MagHam skrev:
Något som dom flesta inte bryr sig om, men jag tycker spelar roll, är VPns logik för styrning.

- IVT (om dom inte har ändrat det) Använder proportionerlig styrning med hysteres runt returens börvärde.

- Nibe & Termia använder integral (grader*minuter) jämfört mot diffen för framledningens börvärde.

Den sistnämnda tycker jag är den bästa styralgoritmen.
IVTs nyare pumpar styr väl på framledningen likt Nibe/Thermia ,arbetar med dynamisk kopplingsdifferens, vilket kan liknas vid integral/gradminuter regleringen så den kommentaren är nog inaktuell.

Nackdelen med IVT's äldre reglering var att man kunde få många start/stopp om man hade liten vattenvolym i radiatorsystemet. För att komma till rätta med det fick man öka kopplingsdifferensen , eller lägga till en volymtank á 100 liter som i mitt fall.

Hur CTC och Daikin styr har jag dock ingen aning om.

Jag tror de är rätt lika sist och slutligen men garantin är viktig att titta på samt vilken hjälp (=jour) det finns i ditt område.

Jag hade liknande offerter från IVT, Thermia och Nibe när jag valde. Jag ställde dem mot varann och fick på det sättet ner priset med 10.000 kr och 20 meter djupare hål än ursprungsofferten!

Jag valde till slut IVT som inte blev billigast mest p.g.a. att jag fick 10 års garanti och de har jour tjänst 24/7/365 i närområdet...

En aspekt är hur intresserad man är själv...
Lite ovanligt kanske, men för den som är händig på VVS och vill göra egen installation, specialdockningar, och byta erfarenhet om det så anser jag att Nibe är att föredra. Men det kanske inte var aktuellt i detta fallet.

En annan sak att tänka på är flytande/fast kondensering eller ännu hellre möjlighet att styra två shuntgrupper.
Det är aktuellt om man vill ha två radiatorsystem och/eller komfortvärme i toalettgolvet på sommaren.

Nu nämnde TS bara värmepumpen i sig, men inkluderar man hela offerten så är borrhål nummer 1 att beakta. Väldigt dyrt att justera i efterhand.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
peternicklas
Varför tittar du inte på en Lyft/Vatten? Kör själv med en NIBE F2025 10 kW. Billigare uppvärmning kan jag inte få. efter 5,5 år är hela investeringen betald. Har haft 1 stopp, detta på grund av en dplig löddning, orsakad av mig själv.

Ser at trådskriver holder til i gøteborg traktene...da burde han om ikke annet sjekke hva slags pris luft/vatten blir ja. Kommer det på under 100' så er nok det lønnsomt.
Vurder et merke med monoblock ute, og en flexibel innedel, som bla ctc og nibe har, så kan man docke en ny utedel til dem seinere uten å bytt innedel. Min ctc 408 trenger kun å holde 7 år før den er spart inn..(håper den holder dobbelt så lenge da) sedan kan jeg enten docke en ny ctc pump til den, eller et annet merke ..om ikke i250 kan styre den nye utdelen, er det bare å stille den inn så den matcher, eller kjøre fast kondensering.

Vi lever i en ljud-nedsmutsad värld :(
Somliga bryr sig inte... själv söker jag låga dB värden på alla maskiner.

Innan man tänker L / V så bör man fundera på om utedelens ljud är acceptabelt och inte hamnar 3 m från cafébordet.

Excel
Installerade Thermia Optimum G3 med 230m borra. Extremt nöjd. 80% energibesparing som utlovat. Thermia erbjuder mycket lång garantitid, 14 år tror jag.

Redigerat:
  • Gilla
Palmqvist
  • Laddar…
peternicklas
MagHam skrev:
Vi lever i en ljud-nedsmutsad värld :(
Somliga bryr sig inte... själv söker jag låga dB värden på alla maskiner.

Innan man tänker L / V så bör man fundera på om utedelens ljud är acceptabelt och inte hamnar 3 m från cafébordet.
Vi har vår F2025 utanför dotterns rum. Den hörs inte när den går. Kan antyd ett litet ljud när den ska avfrosta.

välj en installatör du får förtroende för. Ring tillverkaren och be om en erfaren installatör som de rekommenderar. Lägg pengar å borrning. Kolla vilka som ger bäst garantier/försäkringar på produkten. Vissa kan du försäkra upp tll 15 år. Kolla också vad det kostar för kompressorbyte, om det är möjligt att byta hela modulen, va ddet kostar kontra kompressorbyte. samt hur man har lagt upp servicenätet.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
TACK för alla tips och råd. Anledningen till att jag snöat in på Bergvärme istället för luft/vatten är främst att utedelen skulle hamna nästan precis där man sitter ute på sommaren. Sen har vi den estetiska aspekten: utedelarna är inga vackra skapelser. Sist men inte minst så vill jag att pumpen skall ge när jag behöver den som mest dvs när det är som kallast.

Till detta bor jag i ett köldhål utan dess like, svag sluttning så det är alltid kallare här än runt hörnet. Ser inte ens till solen under dec-jan (Sommarsolen är å andra sidan fantastisk)

Jag väntar in fler offerter i slutet av veckan innan jag bestämmer mig. Tror ni 8 kW panna och 160 m räcker??

Om du förbrukar 24 Mwh/år som du skrev så borde en 8Kw vara lagom och 160 meter alldeles förträffligt med reservation för vilken berggrund du har och att det är det aktiva borrdjupet (dvs, den del av hålet som det står vatten i) som är intressant.

Hur ställer man sig till det här med själva kompressorn?? Inverterstyrd eller klassisk On/Off?? Låter ju bra med "behovssyrd" som inte behöver jobba hårdare än vad den behöver. Å andra sidan låter det ju rätt bra när det är Enkel och inte massa avancerad styrning.

Det viktigaste är inte pumpen eller borrdjupet. Det viktigaste är att du får varmt i huset, ett hus från 1948 kan säkert behöva större eller flre radiatorer för att bli varmt med 35 graders framledning. Högre framledning kostar mer på alla värmeupmpar. Var det någon installatör som pratade om att byta element ta då denne och låt honnom lägga 20 - 30' på att byta till större element.

Just det Erik_X säger sa en av installatörerna, att man kan behöva byta vissa eller något element för att får tillräckligt komfortabel värme. Innan jag ger mig på det så tror jag att jag börjar med att byta ut mina gamla kopplade fönster av ytterst dåligt U-värde, det drar "gött" när det blåser ute och är kallt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.