Hjälper en kompis att installera lite rening och en vattenfelsbrytare på hennes hus men blir lite osäker på om vattenfelsbrytaren ska kopplas före eller efter hydropressen, mao läge 1 eller 2. Partikelfiltret kommer ersättas av div rening.

In är PEM-slangen som skymtar nere till vänster, 3 går endast till hydropressen.

• Installationsområde för vattenfelsbrytare och hydropress, märkta med nummer 1, 2 och 3 på anslutningarna för att diskutera rätt installationsordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vattenfelsbrytare sätts normalt på inkommande kommunal ledning, efter vattenmätaren. Har man eget vatten,blir det lite annorlunda. Då ska den bryta elen till pumpen så den inte kan starta, lite svårt då det är tryckströmbrytaren som startar/stoppar pumpen och normalt är det ett flöde efter den. Och efter tryckkärlet så är det ett flöde ut och hur en vattenfallsbrytare reagerar då är tveksamt, med ett flöde över den. Kan bli att den löser ut utan att det är någon läcka.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Krilleman
tttomten tttomten skrev:
Hjälper en kompis att installera lite rening och en vattenfelsbrytare på hennes hus men blir lite osäker på om vattenfelsbrytaren ska kopplas före eller efter hydropressen, mao läge 1 eller 2. Partikelfiltret kommer ersättas av div rening.

In är PEM-slangen som skymtar nere till vänster, 3 går endast till hydropressen.
Jag skulle satt en vattenfelsbrytare likt din installation efter filter, men innan T-rör till VVB.

Är det matningen till VVB som jag markerat med röd linje?!
(Utlopp från säkerhetsventil i den genomskinliga armerade slangen?)

Installation av vattenfelsbrytare med filter och T-rör, kopparrör och genomskinlig armerad slang. Markeringar visar matningen till VVB och säkerhetsventilens utloppsslang.
Skapa konto

@Krilleman det stämmer det du markerat är in till VVB, kopparröret till höger är varmvatten.

Mangan/järn/ammonium/kalk-filter samt arsenikfilter kommer installeras där partikelfiltret sitter, bla ska ett sånt här koppel in där filtren kopplas in på slangarna.
Borde inte vattenfelsbrytaren sitta innan kopplet?

Monteringssats för vattenfilter med kopplingar och slangar från aquagruppen.se; pris 1,495 kr.
Skapa konto

Krilleman
tttomten tttomten skrev:
Borde inte vattenfelsbrytaren sitta innan kopplet?
Alla tekniska armaturer som styr vatten (tex vattenfelbrytare) trivs med att ha så rent vatten som möjligt och ska alltid sitta efter backspolande enheter likt vattenfilter med liknande automatik.

J jonaserik skrev:
En vattenfelsbrytare sätts normalt på inkommande kommunal ledning, efter vattenmätaren. Har man eget vatten,blir det lite annorlunda. Då ska den bryta elen till pumpen så den inte kan starta, lite svårt då det är tryckströmbrytaren som startar/stoppar pumpen och normalt är det ett flöde efter den. Och efter tryckkärlet så är det ett flöde ut och hur en vattenfallsbrytare reagerar då är tveksamt, med ett flöde över den. Kan bli att den löser ut utan att det är någon läcka.
Det låter ju smart att faktiskt stoppa pumpen, kan man plocka ”fel”signalen från en vatttenfelsbrytare och koppla på tryckgivaren?

Krilleman
tttomten tttomten skrev:
Det låter ju smart att faktiskt stoppa pumpen, kan man plocka ”fel”signalen från en vatttenfelsbrytare och koppla på tryckgivaren?
Vilken vattenfelsbrytare siktar du på att installera hos din kompis?

Krilleman Krilleman skrev:
Alla tekniska armaturer som styr vatten (tex vattenfelbrytare) trivs med att ha så rent vatten som möjligt och ska alltid sitta efter backspolande enheter likt vattenfilter med liknande automatik.
Oj ok, vilken tur jag frågade, hade definitivt monterat fel 😊 och fått göra om när jag läst manualen 🤣

Redigerat:
Krilleman
tttomten tttomten skrev:
Såhär skirver Vatette om placeringen tex:

Ventilenhet med märkning "VATETTE" och elektrisk styrning, monterad för att säkerställa korrekt flödesriktning enligt textinstruktioner.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vilken vattenfelsbrytare siktar du på att installera hos din kompis?
Troligen någon av dessa, någon du rekommenderar extra eller avråder från?

• Lista över vattenfelsbrytare med tillverkare och modellnummer från Länsförsäkringar för typgodkännande av Rise.
    Skapa konto
Redigerat:
Vi har Waterfuse vattenfelsbrytare, hade jag köpt vattenfelsbrytare idag så hade jag satsat på Vatette's.

Krilleman
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har Waterfuse vattenfelsbrytare, hade jag köpt vattenfelsbrytare idag så hade jag satsat på Vatette's.
Om jag minns rätt så hade väl Waterfuse större integrering med ev. hemlarmet än Vatette?

Men jag är ingen expert inom hemautomation, så jag kan minnas fel dock...

Demmpa Demmpa skrev:
Varför?

Om jag minns rätt så hade väl Waterfuse större integrering med ev. hemlarmet än Vatette?

Men jag är ingen expert inom hemautomation, så jag kan minnas fel dock...
Den vi har, har en ingång för extern styrning (till/från), en larmutgång för vattendetektor, en larmutgång för lågt tryck.

Och så här blev installationen.

Allt driftsatt och testat med gott resultat, i morgon blir det helt färdigställt med lite rörisolering.

• Installation av ett vattenfilter med slangar och kopplingar, digital display och elanslutningar synliga på väggen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.