Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Får man inte bygga närmare tomtgräns än 4,5m så kommer väl inte grannen att få göra det med bygglov heller?
Jodå, det är bara så att bygglovsbefriade åtgärder, som friggebodar, bara får byggas närmare gränsen än så med grannens medgivande. Om det blir bygglovsärende av det finns dock inte den vetorätten (däremot lite andra problem).

• Gilla
mickef och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja, så har jag uppfattat det. Jag har läst en del juridik och faktiskt även en del till bygglovshandläggare, men jag kan absolut inte så mycket så att jag kan säga emot vad som skrevs här ovan. Jag tror dock att det är svårt att få igenom ett bygglov precis som du säger.

Tack :)
Helt fel. Du kan få bygglov att bygga på tomtgräns till och med. 4,5 meter är bara att du slipper söka om bygglov. Därför är det ofta mycket bättre att komma överens med grannen och godkänna med de förändringar du kan få till än att man säger NEJ och de går omvägen om bygglov, får betala ett antal tusen extra och bygger precis som de vill och byggnadsnämnden godkänner.

Många tror att grannens åsikter betyder mycket men det gör de inte. Detaljplan går före det mesta, ska man göra mindre avsteg hörs grannarna men ofta säger de JA även om grannar klagar på tråkig utsikt mm mm.

Bygglov betyder i princip att grannen ansöker och någon annan tar beslut baserat på detaljplan. Bygglovsfritt betyder att du som granne har en mycket högre chans att påverka!

I ditt fall kanske du kan få dem att byta glas på "din" vägg mot något ej genomskinligt så du får insynsskydd. Kanske kan vända den "låga" sidan mot er? Kanske få dem att placera det en meter in på sin tomt?

• Gilla
polaris78 och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast just det finns det ju ingen garanti för, att grannen förstår och inte blir sur alltså. Dock kan förstås TS neka bygget ändå.

Jag skulle inte heller vara särskilt orolig för att det söks bygglov istället, de flesta tomter har trots allt byggbegränsningar som gör att det inte finns möjlighet att bygga ett extra komplementhus.

Vad man ska säga är som sagt inte så lätt att veta, men gör det så tidigt som möjligt så att grannen inte hinner planera en massa som sen måste ändras. Så ett kort: ”Ni vet att ni måste ha grannens tillstånd för att bygga inom 4,5 meter från gränsen va? Jag vill tyvärr inte att ni gör det mot min tomt, så ni behöver hitta en annan plats för boden.”

Som sagt, det blir säkert dålig stämning om du inte ens upplevs kunna svara på varför, men du är fortfarande i din fulla rätt att neka.
Nej, garanti söker jag inte, men svart-vit som jag är så riskerar jag att låta för stel och styv, så jag vill lägga fram det med bomull, sockervadd och gärna lite siden också. Dels är de ok grannar, dels är de nya med villa. Jo, jag kommer att lyfta det så snart han satt igång. Jag vill inte föregå, för det har jag också förstått kan uppfattas illa.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Helt fel. Du kan få bygglov att bygga på tomtgräns till och med. 4,5 meter är bara att du slipper söka om bygglov. Därför är det ofta mycket bättre att komma överens med grannen och godkänna med de förändringar du kan få till än att man säger NEJ och de går omvägen om bygglov, får betala ett antal tusen extra och bygger precis som de vill och byggnadsnämnden godkänner.

Många tror att grannens åsikter betyder mycket men det gör de inte. Detaljplan går före det mesta, ska man göra mindre avsteg hörs grannarna men ofta säger de JA även om grannar klagar på tråkig utsikt mm mm.

Bygglov betyder i princip att grannen ansöker och någon annan tar beslut baserat på detaljplan. Bygglovsfritt betyder att du som granne har en mycket högre chans att påverka!

I ditt fall kanske du kan få dem att byta glas på "din" vägg mot något ej genomskinligt så du får insynsskydd. Kanske kan vända den "låga" sidan mot er? Kanske få dem att placera det en meter in på sin tomt?
Nej, det tror jag inte de vill då de troligen vill ha kvällssol in där.
Skulle de bygga där ändå trots att jag sagt att jag inte vill det, så kommer det att planteras bambu precis där på min tomt.

Jag förstår TS mycket väl.
Ta inte upp insynsproblemet som lätt kan misstolkas av grannen (liksom flera tidigare inlägg i denna tråd) . Säg vänligt att 4,5 metersgränsen gäller och att du tycker att det är en vettig regel.

• Gilla
MiaFiaLotta och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förstår TS mycket väl.
Ta inte upp insynsproblemet som lätt kan misstolkas av grannen (liksom flera tidigare inlägg i denna tråd) . Säg vänligt att 4,5 metersgränsen gäller och att du tycker att det är en vettig regel.
Frågan är ju bara då vad man säger om de vill ha en motivering...

Ibland är det bättre att säga så lite som möjligt. Det finns ingen anledning till att du skall motivera varför en lag finns ;).

• Gilla
  • Haha
TreeView och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ibland är det bättre att säga då lite som möjligt. Det finns ingen anledning till att du skall motivera varför en lag finns ;).
Helt sant på båda uttalanden, men de kan ju mycket väl fråga varför jag inte vill släppa på reglerna.

Fast just det finns det ju ingen garanti för, att grannen förstår och inte blir sur alltså. Dock kan förstås TS neka bygget ändå.

Jag skulle inte heller vara särskilt orolig för att det söks bygglov istället, de flesta tomter har trots allt byggbegränsningar som gör att det inte finns möjlighet att bygga ett extra komplementhus.

Vad man ska säga är som sagt inte så lätt att veta, men gör det så tidigt som möjligt så att grannen inte hinner planera en massa som sen måste ändras. Så ett kort: ”Ni vet att ni måste ha grannens tillstånd för att bygga inom 4,5 meter från gränsen va? Jag vill tyvärr inte att ni gör det mot min tomt, så ni behöver hitta en annan plats för boden.”

Som sagt, det blir säkert dålig stämning om du inte ens upplevs kunna svara på varför, men du är fortfarande i din fulla rätt att neka.
Men det är det jag har lite svårt för, att den som har rätten på sin sida ska hålla på och bjuda på fika och komma med kreativa förslag på var den kan stå istället. Jag stör mig på folk som sitter och röker på stranden, på folk som utan barn parkerar på familjeparkeringen på ICA eller såna som sitter och kollar på filmklipp utan hörlurar på bussen eller på annan allmän plats. Jag stör mig också på folk som inte följer lagar och regler.

• Gilla
  • Haha
K@tten och 15 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
jag har lite svårt för, att den som har rätten på sin sida ska hålla på och /…/ komma med kreativa förslag på var den kan stå
Fast här pratar vi om en skyddslagstiftning där något är tillåtet så länge som grannen inte säger nej. Då är det väl inte orimligt att den granne som har rätt att säga nej säger att ”plats A är inte ok, men på B eller C skulle det inte störa mig”.

Reglerna är till för att grannar ska kunna komma överens på ett relativt smidigt sätt, och då hjälper det om man kan öppna käften och säga vad man tycker. För de flesta av oss är världen nämligen inte svartvit.

• Gilla
Okarlsson och 5 till
  • Laddar…
Fast här pratar vi om en skyddslagstiftning där något är tillåtet så länge som grannen inte säger nej. Då är det väl inte orimligt att den granne som har rätt att säga nej säger att ”plats A är inte ok, men på B eller C skulle det inte störa mig”.

Reglerna är till för att grannar ska kunna komma överens på ett relativt smidigt sätt, och då hjälper det om man kan öppna käften och säga vad man tycker. För de flesta av oss är världen nämligen inte svartvit.
De godkända placeringarna är redan föreslagna i föreskrifterna; 4,5 meter från tomtgräns.

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
T
Nej, det tror jag inte de vill då de troligen vill ha kvällssol in där.
Skulle de bygga där ändå trots att jag sagt att jag inte vill det, så kommer det att planteras bambu precis där på min tomt.
Om du säger nej och de söker bygglov och får ok att bygga på SIN tomt och du därefter planterar något som hämnd är det solklart vem som gör fel. Om du gör det för att slippa insyn så kör på, det är din tomt.

Jag fattar inte varför alla vill lägga sig så förbaskat mycket i vad andra gör på sina tomter...

• Gilla
Grindstolpe och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Om du säger nej och de söker bygglov och får ok att bygga på SIN tomt och du därefter planterar något som hämnd är det solklart vem som gör fel. Om du gör det för att slippa insyn så kör på, det är din tomt.

Jag fattar inte varför alla vill lägga sig så förbaskat mycket i vad andra gör på sina tomter...
Jag skiter I vad de gör på sin tomt så länge de håller sig inom föreskrivna regelverk.

Jag håller inte med dig om vem som gör fel för att skydda min tomt från insyn, vilket är grundargumentet såväl vad gäller placering som vad gäller bambu.

• Gilla
  • Haha
TreeView och 4 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:

Jag skiter I vad de gör på sin tomt så länge de håller sig inom föreskrivna regelverk.

Jag håller inte med dig om vem som gör fel för att skydda min tomt från insyn, vilket är grundargumentet såväl vad gäller placering som vad gäller bambu.

T

Om de söker och får bygglov är de inom reglerna, oavsett vad du säger och tycker.

• Gilla
Mamsellmodell och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.