt ut lägenheten till ett 30 tal personer (samtidigt), med förskottsbetalade hyreskontrakt som stäckte sig långt förbi tillträdesdagen.
Har kollat upp det finns endast pantbrev uttagna för 300.000kr så det är ingen faraH hempularen skrev:Med det beteendet redan nu från säljaren så skulle jag nog räkna med mer strul. Vet du ex. hur det är med belåningen av fastigheten?
Han ”trodde inte att vi ville ha allt” är den komiska kommentaren. Tror att hans barn varit där och plockat bort sakerV varpan1 skrev:Hur motiverar säljaren att hen har sålt av det lösöre som ni kommit överens om ska ingå och som du betalat extra för? Låter som en fullständig bedragare, som dock samtidigt är märkligt ärlig i så fall, eller så är det en psykiskt sjuk och oberäknelig människa. Eller så är det något i historien du döljer. Så vilket är det?
Vi har tagit egna videos på ALLT i huset inklusive vad som fanns i lådor och garageNötegårdsgubben skrev:
En hake här: När msn söker lagfart så måste priset på fastigheten vara för just fastigheten med fastighetstillbehör byggnader och byggnadstillbehör. Där får inte ingå kostnader för lösöre. Vill man köpa lösöre så ska man skriva ett separat avtal om det. Jag tror inte ens det är lagligt att ha kostnader för lösöre med i avtalet när man söker lagfart.
Säljaren vill inte betala reavinstskatt för lösöret. Du vill inte betala lagfartsavgift för lösöret. Banken vill inte att lösöret ska ingå i en värdering.
Jag tror att ni i praktiken har ett muntligt avtal om att han ska skänka lösöret till dig. Det har alltså inget värde alls enligt de avtal som skrivits. Det kommer bli väldigt svårt att få ersättning för något som redan värderats till 0.
Säljaren vill inte betala reavinstskatt för lösöret. Du vill inte betala lagfartsavgift för lösöret. Banken vill inte att lösöret ska ingå i en värdering.
Jag tror att ni i praktiken har ett muntligt avtal om att han ska skänka lösöret till dig. Det har alltså inget värde alls enligt de avtal som skrivits. Det kommer bli väldigt svårt att få ersättning för något som redan värderats till 0.
Fast de har ju avtalat det de har avtalat? Man borde kanske gjort nåt annat.E Eld skrev:En hake här: När msn söker lagfart så måste priset på fastigheten vara för just fastigheten med fastighetstillbehör byggnader och byggnadstillbehör. Där får inte ingå kostnader för lösöre. Vill man köpa lösöre så ska man skriva ett separat avtal om det. Jag tror inte ens det är lagligt att ha kostnader för lösöre med i avtalet när man söker lagfart.
Var står det att lösöre inte får ingå?🤔 Enligt vad?
Ingår lösöre (som är värt något) så är det brukligt att sätta en explicit summa på det.Farstatjej90 skrev:
Sist jag sålde hus i Sverige (på het marknad) fick jag köparen att köpa lösöre värt 5% av totala köpeskillingen.
Lösöret var lite stegar , byggmaterial etc värt ganska lite.
Jag slapp reavinst på de sista 5%. Köparen slapp lagfartsavgift på sista 5%.
Köparen betalade lika mycket som han skulle gjort UTAN lösöre avtalet.
Nackdelen för köparen är lägre ingångsvärden den dag han säljer.
Medlem
· Västernorrland
· 2 102 inlägg
Whaat? 5% 🤔Z Zodde skrev:Ingår lösöre (som är värt något) så är det brukligt att sätta en explicit summa på det.
Sist jag sålde hus i Sverige (på het marknad) fick jag köparen att köpa lösöre värt 5% av totala köpeskillingen.
Lösöret var lite stegar , byggmaterial etc värt ganska lite.
Jag slapp reavinst på de sista 5%. Köparen slapp lagfartsavgift på sista 5%.
Köparen betalade lika mycket som han skulle gjort UTAN lösöre avtalet.
Nackdelen för köparen är lägre ingångsvärden den dag han säljer.
Så om huset såldes för exempelvis 2 miljoner så köpte han alltså lösöre som var "värt ganska lite" för 100.000 kr?
Ganska säker oå att det skulle kunna innebära diverse problem.
Nu var det såpass länge sen (90 talet) så halva siffrorna stämmer bättre.it-snubben skrev:
Men förklara hur det skulle kunna bli problem att betala 50000 för diverse byggnadsmaterial/ved/trädgårdsredskap/verktyg etc när både köpare å säljare är överens om upplägget.
Skulle skattemyndigheterna 2 år senare komma ut å be å få se material som använts för 1.5 år sen?
Det var i vilket fall som helst noll problem för mig.