Hej!

har precis blivit med hus. Huset har en 2 år gammal Nibe S1156 bergvärmepump. På nedervåningen/källarplan är golvtemperaturen onödigt hög (vattenburen golvvärme), och när jag frågade dåvarande husägare hur man sänker tempen fick jag till svar att allt är justerat som det ska och att installatören sa ”rör inget nu”.

Jag har inte tummen mitt i handen men här känner jag att min kunskap sviker mig. Hur ska jag gå tillväga? Går det att justera själv på bergvärmepumpen med hjälp av någon Nibe-support? Kan man justera ventilerna på rören? Kan man sänka vissa sektorer? Ringa en fackman?

Tacksam för alla svar. Vill bara få ner golvvärmen lite inför vintern.

Vänlig hälsning

Carl

• Användarhandbok för Nibe S1156/S1256 bergvärmepump, fotograferad med text synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och ventiler för vattenburen golvvärme med nummermärkta justeringsanordningar på en vägg i källarplan.
    Skapa konto
  • Rör och ventiler för vattenburen golvvärme med handskrivna anvisningar på väggen för olika rum som garage, gillestuga, tvättstuga och hall.
    Skapa konto
Du kan ju sänka kurvan på värmepumpen eller sänka värmen på begränsningstermoststen som sitter där. Den som har en lång "tråd".
Du kan ju även begränsa lite till garaget om du sätter tillbaka en termostat på den slingan.

Andra bilden är viktigast i detta fall.
Du har dels en manuell trevägsshunt som reglerar hur mycket varmt vatten som ska blandas in i golvvärmen.
Dels har du en termostat, med den regleras vilken maxtemperatur golvvärmen får ha.

Om du ändrar på termostaten så att det blir lagom temperatur på golven/i rummen just nu så kommer du att behöva justera termostaten flera/många gånger under höst-vinter-vår.

Det är alltså trevägsshunten du ska justera lite åt ena eller andra hållet.

E Emanuel01 skrev:
Du kan ju sänka kurvan på värmepumpen
Då sänks temperaturen i hela huset och inte bara på golvvärmen.
E Emanuel01 skrev:
eller sänka värmen på begränsningstermoststen som sitter där.
Om TS ställer in "lagom" temperatur nu, hur blir det senare i höst och till vintern?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Demmpa Demmpa skrev:
Du har dels en manuell trevägsshunt som reglerar hur mycket varmt vatten som ska blandas in i golvvärmen.
Dels har du en termostat, med den regleras vilken maxtemperatur golvvärmen får ha.

Om du ändrar på termostaten så att det blir lagom temperatur på golven/i rummen just nu så kommer du att behöva justera termostaten flera/många gånger under höst-vinter-vår.

Ja om alla utrymmen är lite för varma är det ju att shunta som löser problemet
Är det ojämn temperatur i de olika delarna/rummen i källaren är det ju att justera ner flödet på de slingorna som ger för varma rum.

• Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar och engagemang!!

Ett tillägg - Säljaren sa att det kunde vara ojämn värme på våningsplanen då nedre plan med golvvärmen ofta blev varmare än övervåningen där det bara sitter radiatorer. Så att sänka på värmepumpen gör övervåningen för kall och nedervåningen ”lagom”.

Gällande ”uppmärkningen” på väggen existerar inte något garage längre. Så den slingan måste vara urkopplad på något sätt.

U Utsliten och utdömd skrev:
Ja om alla utrymmen är lite för varma är det ju att shunta som löser problemet
Är det ojämn temperatur i de olika delarna/rummen i källaren är det ju att justera ner flödet på de slingorna som ger för varma rum.
Tack! Finns det något enkelt sätt att veta vilken slinga som går till just det varma golvet? Det är nämligen främst vardagsrummets golv som blir extra varmt. Uppmärkningen på väggen är ju inte helt enkel att tyda.

E Emanuel01 skrev:
Du kan ju sänka kurvan på värmepumpen eller sänka värmen på begränsningstermoststen som sitter där. Den som har en lång "tråd".
Du kan ju även begränsa lite till garaget om du sätter tillbaka en termostat på den slingan.
Är det något jag gör själv? Sätter tillbaka termostaten, skruvar försiktigt och väntar på en bättre komfort?

Tips från egen erfarenhet - låt det gå en vinter först innan du försöker optimera systemet.

Tidigare hade jag en granne som meckade mycket med sin golvvärme och stängde slingor, tappade på vatten på sommaren osv. Hans krångel med anläggningen och behov av service översteg med råge den eventuella besparing han gjorde.

Demmpa Demmpa skrev:

Menar du att det är den gröna eller röda cirkeln jag eventuellt ska vrida ner, och isf hur mycket? Börja med ett steg och sen vänta några dagar?

• Termostat med två justerbara reglage markerade med röd och grön cirkel på kopparrör i ett VVS-system.
    Skapa konto
Den röda är en maxtermostat för GV och den gröna är en shunt för att ställa utgående temp, nu manuell och det blir att gå och ändra den, när tempen ute åker JOJO, för varmt vrida mot blått, för kallt vrida mot rött. För bästa komfort så ska det vara en shuntautomatik som styr efter uteempen för att det ska bli komfort på golvet.

EDIT Ursäkta inget rött/blått 0- 10 är det, noll kallt ingen värme, 10 full värme och troligen för varmt

J jonaserik skrev:
Den röda är en maxtermostat för GV och den gröna är en shunt för att ställa utgående temp, nu manuell och det blir att gå och ändra den, när tempen ute åker JOJO, för varmt vrida mot blått, för kallt vrida mot rött. För bästa komfort så ska det vara en shuntautomatik som styr efter uteempen för att det ska bli komfort på golvet.

EDIT Ursäkta inget rött/blått 0- 10 är det, noll kallt ingen värme, 10 full värme och troligen för varmt
Tack för ett mycket pedagogiskt och utförligt svar. Mitt problem är att all golvvärme på nedervåningen blir för varm. Då är det alltså den gröna jag kan vrida ner en aning? Går det att eftermontera shuntautomatik för en rimlig kostnad? Det känns ju verkligen som det absolut enklaste.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
den gröna är en shunt för att ställa utgående temp, nu manuell och det blir att gå och ändra den, när tempen ute åker JOJO,
Nja.
Eftersom detta är gv-shunten så behöver man inte gå å ändra på den "stup i ett" när utetemperaturen ändras. Detta eftersom inkommande radiatorvatten justeras centralt av "pannan".
Det gäller att justera in hela värmesystemet gällande förinställningen på radiatorventilerna, gv-shunten & gv-slingorna.

Temperaturen på våra gv-slingor ändras mjukt när framledningstemperaturen ut från fjv-centralen ändras när utetemperaturen ändras.
Efter att jag har justerat in gv-shunten så är det extremt sällan som ställdonen stryper vattenflödet.
Vi har två små minigolvvärmeshuntar med en slinga på varje.

Carl Ekström Carl Ekström skrev:
Tack för ett mycket pedagogiskt och utförligt svar. Mitt problem är att all golvvärme på nedervåningen blir för varm. Då är det alltså den gröna jag kan vrida ner en aning? Går det att eftermontera shuntautomatik för en rimlig kostnad? Det känns ju verkligen som det absolut enklaste.
Det går utmärkt att göra själv, det behövs ingen elektriker till det. Som synes så är det gängade öron och det är bra. Då kan man ta vilken regelrings helst. Det brukar följa med adaptrar för olika fabrikat. Det ska även sättas en givare på husets norrsida och den tampen kan vara en vanlig tunn telefonledning. I övtigt bara följa montageinstruktionen.

• Gilla
Carl Ekström
  • Laddar…
Mitt problem är att all golvvärme på nedervåningen blir för varm. Då är det alltså den gröna jag kan vrida ner en aning?
Ja, du vrider lite på den gröna. Om skylten på shunten sitter rätt så ska du vrida vredet lite moturs, alltså mot lägre siffra.
Går det att eftermontera shuntautomatik för en rimlig kostnad?
En shuntautomatik är en onödig kostnad i detta fall. Shunten kommer att stå nästan helt stilla hela tiden eftersom bergvärmepump redan har inbyggd shuntautomatik och reglerar framledningstemperaturen efter utetemperaturen.

Gv-shunten ska bara reglera ner varma radiatorvattnet till lämplig temperatur för golvvärmen. Den procentuella nerregleringen är statisk.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.