Hejsan
Hoppas det är ok att jag ställer denna fråga här
Trafikförordningen 4 kap.
10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284).
Om jag har ett mobiltelefon-fodral, som innehåller kreditkort, frimärken, och en mobiltelefon, och jag när jag stannat vid ett trafikljus tar upp fodralet för att kolla om det finns några frimärken kvar, och sedan när det blir grönt ljus börjar köra, med fokus på trafiken, innan jag lägger ner mobiltelefon-fodralet på golvet mellan sätena i bilen. Har jag då brutit mot lagparagrafen ovan?
Hoppas det är ok att jag ställer denna fråga här
Trafikförordningen 4 kap.
10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284).
Om jag har ett mobiltelefon-fodral, som innehåller kreditkort, frimärken, och en mobiltelefon, och jag när jag stannat vid ett trafikljus tar upp fodralet för att kolla om det finns några frimärken kvar, och sedan när det blir grönt ljus börjar köra, med fokus på trafiken, innan jag lägger ner mobiltelefon-fodralet på golvet mellan sätena i bilen. Har jag då brutit mot lagparagrafen ovan?
Efter som du inte använder den tekniska utrustningen är det definitivt inte olagligt.
Utifrån TS beskrivning håller jag med. Som jag förstår det var telefonen fortfarande "släckt" och då kan det knappast anses att "föraren använder denna utrustning".D Daniel 109 skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Allvarligt talat, varför inte försöka besvara TS juridiska fråga utan moraliserande?tveksamt skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
jag tar fasta på sista meningen: "Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen". Håller du din mobiltelefon i handen, så uppfyller du den meningen, oavsett om du faktiskt använder någon funktion på mobiltelefonen.
Frågan är väl om 'hålla en avstängd/låst telefon i handen' är samma sak som 'användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning'?
Jag som lekman tycker inte att det är samma sak. Det är ju inte förbjudet att hålla en tegelsten i handen när man kör...
Jag som lekman tycker inte att det är samma sak. Det är ju inte förbjudet att hålla en tegelsten i handen när man kör...
All lagstiftning är tolkningsbar och man måste förhålla sig till div omständigheter samt vad lagstiftaren haft i åtanke när lagen skrevs. Det är omöjligt för oss att avgöra hur en domstol skulle se på saken. Har du blivit stoppad av polisen med anledning av vad som skett, utifrån din version så hade jag siktat på en anmälan istället för ordningsbot. Om du är beredd att strida för saken och ev ta några timmar ledigt för en ev rättegång framöver.
Tycker absolut inte att det är glasklart. Om lagstiftaren menade som du tolkade det borde ordet använda inte ingå i lagtexten. Lagstiftaren borde i så fall ha formulerat sig i stil med "Föraren får inte hålla denna denna utrustning i handen".H hempularen skrev:
Första meningen är väl ganska tydlig med att det är användningen av elektronisk utrustning som förbudet avser?
"...ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning"
Det är ju också det som var syftet när lagen infördes, så det borde finnas förtydligat i något förarbete? Kollar man på transportstyrelsens hemsida där dom förklarar vad den nya lagen innebär så står det:
"Den 1 februari 2018 ändrades trafikförordningen. Enligt den får du som förare inte använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning om du håller den i handen när du kör ett motordrivet fordon."
Det är alltså ok att hålla mobilen i handen om man inte använder den.
"...ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning"
Det är ju också det som var syftet när lagen infördes, så det borde finnas förtydligat i något förarbete? Kollar man på transportstyrelsens hemsida där dom förklarar vad den nya lagen innebär så står det:
"Den 1 februari 2018 ändrades trafikförordningen. Enligt den får du som förare inte använda mobilen eller annan kommunikationsutrustning om du håller den i handen när du kör ett motordrivet fordon."
Det är alltså ok att hålla mobilen i handen om man inte använder den.
Enligt dom poliser jag känner ska man alltid strida för sakenBuford skrev:
All lagstiftning är tolkningsbar och man måste förhålla sig till div omständigheter samt vad lagstiftaren haft i åtanke när lagen skrevs. Det är omöjligt för oss att avgöra hur en domstol skulle se på saken. Har du blivit stoppad av polisen med anledning av vad som skett, utifrån din version så hade jag siktat på en anmälan istället för ordningsbot. Om du är beredd att strida för saken och ev ta några timmar ledigt för en ev rättegång framöver.
Tack för era synpunkter i sakfrågan!
Det beskrivna har inträffat. Föraren anklagades för att ha ringt med telefonen. Vilket kunde bevisas på plats som en falsk anklagelse. Polisen ändrade då anklagelsen på plats till att ha surfat med telefonen. På plats gavs en förklaring och visades varför det inte kunde skett. Polisen ändrade då anklagelsen, på plats, till att telefonen hållits i handen.
Detta har lett till åtal, och inte helt tydligt exakt vad åtalet avser då det blandas ihop anklagelser om att telefonen använts med att telefonen hållits i handen.
Polisen påstod sig ha filmat, och det står också i FUP att det filmats, men sedan finns bara tre dåliga fotografier, på papper. På fotografierna ser man tydligt att föraren tittar rakt fram ut genom bilrutan. Det går inte av bilderna att avgöra om föraren håller en mobiltelefon i handen. Det går inte ens att avgöra om föraren håller något alls i handen.
Min tanke är att om det är förbjudet att hålla en telefon i handen så får man alltså inte ens ta den ifrån facket mellan sätena och sätta den i handsfree hållare på instrumentpanelen. Eller ta den från mobilhållaren i instrumentpanel och ge den till barnen i baksätet, utan att stanna bilen. Det verkar orimligt, och knappast lagstiftarens tanke eller syfte. Det samma skulle ju i så fall gälla en mugg coca-cola t.ex.
Det beskrivna har inträffat. Föraren anklagades för att ha ringt med telefonen. Vilket kunde bevisas på plats som en falsk anklagelse. Polisen ändrade då anklagelsen på plats till att ha surfat med telefonen. På plats gavs en förklaring och visades varför det inte kunde skett. Polisen ändrade då anklagelsen, på plats, till att telefonen hållits i handen.
Detta har lett till åtal, och inte helt tydligt exakt vad åtalet avser då det blandas ihop anklagelser om att telefonen använts med att telefonen hållits i handen.
Polisen påstod sig ha filmat, och det står också i FUP att det filmats, men sedan finns bara tre dåliga fotografier, på papper. På fotografierna ser man tydligt att föraren tittar rakt fram ut genom bilrutan. Det går inte av bilderna att avgöra om föraren håller en mobiltelefon i handen. Det går inte ens att avgöra om föraren håller något alls i handen.
Min tanke är att om det är förbjudet att hålla en telefon i handen så får man alltså inte ens ta den ifrån facket mellan sätena och sätta den i handsfree hållare på instrumentpanelen. Eller ta den från mobilhållaren i instrumentpanel och ge den till barnen i baksätet, utan att stanna bilen. Det verkar orimligt, och knappast lagstiftarens tanke eller syfte. Det samma skulle ju i så fall gälla en mugg coca-cola t.ex.
Redigerat av moderator:
Om du kommit så långt att du är i domstol i frågan, så kommer du att få svar på om det är olagligt eller inte. Det är bara att överklaga om domen går dig emot och när högsta instans har sagt sitt så vet du om det är olagligt eller inte och vi andra har ett prejudikat att förhålla oss till.S Snickerick skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tror fortfarande. att med den skrivning som finns, så får du överhuvudtaget inte ha telefonen i din hand när du kör bil. och jag tycker det är en rimlig regel, annars skulle det inte gå att lagföra mobilanvändning överhuvudtaget. Det går i praktiken inte att (med rimlig insats) bevisa huruvida föraren använt mobilen i handen eller inte.
Huruvida det sedan är en korrekt tolkning av lagen vet jag inte, men annars skulle det behövas en lagändring.
Påföljden för att använda mobil, är väl dessutom ganska lindrig tror jag (1000 - 1500?). I många länder i Europa får du betala 15 - 20 000 i böter om du håller i en mobiltelefon, och du får körkortet indraget.
Huruvida det sedan är en korrekt tolkning av lagen vet jag inte, men annars skulle det behövas en lagändring.
Påföljden för att använda mobil, är väl dessutom ganska lindrig tror jag (1000 - 1500?). I många länder i Europa får du betala 15 - 20 000 i böter om du håller i en mobiltelefon, och du får körkortet indraget.
