Nissens Nissens skrev:
Jag tror att moderna GPS:er har funtioner att mäta area. Ta en sådan och gå utmed gränsen så borde du få en referens. 😊
En Androidtelefon med appen "Fields Area Measure" https://play.google.com/store/apps/details?id=lt.noframe.fieldsareameasure
Funkar klockrent att mäta area, distanser m.m med GPS (eller direkt på en Google map sattelitkarta), du bara startar en mätning och knallar runt dina gränser.
Sen finns den som PRO" då kostar den 195 spänn men jag har bara använt gratis-varianten.

• Gilla
Loxxx och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
En Androidtelefon med appen "Fields Area Measure" [länk]
Funkar klockrent att mäta area, distanser m.m med GPS (eller direkt på en Google map sattelitkarta), du bara startar en mätning och knallar runt dina gränser.
Sen finns den som PRO" då kostar den 195 spänn men jag har bara använt gratis-varianten.
Hur är noggrannheten jämfört med ”riktiga” GPS:er?
Jag använder både och i olika sammanhang, och upplever (subjektivt) att mobilen har sämre noggrannhet. Man får ofta ta ett medianvärde över en längre tid om man vill ha mer noggrannhet med mobilen.

Nissens Nissens skrev:
Jag använder både och i olika sammanhang, och upplever (subjektivt) att mobilen har sämre noggrannhet. Man får ofta ta ett medianvärde över en längre tid om man vill ha mer noggrannhet med mobilen.
Vad är en "riktig" GPS? Noggrannheten hos en mobiltelefon är densamma som hos handhållna "frilufts-GPS'er" eller såna man sätter fast på instrumentbrädan i bilen, runt 3-10 meter om man rör sig. Vill man ha högre noggrannhet finns det DGPS'er som tar emot en korrektionssignal och då blir noggrannheten nedåt några dm. Nästa steg är mottagare som står still och mäter över en längre tid. De kan kommas ner på cm-nivå.

När man mäter i fält kombinerar man ofta en fast inmätt station som sänder korrektionssignaler till den enhet man går runt med så man får cm-precission under rörelse. RTK är en benämning på den principen.

• Gilla
Allman och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Den är naturligtvis aningen sämre, men jag har mätt min "plot/tomt/fastighet" här i Kigamboni och det visar sig senare när *lantmäteriet* ( municipality division of land and survey authority) kommer med sin externa antenn på en lång pinne med kalibrerad referenspunkt, att det skiljer (just här, med min telefon) knappt 40 cm mellan mina mätningar av "beacons" (gränsmarkeringar i betong) och deras, och ytan mäts till i princip samma mått (någon m2 fel på 8500 m2).

• Gilla
Steson och 1 till
  • Laddar…
Höga hus, regnblöta lövträd, höga berg kan göra att signalerna studsar, och noggrannheten kan variera beroende på hur många satelliter som passerar och kan kopplas upp just vid det tillfället. Har man antenn lite högre/friare blir det kanske ännu mer exakt.

M Murkla1949 skrev:
När vi köpte vårt hus stod det i prospektet att tomten är 18 600 kvadratmeter. Det är tre samtaxerade fastigheter.

Nu när jag begärde värdering av två olika mäklare så uppger de båda istället att tomten är drygt 14 000 m2 efter att ha gjort något slags registerutdrag.

Till saken är att jag dessutom får det till nästan 22 000 när jag använder Eniros mätfunktion :)

Hur kan det vara så stora skillnader? Och visst borde väl Eniro stämma?

[bild]
Eniro kan man ej lita på till100%, är som att mäta dl med ett badkar

• Haha
SusoDus
  • Laddar…
M Murkla1949 skrev:
När vi köpte vårt hus stod det i prospektet att tomten är 18 600 kvadratmeter. Det är tre samtaxerade fastigheter.

Nu när jag begärde värdering av två olika mäklare så uppger de båda istället att tomten är drygt 14 000 m2 efter att ha gjort något slags registerutdrag.

Till saken är att jag dessutom får det till nästan 22 000 när jag använder Eniros mätfunktion :)

[bild]
Om du använder Google funktion för att rita egna kartor, hur stor blir din tomt då?

https://www.google.com/maps/d/u/0/

tips:
Du behöver vara inloggad på Google. Sedan skapa en ny karta, leta upp din tomt och använd liknande verktyg som finns på t.ex Eniro så kommer den tala om hur stor tomten är.

M miks62gbg skrev:
Om du använder Google funktion för att rita egna kartor, hur stor blir din tomt då?

[länk]

tips:
Du behöver vara inloggad på Google. Sedan skapa en ny karta, leta upp din tomt och använd liknande verktyg som finns på t.ex Eniro så kommer den tala om hur stor tomten är.
Hjälper det om en av de tre fastigheterna i taxeringsenheten inte finns på kartan ens hos lantmäteriet? Det blir ju fortfarande bara en gissning baserad på vart TS tror att fastighetsgränsen borde vara.

M Murkla1949 skrev:

[bild]
Har du provat Lantmäteriets karttjänst? Jag testade på vår fastighet och det stämde nästan på kvadratmetern.
Där kan du låta visa fastighetsgränserna och bara följa dem när du mäter upp med ytverktyget.
https://minkarta.lantmateriet.se/

M MatteGbg skrev:
Har du provat Lantmäteriets karttjänst? Jag testade på vår fastighet och det stämde nästan på kvadratmetern.
Där kan du låta visa fastighetsgränserna och bara följa dem när du mäter upp med ytverktyget.
[länk]
Finns även som telefonapp där det enkelt går att mäta area också. Sök på ”min karta”.

• Gilla
kimmens
  • Laddar…
M MatteGbg skrev:
[länk]
Läste du inlägg #7?

M Murkla1949 skrev:

[bild]
Lantmäteriet har de exakta uppgifterna.
Går att ladda ned via "min karta" hos lantmäteriet vilket är kostnadsfritt, enkelt och exakt.
Att mäta manuellt på diverse kartmappar blir inte korrekt.
Lycka till

• Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Börja med att kolla grunddokumenten. Börja med fastighetsbeteckningarna (kontrollera att du verkligen är registrerad som ägare). Det borde finnas gamla (?) dokument hos LM från skapandet av fastigheterna. Om dokumenten har tydliga angivelser av gränser och gränspunkter (överkurs: kolla med fysiska gränspunkter i verkligheten, inte alltid görbart dock) kan man räkna ut ytan.

Sedan bör man undersöka varför andra källor (som inte har någon legal grund om ovanstående finns) säger annat. Där kan ligga framtida problem.

• Gilla
mats1631
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läste du inlägg #7?
Ja, fast logga in och se vad det står på Lantmäteriets portal är inte samma sak som att mäta själv i deras karttjänst.

Nissens Nissens skrev:
Det är inte så att positionen hoppar fram och tillbaka, skall man mäta en yta, så kommer sannolikt felet i position att vara relativt lika under mätningen och ytan blir den samma som med en bättre gps, bara förskjuten i position. Det kan naturligtvis vara så att kringliggande strukturer påverkar mätningen osv men det ser man nog på spåret om man ritar ut det senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.