F
Jag har länge funderat över hur bättre tänger tillverkas. En billig tång är ju konstruerad som en sax med två skänklar och en nit eller skruv i leden. Men bättre tänger och precisionsinstrument har en annan konstruktion. Visar här ett kirurgiskt instrument, en nålförare, som har just denna uppbyggnad, där den ena skänkeln ligger i en slits i den andra. Problemet är att käften är bredare än slitsen. Jag kan inte se några skarvar eller svetsfogar längs någon av skänklarna, men en liten nit kan anas som centrumaxel. Hur går det till vid tillverkning?
Det känns inte som att det borde vara så mycket flex i metallen att den går att forcera igenom slitsen.

• Kirurgisk nålförare med skänklar där den ena passerar genom en slits i den andra, utan synliga svetsfogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kirurgisk nålförare med unik konstruktion där en skänkel ligger i slitsen på den andra skänkeln.
    Skapa konto
  • Närbild av en nålförare med särskild konstruktion där en skänkel ligger i slitsen hos en annan.
    Skapa konto
  • Kirurgisk nålförare med två skänklar, den ena i en slits i den andra, utan synliga skarvar eller svetsfogar.
    Skapa konto
H
kolla runt 3:00

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
F
Aha, tack! Känns ju självklart när man ser det!

H
F fredrik.johansson skrev:
Aha, tack! Känns ju självklart när man ser det!
how its made är bra serie. finns det mesta

Scheiße vilket hantverk!

Det där ser ut som tuttlingen produkter.
Jag jobbade för Stille surgical, där smiddes instrumenten från stång inte plåtstansning med efterföljande smide som i Tuttlingen
Så vi såg rangordningen:
1.Stille Surgical
.
.
.
2.Tuttlingen
3.Pakistan
http://www.stille.se/products/surgery/

Nej, det var inte Tuttlingen. Men ej heller Stille

H
bulleribock bulleribock skrev:
Det där ser ut som tuttlingen produkter.
Jag jobbade för Stille surgical, där smiddes instrumenten från stång inte plåtstansning med efterföljande smide som i Tuttlingen
Så vi såg rangordningen:
1.Stille Surgical
.
.
.
2.Tuttlingen
3.Pakistan
[länk]
aha. dom peanger från stille duger inte till fiske iallafall

henke_benke skrev:
aha. dom peanger från stille duger inte till fiske iallafall
Vad är är deras svagheter? Stille har ca 110 peanger i sortimentet.
Jag använder en gyn- peang för att kroka av.
Om du inte är nöjd med en peang från världens bästa instrumentmakare, så har du nått vägens ände.
Prova en nålförare om det är krokhantering du vill åt.
Peangerna gör dock jobbet.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
H
bulleribock bulleribock skrev:
Vad är är deras svagheter? Stille har ca 110 peanger i sortimentet.
Jag använder en gyn- peang för att kroka av.
Om du inte är nöjd med en peang från världens bästa instrumentmakare, så har du nått vägens ände.
Prova en nålförare om det är krokhantering du vill åt.
Peangerna gör dock jobbet.
jag är nöjd. fick ju dom. det var läkaren som inte var nöjd

Okej, då ska vi se — det var din läkare som fiskade. Och inte var nöjd med sina peanger. ???
Men du är nöjd med dem. För du fick dem. ???

Så du är egentligen helt nöjd med peangerna från Stille. Jaha, det var ju glasklart!

//Ronnie

• Gilla
devizion och 2 till
  • Laddar…
H
P Pysslarn skrev:
Okej, då ska vi se — det var din läkare som fiskade. Och inte var nöjd med sina peanger. ???
Men du är nöjd med dem. För du fick dem. ???

Så du är egentligen helt nöjd med peangerna från Stille. Jaha, det var ju glasklart!

//Ronnie
orka. jag har skrivit fel. till fiske duger dom. till läkaren verkade dom inte duga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.