4 503 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Hur vanligt är det med problem vid husbygge??
Jag har läst en del trådar om hur en del familjers liv blir till ett elände pga problem i samband med att bygga hus, om det det beror på en övertro på vad man kan göra själv eller oseriös lev och/eller byggare vet jag inte och har ingen åsikt om.
Googlade fram att det byggs ca 8500 småhus/år i Sverige, hur vanligt är det med problem?
Med tanke på allt som skrivs i div forum, program på olika tv kanaler och liknande måste det ju vara problem i hela branchen...eller??
Detta borde ju både husleverantörer, byggfirmor och försäkringsbolag vara intresserade av, jag utgår från att dom har super koll på vad som skrivs om dom här....
Googlade fram att det byggs ca 8500 småhus/år i Sverige, hur vanligt är det med problem?
Med tanke på allt som skrivs i div forum, program på olika tv kanaler och liknande måste det ju vara problem i hela branchen...eller??
Detta borde ju både husleverantörer, byggfirmor och försäkringsbolag vara intresserade av, jag utgår från att dom har super koll på vad som skrivs om dom här....
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Jag tror att det är väldigt vanligt. Ett husbygge är en sådan komplex produkt med så många inblandade att något går fel i nästan alla husbyggen. Problemet är ansvaret - vem bär ansvar för att rätta till det som blir fel och vem betalar? Vi har säkerligen ett stort mörkertal där många kunder accepterar att betala mer än de skulle eller kanske till och med färdigställer själva för att få lugn och ro. Alla har sitt sätt att lösa problemen. Sedan har vi de som står upp och vill ha rättelse. Det är de som vi hör och ser i forumet och i diverse andra media.
De som upplever att de har allra minst problem är de som bygger själva. Där är anvaret och vem som ska betala redan avklarat.
De som upplever att de har allra minst problem är de som bygger själva. Där är anvaret och vem som ska betala redan avklarat.
Nota Bene.Enk Projektet skrev:
De som är missnöjda klagar och berättar på forum.
De som är nöjda säger vanligtvis inte något.
Ett husbygge innehåller fruktansvärt många moment och det är mycket som kan gå fel så visst är det ovanligt med ett helt problemfritt husbygge.
Sedan finns det en aspekt till - var och ens tolernsnivå.
Vi flyttade in i ett helt nytt område med 50 nya trähus. Själv var jag imponerad av kvaliteten på allt från arkitekturen, till materialval och genomförande, med tanke på pris och tid.
Sedan fanns det grannar som om samma område pratade om "katastrof" och "klåpare" för att det var torksprickor i hörn (det var många efter ett år), någon felslagen spik med hammarmärke, att flytten blev 2 dagar försenad, felbeställt singel ute och annat som faktiskt vare sig är dyrt eller svårt att åtgärda.
De som klagade mest var sådana som kom från lägenheter och aldrig haft hus själva.
Nivån på klagomålen stod liksom inte i relation till felen.
Vi flyttade in i ett helt nytt område med 50 nya trähus. Själv var jag imponerad av kvaliteten på allt från arkitekturen, till materialval och genomförande, med tanke på pris och tid.
Sedan fanns det grannar som om samma område pratade om "katastrof" och "klåpare" för att det var torksprickor i hörn (det var många efter ett år), någon felslagen spik med hammarmärke, att flytten blev 2 dagar försenad, felbeställt singel ute och annat som faktiskt vare sig är dyrt eller svårt att åtgärda.
De som klagade mest var sådana som kom från lägenheter och aldrig haft hus själva.
Jo absolut, men jag funderar bara hur det kan bli så...vad har man för förväntningar?Buster1 skrev:
Om man inte vet hur saker och ting funkar så måste/borde man väl kolla när det är så mycket som står på spel, i synnerhet nu när det finns så många sett att söka info.
Jag har under många år kastat mej in i en massa mer eller mindre galna projekt och är inte rädd för att göra det. Men samtidigt så känns det som att jag inte skulle fixa att köpa ett nyckelfärdigt hus.:S
Jo så kan det nog vara...BorgP skrev:Sedan finns det en aspekt till - var och ens tolernsnivå.
Jag tror precis som Marlene säger att det i ett husbygge är ganska vanligt att det blir något typ av problem. Sen löses förhoppningsvis de flesta genom att antingen enptreprenörerna eller husföretagen tar ett ansvar i en dialog med kunden men i förvånansvärt många fall så vill ingen ta ansvar för problemen. Sen tror jag också att det finns ett väldigt stort mörkertal. Jag kan bara utgå från vår situation och hade vi inte haft kunniga hantverkare i vår omgivning och tillgång till huset under hela perioden när vi byggde nytt så hade de flesta allvarliga fel troligen aldrig upptäckts.
Sen vi byggde hus har vi kommit i kontakt med många som har haft liknande problem som oss och också hört historier både privat och här på forumet om folk som råkat illa ut och min spontana reaktion är att det inte är ett litet problem. Sen kan det säkert finnas ett brett spann med allt från folk som inte inser eller märker att det finns problem/fusk till att man inte vill bråka eller att man helt enkelt inte accepterar ett undermåligt jobb och klagar.
Jag tror att många husföretag och kanske också vissa entreprenörer tar problemen på allvar och är medveten om vad negativ publicitet innebär, men tyvärr så verkar det i många fall inte resultera i att man tar ansvar för problemen och löser dom. Men jag är övertygad om att forum som byggahus och andra liknande kanaler kommer att tvinga fram ett större ansvar hos både entreprenörer och husföretag. Det kostar helt enkel mer än det smakar att missköta sig i längden.
Sen tycker jag att det är tråkigt att negativa erfarenheter får folk att tveka inför att bygga nytt och jag har haft flera bekanta som efter våra erfarenheter säger att de aldrig skulle bygga nytt och det är absolut inte min mening att skrämma någon från att bygga nytt, snarare tvärtom. Det är otroligt kul även om man som oss haft en hel del problem på vägen och vi har flera bekanta som har haft otroligt lyckade nybyggnadsprojekt. Men det gäller att man är medveten om problemen och att man antingen har kunskapen själv att övervaka bygget eller tar in någon som man litar på och framförallt hittar en entreprenör/husföretag/säljare som har bra referenser i det område som man ska bygga.
Sen vi byggde hus har vi kommit i kontakt med många som har haft liknande problem som oss och också hört historier både privat och här på forumet om folk som råkat illa ut och min spontana reaktion är att det inte är ett litet problem. Sen kan det säkert finnas ett brett spann med allt från folk som inte inser eller märker att det finns problem/fusk till att man inte vill bråka eller att man helt enkelt inte accepterar ett undermåligt jobb och klagar.
Jag tror att många husföretag och kanske också vissa entreprenörer tar problemen på allvar och är medveten om vad negativ publicitet innebär, men tyvärr så verkar det i många fall inte resultera i att man tar ansvar för problemen och löser dom. Men jag är övertygad om att forum som byggahus och andra liknande kanaler kommer att tvinga fram ett större ansvar hos både entreprenörer och husföretag. Det kostar helt enkel mer än det smakar att missköta sig i längden.
Sen tycker jag att det är tråkigt att negativa erfarenheter får folk att tveka inför att bygga nytt och jag har haft flera bekanta som efter våra erfarenheter säger att de aldrig skulle bygga nytt och det är absolut inte min mening att skrämma någon från att bygga nytt, snarare tvärtom. Det är otroligt kul även om man som oss haft en hel del problem på vägen och vi har flera bekanta som har haft otroligt lyckade nybyggnadsprojekt. Men det gäller att man är medveten om problemen och att man antingen har kunskapen själv att övervaka bygget eller tar in någon som man litar på och framförallt hittar en entreprenör/husföretag/säljare som har bra referenser i det område som man ska bygga.
Det ligger nog mycket i det du skriver och visst är det tråkigt att folk tvekar men jag tror också att ibland är det kanske fel personer som tvekar och avstår att bygga även om dom skulle fixa det hela på ett utmärkt sätt, sen finns det alltid en klick som har en förmåga att inte inse vad dom klarar av och tror att allt är enkelt och lättmr_bygg skrev:Jag tror precis som Marlene säger att det i ett husbygge är ganska vanligt att det blir något typ av problem. Sen löses förhoppningsvis de flesta genom att antingen enptreprenörerna eller husföretagen tar ett ansvar i en dialog med kunden men i förvånansvärt många fall så vill ingen ta ansvar för problemen. Sen tror jag också att det finns ett väldigt stort mörkertal. Jag kan bara utgå från vår situation och hade vi inte haft kunniga hantverkare i vår omgivning och tillgång till huset under hela perioden när vi byggde nytt så hade de flesta allvarliga fel troligen aldrig upptäckts.
När jag jobbade som elektriker så har man varit på en del ställen som man efter att ha varit där i minuter inser att det är ett par som har tagit sig vatten över huvudet och är nära att bryta ihop
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Har själv ingen erfarenhet av att bygga nytt hus men betalar jag flera miljoner skulle jag kräva att det är felfritt, enligt avtal och med tillträde på avtalad dag. Finns ingen anledning att acceptera annat. Jämför med att köpa en bil för flera miljoner. Skullle du då acceptera lite sprickor i lacken, några små bucklor och tex annan klädsel än den du beställt. Någon dags försening kanske inte är hela världen varken för bilen eller huset men det förutsätter ju att du inte ska ut och resa den dan du avtalat att bilen ska levereras eller att du står med ett flyttlass på uppfarten och huset inte är klart.BorgP skrev:Sedan finns det en aspekt till - var och ens tolernsnivå.
Man kan säkert argumentera för att bil och hus inte går att jämföra men i det stora hela finns det ingen anledning att acceptera att huset inte är enligt avtal och ritning och inflyttningsklart på avtalad dag. Vill husleverantören att man ska acceptera avvikelser, småskador och andra diverse brister får man kanske sätta ett lägre pris.
Väldigt få av de kompisar jag har som byggt hus har haft ett problemfritt bygge. Problem på resans gång är väl en sak men på inflyttningsdagen ska allt vara fixat utan de "fullösningar" som regelmässigt föreslås från byggarna.
Jag misslyckades i att vara tydlig.
De är klart att det ska vara enligt avtal.
Men att definera normala torksprickor och mindre skönhetsfel som "katastrof" är att ta i. En deadline satt ett år tidigare som i god tid förändras med två dagar är inte heller underlag för katastrofvarning - det är sånt som händer i stora projekt. Dessutom kan dylikt regleras smidigt ekonomiskt.
Katastrof är när det är byggfel som leder till fuktskador, underdimensionerade bärande delar, felkopplad el eller annat som för lång tid påverkar ekonomi och/eller livskvalitet för köpare och boende.
Klagomålens latitud var inte i nivå med felen.
Jag tappade delvis tron på människor under inflyttningsfasen i det området. Det gnälldes och skälldes på enntreprenörerna för småsaker medans samma personer lätt kunde placera storvuxna träd framför grannens vardagsrumsfönster. De hade helt enkelt inte förmågan att sätta saker i perspektiv.
De är klart att det ska vara enligt avtal.
Men att definera normala torksprickor och mindre skönhetsfel som "katastrof" är att ta i. En deadline satt ett år tidigare som i god tid förändras med två dagar är inte heller underlag för katastrofvarning - det är sånt som händer i stora projekt. Dessutom kan dylikt regleras smidigt ekonomiskt.
Katastrof är när det är byggfel som leder till fuktskador, underdimensionerade bärande delar, felkopplad el eller annat som för lång tid påverkar ekonomi och/eller livskvalitet för köpare och boende.
Klagomålens latitud var inte i nivå med felen.
Jag tappade delvis tron på människor under inflyttningsfasen i det området. Det gnälldes och skälldes på enntreprenörerna för småsaker medans samma personer lätt kunde placera storvuxna träd framför grannens vardagsrumsfönster. De hade helt enkelt inte förmågan att sätta saker i perspektiv.
Vi flyttade in bland de första drygt två år sedan i ett område som fortfarande byggs. Det är olika byggherrar, en del har byggt själva. Många av husen har haft allvarliga problem, allt ifrån sprucken grund (gjutning mitt på kallaste vintern) till fukt- och andra problem på fasader (trähus med putsade fasader). Vi höll ihop bygget själva, och hade också en hel del problem. Men eftersom vi levde mitt i bygget och kunde ta problemen allteftersom dem dyk upp, var vi nöjda med slutresultatet.
En typisk exemplel var fönstren, varav en del fick bytas efteråt: fönsterkassetterna var smutsiga inuti, men fönsterfabriken skickade smutsiga fönster och kunde inte se att de var skadade pga smutsen. Husfabriken som byggde stommen reagerade inte heller, eftersom det var så smutsigt där också. Vi kunde se skadorna först vid flyttstädningen. Glasmästeriet som bytte bl.a. fönsterdörrarna (garantijobb) fuskade, och senare när dörrarna användes rasade dem ihop (ramen föll ihop, fönsterkassetten åkte ut). Nu har vi haft fönsterbyte nummer två, fortfarande garanti men mycket strul.
Vi var på plats under hela byggtiden, men många av grannhusen är ihopsatta när det regnat in. Min bild är att det är mycket fel med hela branchen. Det blir någorlunda bra till slut med de flesta husen, men hur är det möjligt att tjäna pengar när samma saker måste göras om flera gånger (som våra fönster)?
En typisk exemplel var fönstren, varav en del fick bytas efteråt: fönsterkassetterna var smutsiga inuti, men fönsterfabriken skickade smutsiga fönster och kunde inte se att de var skadade pga smutsen. Husfabriken som byggde stommen reagerade inte heller, eftersom det var så smutsigt där också. Vi kunde se skadorna först vid flyttstädningen. Glasmästeriet som bytte bl.a. fönsterdörrarna (garantijobb) fuskade, och senare när dörrarna användes rasade dem ihop (ramen föll ihop, fönsterkassetten åkte ut). Nu har vi haft fönsterbyte nummer två, fortfarande garanti men mycket strul.
Vi var på plats under hela byggtiden, men många av grannhusen är ihopsatta när det regnat in. Min bild är att det är mycket fel med hela branchen. Det blir någorlunda bra till slut med de flesta husen, men hur är det möjligt att tjäna pengar när samma saker måste göras om flera gånger (som våra fönster)?
Det viktiga är inte hur vanligt/ovanligt det är med problem. Det viktiga är hur husföretagen/entreprenörerna hanterar dessa problem som uppstår. Be alltid om referenser även till mindre nöjda kunder.. Fråga alltid efter hur husföretagen/entreprenörerna agerar när det uppstår fel.
Vi beställda kök från Kvänum. Dyrt, absolut. För dyrt, säger säkert många. Men när det blev problem - och det blev det, - var Kvänum oerhört angelägna om att hjälpa oss som kund. Jag är övertygad om att jag hade kunnat hitta en billigare köksleverantör i teorin, men i praktiken hade det säkert blivit dyrare.
Vi beställda kök från Kvänum. Dyrt, absolut. För dyrt, säger säkert många. Men när det blev problem - och det blev det, - var Kvänum oerhört angelägna om att hjälpa oss som kund. Jag är övertygad om att jag hade kunnat hitta en billigare köksleverantör i teorin, men i praktiken hade det säkert blivit dyrare.
JK skrev:Det viktiga är inte hur vanligt/ovanligt det är med problem. Det viktiga är hur husföretagen/entreprenörerna hanterar dessa problem som uppstår. Be alltid om referenser även till mindre nöjda kunder.. Fråga alltid efter hur husföretagen/entreprenörerna agerar när det uppstår fel.
Vad och varför blev det problem med köket?
Jag har varit och kollat på Kvänum och då verkade dom ha koll på läget
Det är lite olustigt om man ska räkna med att det ska uppstå problem och av den anledningen bli tvungen att välja något som man inte har tänkt sig.
Det var inte i köket i sig det var fel på, det var husritningen som innehöll en detalj som formellt kunde anses korrekt men som i vanliga fall hanteras helt annorlunda. Detta fick till följs att köket inte kunde monteras såsom planerat.
Husleverantören påpekade skyndsamt att de absolut inte tänkte ta något som helst ansvar. Kvänum påpekade också skyndsamt, ovetandande som husföretagets ställningstagande, att de naturligtvis skulle hjälpa oss. Köket blev ännu bättre efter justeringen än tidigare. Stort tack till Kvänum!
Om jag mot förmodan skulle orka bygga hus igen, skulle jag aldrig välja något annat kök än från Kvänum.
Husleverantören påpekade skyndsamt att de absolut inte tänkte ta något som helst ansvar. Kvänum påpekade också skyndsamt, ovetandande som husföretagets ställningstagande, att de naturligtvis skulle hjälpa oss. Köket blev ännu bättre efter justeringen än tidigare. Stort tack till Kvänum!
Om jag mot förmodan skulle orka bygga hus igen, skulle jag aldrig välja något annat kök än från Kvänum.
Klicka här för att svara