Hjälper en kompis att installera lite rening och en vattenfelsbrytare på hennes hus men blir lite osäker på om vattenfelsbrytaren ska kopplas före eller efter hydropressen, mao läge 1 eller 2. Partikelfiltret kommer ersättas av div rening.
In är PEM-slangen som skymtar nere till vänster, 3 går endast till hydropressen.
In är PEM-slangen som skymtar nere till vänster, 3 går endast till hydropressen.
En vattenfelsbrytare sätts normalt på inkommande kommunal ledning, efter vattenmätaren. Har man eget vatten,blir det lite annorlunda. Då ska den bryta elen till pumpen så den inte kan starta, lite svårt då det är tryckströmbrytaren som startar/stoppar pumpen och normalt är det ett flöde efter den. Och efter tryckkärlet så är det ett flöde ut och hur en vattenfallsbrytare reagerar då är tveksamt, med ett flöde över den. Kan bli att den löser ut utan att det är någon läcka.
Jag skulle satt en vattenfelsbrytare likt din installation efter filter, men innan T-rör till VVB.tttomten skrev:
Hjälper en kompis att installera lite rening och en vattenfelsbrytare på hennes hus men blir lite osäker på om vattenfelsbrytaren ska kopplas före eller efter hydropressen, mao läge 1 eller 2. Partikelfiltret kommer ersättas av div rening.
Är det matningen till VVB som jag markerat med röd linje?!
(Utlopp från säkerhetsventil i den genomskinliga armerade slangen?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@Krilleman det stämmer det du markerat är in till VVB, kopparröret till höger är varmvatten.
Mangan/järn/ammonium/kalk-filter samt arsenikfilter kommer installeras där partikelfiltret sitter, bla ska ett sånt här koppel in där filtren kopplas in på slangarna.
Borde inte vattenfelsbrytaren sitta innan kopplet?
Mangan/järn/ammonium/kalk-filter samt arsenikfilter kommer installeras där partikelfiltret sitter, bla ska ett sånt här koppel in där filtren kopplas in på slangarna.
Borde inte vattenfelsbrytaren sitta innan kopplet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter ju smart att faktiskt stoppa pumpen, kan man plocka ”fel”signalen från en vatttenfelsbrytare och koppla på tryckgivaren?J jonaserik skrev:En vattenfelsbrytare sätts normalt på inkommande kommunal ledning, efter vattenmätaren. Har man eget vatten,blir det lite annorlunda. Då ska den bryta elen till pumpen så den inte kan starta, lite svårt då det är tryckströmbrytaren som startar/stoppar pumpen och normalt är det ett flöde efter den. Och efter tryckkärlet så är det ett flöde ut och hur en vattenfallsbrytare reagerar då är tveksamt, med ett flöde över den. Kan bli att den löser ut utan att det är någon läcka.
Oj ok, vilken tur jag frågade, hade definitivt monterat fel 😊 och fått göra om när jag läst manualen 🤣Krilleman skrev:
Redigerat:
Den vi har, har en ingång för extern styrning (till/från), en larmutgång för vattendetektor, en larmutgång för lågt tryck.Krilleman skrev:
Klicka här för att svara