Jag skulle vilja lägga klinker framför och under min kamin i det "gröna området" nedan.
Kaminen står stadigt på en del av murstocken och golvreglar vilar också delvis på den.

Tidigare stod kaminen på en 15cm förhöjd klack och gnistskyddet bestod i en plåt som låg på plastmattan, inte superstiligt i min mening.
Nu är tanken att den ska stå direkt på det större "klinkergolvet" och plastmattan utanför ska bytas mot parkett.

Utan att knacka bort mer tegel får jag till en platta som är ca 3cm tjock, jag antar att det blir lite klent att stå och gå på? Jag vågar inte riktigt lita på att träregeln flexar noll och vill verkligen inte ha en spricka i klinkern.

Hur skulle du gått vidarei mitt ställe?
Knacka bort hela lagret tegel och gjuta en ca 10cm platta som dubbas i murstocken?
Knacka bort varannan tegelsten för att slippa gjuta så mycket?
Någon annan smart idé?

Tacksam för svar!

• Schematisk illustration av kamininstallation med detaljer om tegel, betong, golvregler och järnbalkar samt kaminens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag skulle vilja lägga klinker framför och under min kamin i det "gröna området" nedan.
Kaminen står stadigt på en del av murstocken och golvreglar vilar också delvis på den.

Tidigare stod kaminen på en 15cm förhöjd klack och gnistskyddet bestod i en plåt som låg på plastmattan, inte superstiligt i min mening.
Nu är tanken att den ska stå direkt på det större "klinkergolvet" och plastmattan utanför ska bytas mot parkett.

Utan att knacka bort mer tegel får jag till en platta som är ca 3cm tjock, jag antar att det blir lite klent att stå och gå på? Jag vågar inte riktigt lita på att träregeln flexar noll och vill verkligen inte ha en spricka i klinkern.

Hur skulle du gått vidarei mitt ställe?
Knacka bort hela lagret tegel och gjuta en ca 10cm platta som dubbas i murstocken?
Knacka bort varannan tegelsten för att slippa gjuta så mycket?
Någon annan smart idé?

Tacksam för svar!
Skulle de gå att skruva dit en byggplyfa mån tro??

J
Gjuta med EPS-betong i bjälklaget och sedan flytspackla 20-30mm:

• Diagram över bjälklagskonstruktion med EPS-betong, plastfolie, golvnät och flytspackel i olika skikt.
    Skapa konto
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Skulle de gå att skruva dit en byggplyfa mån tro??
Ja, det gör det nog, eller...det beror nog på var du tänkte dig att skruva dit den? Tänker du att den skulle vara tillräckligt stadig att lägga klinker på, eller hur menar du?

Ja, det gör det nog, eller...det beror nog på var du tänkte dig att skruva dit den? Tänker du att den skulle vara tillräckligt stadig att lägga klinker på, eller hur menar du?
Ja om du får in skivan under kamin och pallar under och kaklar uppepå??

J Jansson69 skrev:
Gjuta med EPS-betong i bjälklaget och sedan flytspackla 20-30mm:
Skulle det räcka menar du?
Det låter ju skitsmidigt, jag är lite osäker på hur tjockt bjälklaget är, har inte kapat bort golvet riktigt än. Undrar hur tjock EPS-plattan skulle behöva vara? Jag har den ju gärna så tunn som möjligt.

B Belastar skrev:
Ja om du får in skivan under kamin och pallar under och kaklar uppepå??
Ja, kaminen står inte där ännu, så det är inga problem.
Vad jag är lite tveksam till är att den verkligen blir stadig nog att kakla på?
Vad jag förstått behöver underlaget vara ganska stumt?
Hur tjock skulle den behöva vara?

J
Skulle det räcka menar du?
Det låter ju skitsmidigt, jag är lite osäker på hur tjockt bjälklaget är, har inte kapat bort golvet riktigt än. Undrar hur tjock EPS-plattan skulle behöva vara? Jag har den ju gärna så tunn som möjligt.
Ja detta är framtaget för badrum i träbjälklag.
Du gör den så djup som du kan men du behöver göra en blindbotten som du förmodligen inte har idag..
Detta kommer att hålla..

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja detta är framtaget för badrum i träbjälklag.
Du gör den så djup som du kan men du behöver göra en blindbotten som du förmodligen inte har idag..
Detta kommer att hålla..
Jodå, blindbotten finns, jag fick bara inte med den på min eminenta paint-ritning.
Eftersom det inte finns med på bilden i ditt första inlägg antar jag att det inte behövs någon armering för att förbinda EPS:en med flytspackelplattan? Primar man, eller går det bra ändå?
Ingen armering behövs i EPS:en?
Jag ska ta och läsa på lite själv, men jag blev lite ivrig när det plötsligt verkar så enkelt!😅

J
Jodå, blindbotten finns, jag fick bara inte med den på min eminenta paint-ritning.
Eftersom det inte finns med på bilden i ditt första inlägg antar jag att det inte behövs någon armering för att förbinda EPS:en med flytspackelplattan? Primar man, eller går det bra ändå?
Ingen armering behövs i EPS:en?
Jag ska ta och läsa på lite själv, men jag blev lite ivrig när det plötsligt verkar så enkelt!😅
Nej ingen armering i EPSen den är utfyllnad samt att du ska få ett stumt golv..

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nej ingen armering i EPSen den är utfyllnad samt att du ska få ett stumt golv..
Okej, ja det är ju det här med stumt golv jag oroar mig lite för. Golvregeln jag ritat in sviktar ju såklar litegrann när man kliver på den medan murstocken och dess "hylla" är stum.
Om EPS betongen agerar som "stöd/snedsträva" mot murstocken och det räcker så, så är jag lugn.
Om det däremot bygger på att EPS-blocket också tar stöd mot träregeln blir jag lite fundersam.
De där stålreglarna jag ritat in är inte rackarnstjocka, detta byggdes som en sommarstuga på 60-talet.
Fast jag kanske bara nojar? 😅
En flytspackelskiva på 30mm är väl rätt stöddig, den med förstås.

J
Ingett att oroa sig för kör bara kör😉

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Jahapp!
Då kör vi igång så smått!
Jag kapade bort resterande golv och lyfte ur isoleringen.
Om ingen stoppar mig handlar jag EPS betong på väg hem från jobbet idag och kör igång.

Jag är rätt sugen på att lägga en halvtimme på att bryta bort yttersta raden tegelsten och få en tjockare platta EPS i övergången mot trossbotten, är det bara onödigt?
Om inte annat blir det bättre isolerat?

Armering i EPS:en?

Farsan tyckte att jag skulle lägga en 3-5cm XPS-skiva längst ner mot trossbotten, är det dumt?

• Öppet golvparti vid en murad vägg, delvis rivna tegelstenar och synlig isolering, förberett för renovering med EPS-betong och XPS-skiva.
    Skapa konto
J
Bara lägg byggplast mot all trä som du gjuter..

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Sådär, ikväll fick jag hjälp av far att komma ett steg närmare!
Känns skönt att det övergått från riva till att bygga upp!
Jag fick lite feeling och bröt bort tegelraden närmast skarven, samt kastade dit lite armering jag hade liggande:
Byggprojekt med armeringsjärn över blå grund och tegelmur; pågående renovering.
Skapa konto

Vet inte om det över huvud taget gör någon skillnad, men det kan ju knappast skada tänker jag.
Så nu är det bara att vänta, flytspackel förhoppningsvis på lördag förmiddag.
Renovering av golv runt murstock, borttagen tegelrad, betong fyllning, träverktyg och tygtrasa på plats, parkett och klinker förbereds.
Skapa konto

Området utanför tegelraden på höger sida murstocken ska inte få klinker, där blir det bara parkett, fyllde upp ett gammalt hål efter en klack där köksspisen stod, mest för att det blev lite EPS över.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.