1 621 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Hur vänder/bär man en badtunna på 250kg?
Jag hade samma problem uppe i fjällstugan. Jag hyrde en minigrävare. Fäste tunnan på utfälld grävarearm och körde den på plats. Gick väldigt smidigt. Då var jag ensam och fick ta omtag ett antal ggr. Är ni flera personer så borde det gå enkelt att några går på sidan och håller den på distans från grävaren när ni kör.
Tänk på att när man vickar, vänder och vrider något så är det bara halva vikten man lyfter. Det är först när objektet helt lyfter från marken som man hanterar hela vikten.
Jämför med till exempel en snöskoter eller ett fat glykol, båda väger runt 250kg och det hanterar man ju helt själv om man är fullvuxen och normalbyggd.
Så 4 gubbar hanterar det där badet utan problem.
Jämför med till exempel en snöskoter eller ett fat glykol, båda väger runt 250kg och det hanterar man ju helt själv om man är fullvuxen och normalbyggd.
Så 4 gubbar hanterar det där badet utan problem.
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 inlägg
Vill man ha den kvar på pallen så är det ju enklast att stoppa in två längre reglar under pallen så fästet för selar kommer lite längre ut.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 899 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 899 inlägg
För många som bär gör det nog bara mer problematiskt. När jag var i 20-årsåldern bar jag själv ett piano som väger ungefär lika mycket med med hjälp av en bärsele ned för 3 våningar i en stentrappa. Max 4 kommer behöver även om man är klenare idag.
Vill ni bära och inte rulla så hade jag spänt två grova spännband runt om och som även fäster fyra band eller grova rep upptill, där ni för igenom två grova rör eller pinnar. Sedan får en person i varje hörn lägga upp röret på en kudde på axeln, och sedan lyfter ni synkront och går iväg. Marschkunnighet hjälper. Ha någon som håller takten.
Vill ni bära och inte rulla så hade jag spänt två grova spännband runt om och som även fäster fyra band eller grova rep upptill, där ni för igenom två grova rör eller pinnar. Sedan får en person i varje hörn lägga upp röret på en kudde på axeln, och sedan lyfter ni synkront och går iväg. Marschkunnighet hjälper. Ha någon som håller takten.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Jag hade inte tålamod att vänta tills en kompis skulle hjälpa mig så jag drog hela tunnan i en imporviserad dragsele på pallen den kom med till platsen den skulle vara (ca 50m, delvis i uppförsbacke)
Nu levererades min på botten så jag kunde bara vicka upp den (på en par plankbitar), dra undan pallen och sen stod den rätt. Den hade inte heller kaminen förmonterad så den var nog ca 30 kg lättare, och sen tog jag förstås bort lock och isolering, så snarare 150kg än 250 var nog vikten.
Nu levererades min på botten så jag kunde bara vicka upp den (på en par plankbitar), dra undan pallen och sen stod den rätt. Den hade inte heller kaminen förmonterad så den var nog ca 30 kg lättare, och sen tog jag förstås bort lock och isolering, så snarare 150kg än 250 var nog vikten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden