Hej!

Har köpt hus som har bänkskiva i trä i köket och önskar tips på hur man underhåller den på bästa sätt.

Hur gör ni med era bänkskivor?
Slipar ni den varje gång innan inoljning och vilken olja använder ni?
Hur vet man när det är dags för behandling?

• IMG_1896.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Jag använder linolja, gärna lite utblandad med terpentin, som gnuggas in när det börjar se trist ut. Kanske en gång per år. Slipning borde inte behövas.

Men du måste kanske göra detta oftare eftersom du har en nedsänkt diskho i träbänken. Som gjort för att få svartmögel där.

Använder paraffinolja och även till skärbrädor, bastulavar, osv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
På mina skivor körde jag Osmohårdvaxolja, som jag ned in i ett tunt laget. Suveränt och lite vattenavvisande om än ganska dyrt men drygt.

S Silkesnusa skrev:
På mina skivor körde jag Osmohårdvaxolja, som jag ned in i ett tunt laget. Suveränt och lite vattenavvisande om än ganska dyrt men drygt.
Är den oljan "livsmedelssäker"?

R roli skrev:
Är den oljan "livsmedelssäker"?
Enligt Google så:
Osmo Top-Oil – Slitstark och livsmedelsgodkänd hårdvaxolja för vackra bordsskivor och trädetaljer inomhus. Skapar en mycket slitstark och vattenavvisande yta. Godkänd för livsmedel enligt gällande standarder. Baserad på naturliga vegetabiliska oljor och vaxer.

S Silkesnusa skrev:
Enligt Google så:
Osmo Top-Oil – Slitstark och livsmedelsgodkänd hårdvaxolja för vackra bordsskivor och trädetaljer inomhus. Skapar en mycket slitstark och vattenavvisande yta. Godkänd för livsmedel enligt gällande standarder. Baserad på naturliga vegetabiliska oljor och vaxer.
Men den är väl ingen "hårdvaxolja", enligt OSMO så har man hårdvaxolja på golv, men TopOil på köksbänkar. Låter som olika produkter för mig.

R roli skrev:
Men den är väl ingen "hårdvaxolja", enligt OSMO så har man hårdvaxolja på golv, men TopOil på köksbänkar. Låter som olika produkter för mig.
Osmo Top-Oil är den jag använt iaf, känner igen burken. Har varit mycket nöjd, har till och med använt den på fönsterbänkar i trä med gött resultat.

Dax: När bänken suger vatten är det dax, typ varannat år vid normalt användande.
Jag slipar skivan med 120 papper på maskin, 240 för hand där maskinen inte kommer åt.
Penslar på hårdvaxolja, torkar av med trasa efter 10 min, väntar 8-10 timmar, penslar på tunnt igen och torkar av.
Detta gör jag inför jag ska åka bort några dagar, för oljan vill torka några dygn innan används.
IMG_20260613_154832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Camsun
  • Laddar…
R roli skrev:
Mer som olika förpackningar och målgrupper. Båda är hårdvaxolja.

hsd
Paraffinolja, finns lite överallt exempelvis IKEA
Kan vara ett dyrbart alternativ då man som oftast hittar en massa annat....

• Haha
Camsun
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag använder linolja, gärna lite utblandad med terpentin, som gnuggas in när det börjar se trist ut. Kanske en gång per år. Slipning borde inte behövas.

Men du måste kanske göra detta oftare eftersom du har en nedsänkt diskho i träbänken. Som gjort för att få svartmögel där.
Ja det är väl inte optimalt att ha diskhon så, speciellt inte när man har barn men försöker vara där och torka när jag ser att det är blött😅

Isakare Isakare skrev:
Dax: När bänken suger vatten är det dax, typ varannat år vid normalt användande.
Jag slipar skivan med 120 papper på maskin, 240 för hand där maskinen inte kommer åt.
Penslar på hårdvaxolja, torkar av med trasa efter 10 min, väntar 8-10 timmar, penslar på tunnt igen och torkar av.
Detta gör jag inför jag ska åka bort några dagar, för oljan vill torka några dygn innan används.
[bild]
Tack för tipset! Ska försöka planera in det när vi ska åka bort.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
C Camsun skrev:
Tack för tipset! Ska försöka planera in det när vi ska åka bort.
Första gången jag oljade bänken började jag använde den efter ett dygn som det stod på förpackningen, men jag fick vita fläckar av vatten som torkat.
Så nu kör jag minst 3 dygn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.