4 177 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Hur tjock osb/plywood är vridstyv...?
Håller på och renoverar ett badrum och precis rivit ut masoniten.
Nu funderar jag på hur jag ska bygga upp väggarna igen...?
Bakom masoniten är det stående plankväggar i hela kåken.
Säker vattenvägg reglerna säger ju 15mm plywood på regelverk och sen våtrumsgips.
Meen det känns ju liite överdrivet med 15mm ovanpå de kraftiga plankväggarna.
Allt jag vill uppnå är en jämnare yta än de grova plankorna.
Masoniten var uppreglad med masonitremsor där ojämnheterna var som värst i planken.
Hur tjock plywood bör jag sätta för att få en avjämnad, vridstyv yta för våtrumsgipset?
För gipset i sig är väl inte styvt nog att sättas rakt på plankväggen...?
Nu funderar jag på hur jag ska bygga upp väggarna igen...?
Bakom masoniten är det stående plankväggar i hela kåken.
Säker vattenvägg reglerna säger ju 15mm plywood på regelverk och sen våtrumsgips.
Meen det känns ju liite överdrivet med 15mm ovanpå de kraftiga plankväggarna.
Allt jag vill uppnå är en jämnare yta än de grova plankorna.
Masoniten var uppreglad med masonitremsor där ojämnheterna var som värst i planken.
Hur tjock plywood bör jag sätta för att få en avjämnad, vridstyv yta för våtrumsgipset?
För gipset i sig är väl inte styvt nog att sättas rakt på plankväggen...?
säkervatten är ingen regel, det är mer bara ett bra förslag på hur man kan göra. Du behöver tex inte ha plywood alls om du reglar med 30cm cc.
Våtrumsgips är inte heller en regel, enbart i våtzoon 1, i våtzoon 2 kan du ha vanlig gips.
Våtrumsgips är inte heller en regel, enbart i våtzoon 1, i våtzoon 2 kan du ha vanlig gips.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Kravet på "våtrumsgips" är helt borttaget. Gipset är styvt nog, men om plankväggen inte är rak så kan en Plywood som rätar upp väggen för att underlätta plattsättning.Rolle85 skrev:
Jovisst är det bara en rekommendation. Fel ordval av mig att kalla det för regler...
Badrummet är så litet att skillnaden mellan vanligt gips/våtrumsgips blir försvinnande liten.
Men det känns som jag vill ha en avjämnad yta att skruva gipset mot. Plankväggen är som sagt styv nog att skruva upp handfat m.m i så bärigheten är inte problemet. Snarare det att väggen är ojämn.
Eller är våtrumsgips i sig styvt nog att stå emot vissa "tomrum" mellan gipset och plankväggen bakom?
Badrummet är så litet att skillnaden mellan vanligt gips/våtrumsgips blir försvinnande liten.
Men det känns som jag vill ha en avjämnad yta att skruva gipset mot. Plankväggen är som sagt styv nog att skruva upp handfat m.m i så bärigheten är inte problemet. Snarare det att väggen är ojämn.
Eller är våtrumsgips i sig styvt nog att stå emot vissa "tomrum" mellan gipset och plankväggen bakom?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Vill du göra det enkelt och säkert sätter du cementskiva, slipper OSB eller Plywood. Men även gipset räcker i normalfallet på plankvägg, men det beror på hur ojämnt det är. En regelvägg är en plankvägg där det saknas lite plankor. 
Redigerat:
Är plankväggen så väldigt ojämn då? Spontade plankor? Kanske hyvla av de värsta topparna och se till att där inte är några djupa dalar (sala med fanér) precis där du ska skruva handfat och annat så är det väl bara att smäcka upp gipsen. En plankvägg trumfar lätt en reglad plywoodvägg.
Ja du har så rätt...Strip skrev:
Är väl bara jag som är onödigt nojig
Gipsskivorna är ju för fasen 13mm så om dom skulle börja röra på sig har jag nog större problem med väggarna än att plankorna skulle vara lite skeva
Och trotts allt så har ju dom gamla badrumsväggarna i masonit suttit still och hållit tätt
Nackdelen är med gips rakt på spontade plank är att du kan få en skarv på planken precis vid en skarv för en gipsskiva vilket medför att den skarven skulle kunna röra på sig lite onödigt mycket - Kanske till den milda grad att du får problem med kakelfogar som spricker eller skador på tätskikt.
Jag skulle nog för att vara på säkra sidan - Sätta vanlig OSB följt av vanlig gips med 45 cm förskjutna skarvar. OSB är inte det dyra i krånksången och inse att man sparade in några hundralappar vid bygget när det väl går fel är nog ganska tråkigt...
Som övriga säger så är 15mm en rekommendation men med plank bakpå så skall det inte vara problem med OSB.
När jag gjorde om lilltoaletten så satte jag OSB bara för att jämna ut väggarna inför gips... Samma lösning med 28 råspont under som var aningens ojämn.
Jag skulle nog för att vara på säkra sidan - Sätta vanlig OSB följt av vanlig gips med 45 cm förskjutna skarvar. OSB är inte det dyra i krånksången och inse att man sparade in några hundralappar vid bygget när det väl går fel är nog ganska tråkigt...
Som övriga säger så är 15mm en rekommendation men med plank bakpå så skall det inte vara problem med OSB.
När jag gjorde om lilltoaletten så satte jag OSB bara för att jämna ut väggarna inför gips... Samma lösning med 28 råspont under som var aningens ojämn.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Tror inte du behöver OSB. Se bara till att gipsskarvarna hamnar på stabila plankor. Annars använder du 13 mm OSB.slacker skrev:Nackdelen är med gips rakt på spontade plank är att du kan få en skarv på planken precis vid en skarv för en gipsskiva vilket medför att den skarven skulle kunna röra på sig lite onödigt mycket - Kanske till den milda grad att du får problem med kakelfogar som spricker eller skador på tätskikt.
Klicka här för att svara