Hej!
Vi har köpt en villa där man färgat ekgolvet med vit golvsåpa.
Det var cirka 13 år sedan och nu ser man mörka ytor där människor gått, stått och suttit. Resterande ytor har dock bevarats bra.
Två frågor:
1. Hur underhåller man det vita golvet bäst? Köpa enbart ex Faxe vit golvsåpa och köra på? Eller något annat?
2. Det finns ett par skador i golvet. Kvisthål har uppstått. Spacklar man det med något innan golvet behandlas i övrigt?
Tacksam för svar från er som kan sånt!
Vi har köpt en villa där man färgat ekgolvet med vit golvsåpa.
Det var cirka 13 år sedan och nu ser man mörka ytor där människor gått, stått och suttit. Resterande ytor har dock bevarats bra.
Två frågor:
1. Hur underhåller man det vita golvet bäst? Köpa enbart ex Faxe vit golvsåpa och köra på? Eller något annat?
2. Det finns ett par skador i golvet. Kvisthål har uppstått. Spacklar man det med något innan golvet behandlas i övrigt?
Tacksam för svar från er som kan sånt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Troligtvis är hårdvaxolja bättre. Kolla märket Osmo. Prova med ett litet undangömt ställe först.
Bara moppa med vitsåpa vid varje rengöring så håller sig golvet ljust och lent!
Har det inte gjorts på länge skulle jag börja med en grovrengöring med skurborste och vanlig såpa och sen följa upp med ganska koncentrerad vitsåplösning. Sen kan underhållsstädning ske med mer utspädd.
Är det mindre hål eller jack kan man fylla med Rubinol som passar bra mot vitsåpan. Men är det större hål kanske man vill fylla med annat först eftersom Rubinol i djupa lager har lång härdtid.
Har det inte gjorts på länge skulle jag börja med en grovrengöring med skurborste och vanlig såpa och sen följa upp med ganska koncentrerad vitsåplösning. Sen kan underhållsstädning ske med mer utspädd.
Är det mindre hål eller jack kan man fylla med Rubinol som passar bra mot vitsåpan. Men är det större hål kanske man vill fylla med annat först eftersom Rubinol i djupa lager har lång härdtid.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
steg 1 :
Faxe trärens , riktig grovrengöring.
Steg 2 :
Faxe golvsåpa vitpigmenterad
Steg 3 :
Upprepa behandlingen för att tillslut mötta golvet, ju mer du såpar golvet ju mer mättat och tåligt blir det, denna form av behandling kallas ”skurgolv” och är en äldre form av behadling av massiva golv.
Face föredrar jag själv och det brukar vara lätt att få tag på , liknande golvsåpa av andra märken fungerar också.
Skador lagas bäst med smältvax , detta gör du efter grovrengöringen.
Smältvax kit går att köpa på tex bygghemma eller bauhaus ifrån tex Kährs. Med det kittet kan du lätt blanda färger och laga skador i naturlig färg med tillhörande lödkolv.
/////
Alternativ slipar ni golvet med golvslip , efter det kan ni behandla golvet med valfri produkt till hårdvaxolja eller golvlack , mer jobb min ni får en starkare och bättre ytbehandling.
Lycka till !
Faxe trärens , riktig grovrengöring.
Steg 2 :
Faxe golvsåpa vitpigmenterad
Steg 3 :
Upprepa behandlingen för att tillslut mötta golvet, ju mer du såpar golvet ju mer mättat och tåligt blir det, denna form av behandling kallas ”skurgolv” och är en äldre form av behadling av massiva golv.
Face föredrar jag själv och det brukar vara lätt att få tag på , liknande golvsåpa av andra märken fungerar också.
Skador lagas bäst med smältvax , detta gör du efter grovrengöringen.
Smältvax kit går att köpa på tex bygghemma eller bauhaus ifrån tex Kährs. Med det kittet kan du lätt blanda färger och laga skador i naturlig färg med tillhörande lödkolv.
/////
Alternativ slipar ni golvet med golvslip , efter det kan ni behandla golvet med valfri produkt till hårdvaxolja eller golvlack , mer jobb min ni får en starkare och bättre ytbehandling.
Lycka till !
Tack för era svar. Jag uppskattar verkligen det.
Om jag sammanfattar detta rätt, blir det bästa resultatet om jag slipar golvet och kör hårdvaxolja med vit pigment?
Om jag sammanfattar detta rätt, blir det bästa resultatet om jag slipar golvet och kör hårdvaxolja med vit pigment?
Helt rätt, golvet kommer nästan bli som nytt , alla skador och märken kommer mer eller mindre försvinna.Ohändige Robban skrev:
Du kommer också få ett tåligare och mer lättstädad golv med den ytbehandling.
Hårdvax ger fortfarande en väldigt naturlig yta så golvet kommer inte kännas plastigt.
Lycka till , kommer bli jättefint!
Jag vill varna för hårdvaxolja. Har sett många inlägg från folk som ångrat hårdvaxolja när golven börjar bli slitna! Ytan liknar mera lack än olja. Med tiden kommer det synas att vissa partier är slitna. Särskilt tydligt blir det om man använt vitt pigment! Tyvärr går inte hårdvaxoljade ytor att bättra på något snyggt sätt, så då blir det omslipning av golvet igen! Och för varje slipning förkortar du golvets livslängd! Då tror jag mer på metoden med vitsåpa som andra har beskrivit, även om jag själv inte har erfarenhet av vitsåpa. Ett såpat golv kan man alltid fixa utan omslipning!
Du har ingen bra erfarenhet av hårdvaxolja märker jag. Så länge du skriver om pigmenterad olja kan jag hålla med om att det finns både risker och nackdelar.
Ofärgad hårdvaxolja som påförs rätt ser inte lackat ut. Och när det blir slitet är det busenkelt att bättra på utan att man behöver slipa golvet.
Ofärgad hårdvaxolja som påförs rätt ser inte lackat ut. Och när det blir slitet är det busenkelt att bättra på utan att man behöver slipa golvet.
Tjena,Sommartorparn skrev:
Jag vill varna för hårdvaxolja. Har sett många inlägg från folk som ångrat hårdvaxolja när golven börjar bli slitna! Ytan liknar mera lack än olja. Med tiden kommer det synas att vissa partier är slitna. Särskilt tydligt blir det om man använt vitt pigment! Tyvärr går inte hårdvaxoljade ytor att bättra på något snyggt sätt, så då blir det omslipning av golvet igen! Och för varje slipning förkortar du golvets livslängd! Då tror jag mer på metoden med vitsåpa som andra har beskrivit, även om jag själv inte har erfarenhet av vitsåpa. Ett såpat golv kan man alltid fixa utan omslipning!
Du verkar fått helt fel uppfattning av hårdvax, hårdvax ger en väldigt naturlig och nästan obehandlad look men den är tillskickande ifrån lack möjlig att underhålla utan att slipa. Låter man det gå så långt utan underhåll kan en lättare slipning behövas men det ska man undvika genom att sköta om ytbehandlingen med t ex underhållsvax.
Det finns en mängd bra underhållsprodukter som inte kräver några större insatser.
Såpade blir ev bra efter några år och en massa massa såpa, det finns en anledning att hårdvax och lack tagit över.
Tack för ditt inlägg!Sommartorparn skrev:
Jag provade vitpigmenterad såpa på en mindre golvyta. Det blir förvisso vitt och fräscht, men samtidigt väldigt strävt.
Förra ägaren sa att de enbart kört vitsåpa, men golven är ganska blanka och ”glatta”. I alla fall ingen tendens till strävhet. Tankar kring det? Har de verkligen såpat? Har jag såpat fel om det blir väldigt strävt? Strumpan glider inte alls. 😄
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden