Bifogade finns bilder om hur det ser ut idag på vinden. Det befintliga taket ska tas bort. Ett nytt tak ska läggas: råspont, takpapp, strö- och bärläkt, tegelpannor.
I kattvindarna finns gammal isolering på golvet (undertaket) och på inner-snedtaket. I dagsläget tror jag inte att det finns något (fungerande) ångspärr överhuvudtaget.
Min tanke är att byta ut den gamla isoleringen med träfiberskivor. Då behålls kallvindarna och jag slipper isolera gavelsidorna och de korta vägarna (ca. 1 m) upp till takfoten.
1. Finns det någon anledning till att isolera yttertaket istället och gör kattvindarna till varma vindar?
2. Förutom att lägga åsar från gavel till gavel finns det ett sätt att ta bort strävorna som utgör reglarna till boningsutrymmet på den övre planen?
Om drag- & trycksträvorna finns kvar:
3. Lägger man ett ångspärr på undertaket och inner-snedtaket i kattvindarna och fästa det till hanbjälkarna och strävorna? (Då läggs träfiberskivorna på ångspärren.)
Jag lekar med idén att byta ut väggarna till boningsutrymmet i överplanen med snygg råspontpanel med finare luckor till kattvindarna. I så fall skulle jag vilja riva upp golvet på övre planen och isolera om eftersom det har säkert huserats av mös.
3. Skulle jag behöva regla emellan strävorna? (Takstolarna är 160 cm CC.)
4. I detta fall kommer man åt strävorna. Spänner och tejpar man ångspärren under strävorna mot råspontspanelen? I så fall, hur gör man i vinkeln där undertaket (i kattvindarna) möts strävorna: ångspårret skulle liggas under strävorna men på undertaket emellan hanbjälkarna?
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto