Vi får en badtunna som väger 250kg levererad till vår uppfart och vi kan inte klura ut hur vi ska bära den ca. 40m?

Tunnan kommer levererad stående på en pall, vi är 4-5 killar som kan hjälpa till att bära men vi vet inte hur vi får den liggandes och hur vi bär den bäst?
Vi tänkte hyra 4 bärselar, kan man fästa dom till reglarna under tunnan eller till underkanten? Vi vill givetvis inte att den ska bli repad.

IMG_1551.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade lyft upp den på ( eller ändå hellre får den avsläppt på) mitt obromsade släp och sedan ...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rulla på typ filtar eller gamla täcken?

H Hybro skrev:
Rulla på typ filtar eller gamla täcken?
Vi har tyvärr en grind med tak så den går inte in på höjden😤

Vad har ni för staket då?

Montera bort taket på grinden, eller en bit av ev staket?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lägg den på skottkärran och putta på?

Om du får tag i bärselar med tillräcklig längd skulle jag låtit dem löpa under hela tunnan och ställa två par gubbar vinkelrätt mot varandra.

Själva vältandet av tunnan vet jag inte, hade hellre gjort det på gräsmatta än på gata, men får väl säkra med trä+mattor under och sedan kallat in lite extra folk så man är minst 6 pers, helst 8 för själv nedvältningen. Därefter borde 4 pers räcka.

@
F Fundersam99 skrev:
Vi får en badtunna som väger 250kg levererad till vår uppfart och vi kan inte klura ut hur vi ska bära den ca. 40m?

Tunnan kommer levererad stående på en pall, vi är 4-5 killar som kan hjälpa till att bära men vi vet inte hur vi får den liggandes och hur vi bär den bäst?
Vi tänkte hyra 4 bärselar, kan man fästa dom till reglarna under tunnan eller till underkanten? Vi vill givetvis inte att den ska bli repad.

[bild]
Skaffa en sådan där träbräda med små hjul på...lyft upp pallen och rulla allt...men det beror på klart på hur din tomt ser ut...

Det är väl bara att vicka ikull den med något mjukt under där lasten tas upp.
Fem killar på 250 kg är 50 kg per gubbe, bara att lyfta synkront och börja gå om tomten tillåter det.

H Hybro skrev:
Vad har ni för staket då?
En hemma snickrad pergola med himla massa skruvar som delvis är övermålade och jag minns inte vart de sitter😉

Vi körde runt ett stort spa bad stående på högkant på en stor pall till baksidan av ett hus över gräsmattan och genom grindhål.
Vi hade en pallyftare och gräsmattan var torr (detta var för bara några veckor sedan) och det gick utan problem.
Dom 2 bakersta fick putta och lyfta lite då pallyftaren var av normal storlek och pallen ville tippa bakåt men det gick förvånansvärt bra.
Hela resan runt på 3-4 minuter.
Sen vek vi bara ner den på rätt ställe med en skiva under så att den kunde rätt innan skivan plockades bort.
Allt klart på under 20 minuter från sista man kom till sista man lämnade.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Slå omkull och lyft. Bär med armkraft. Fyll på med folk om det behövs. Inte värt bärselar, eller mer komplicerat snickeri. Det löser ni snart. Bjud på en flyttöl därefter.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Enklaste är att ringa en firma som har kranbil. Eftersom det inte är tidskritiskt kan de görs det när det passar

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Enklaste är att ringa en firma som har kranbil. Eftersom det inte är tidskritiskt kan de görs det när det passar
Vi behöver en 40m kranbil, och vi tycker det blir lite väl dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.