Hejsan!
En firma slipade/lackade detta ekgolv för något år sedan. Allt bev jättebra. Tyvärr råkade vi tappa något i golvet så det blev en liten repa. Jag tog då fint slipppapper först 200 och sedan 2000 och sedan lackade med exakt samma lack som firman använt. Sidenmatt. Repan är borta men resultatet blev inte riktigt bra. Se bild och zomma in. Ytan ser matt och livlös ut lmf den andra.
Finns något man kan göra eller är bättre att låta det vara ?
Att slipa om hela golvet tänkte jag nog inte göra.
Kanske finns folk här som jobbar med sånt här tänkte jag.

//Mvh G

• 20260408_085356.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Lackade du en gång eller flera?

nino nino skrev:
Lackade du en gång eller flera?
2 ggr men blev ingen skillnad som jag upplevde det.

Ok, det är svårt med punktlagningar av lackade golv, man vill oftast ha ganska mycket lack, minst 2 lager men då är risken att man får en kant där lacken slutar

Kan inte riktigt se på bilden men troligen för lite lack men kan inte säga säkert

nino nino skrev:
Ok, det är svårt med punktlagningar av lackade golv, man vill oftast ha ganska mycket lack, minst 2 lager men då är risken att man får en kant där lacken slutar

Kan inte riktigt se på bilden men troligen för lite lack men kan inte säga säkert
Ok. tack för info //G

Säger inte att det är så men det är väl det jag kommer att tänka på

• Gilla
bjofr
  • Laddar…
nino nino skrev:
Säger inte att det är så men det är väl det jag kommer att tänka på
Förstår. Tack för snabbt svar oavsett.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Testa att gå på med något finare polermedel(bilpolish kanske?) och trasa efter 2000-pappret. Var beredd på att få polera en stund om du kör för hand. Djup går även att bygga genom att lägga på vax men risken är att golvet blir halt och att det blir en annorlunda yta mot det övriga golvet.

• Gilla
Gsv38
  • Laddar…
Farstatjej90
Lösningen finns ju redan på bilden. Mattan.

• Gilla
Tarseld och 5 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Testa att gå på med något finare polermedel(bilpolish kanske?) och trasa efter 2000-pappret. Var beredd på att få polera en stund om du kör för hand. Djup går även att bygga genom att lägga på vax men risken är att golvet blir halt och att det blir en annorlunda yta mot det övriga golvet.
Hej!
vet inte om jag förstod poängen med polish. Är det för att få en annorlunda yta innan man lackar ?

Farstatjej90
Nej för att försöka få bort den matta ytan

G Gsv38 skrev:
Hej!
vet inte om jag förstod poängen med polish. Är det för att få en annorlunda yta innan man lackar ?
Nej, du polerar lacken. Om du fortfarande har ett för matt utseende efter 2000-papper blir polering ett ytterligare finare steg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.