K Kaunda skrev:
Vi lät vissa blad växa upp lite (oavsiktligt) och på dessa blad sprutade vi lite roundup inga mängder men tillräckligt för att bladen ska bli blöta. Men det är en kamp! Kom också ihåg att aldrig lägga det ni gräver upp i komposten! Det måste brännas.
Hur mycket grävde ni upp, stora delar eller röck ni mest skott? jag har nämligen stora klumpar nära marken som det kommer MÅNGA skott ur, kanske man ska ta bort dom? har blott lagt en stor rot som jag planerar att spika in koppar spikar i, kanske hjälper lite?
vi kommer köra det till tippen och kasta påsarna i brännbart, om någon frågar/klagar så ska jag be dem googla på det så är det nog inga problem.

De "klumpar" som ni hittar i marken ska ni definitivt gräva upp och bränna. Jag tror inte att kopparspik hjälper. Gräv upp och bränn så mycket som möjligt!

A aka_the_barf skrev:
hej!
Når du bruger Round Up får du din straf. Først lille straf at parksliden gror som ind i helvete og er næsten umulig at komme til livs. Dernæst dør dine børn af forurening på et tidspunkt. Round Up er gift og går i grundvandet.
Jeg købte et hus med en masse parkslide (på dansk japansk boghvede) og gravede så meget op som mulig. Dereftger er jeg efter de nye skud hvert år og nu er der meget lidt tilbage.

Köpte ett hus för ca 9 år sedan och parksliden har hållt sig hyfsat "på sin plats", antagligen PGA att den får bråka med lokal fauna som är rätt aggressiv, hallon buskar och någon form av konstiga små gröna plantor.
visste inte om parkslide förrän förra året när jag snubblade över en artikel om den.

Mina hallon buskar har kastat in handduken nu och parksliden dominerar sönder dom små stackarna. den gröna mark plantan håller stången bra på sin sida.

Så jag har nu börjar gräva upp dessa stora "knölar" som ligger precis under marken där de stora skotten kommer ifrån. döm till min förvåning hur otroligt enkelt det var att bråka med dom. trodde det skulle bli som en gammal stubbe men spaden och tigersågen gjorde ett snabbt jobb av att såga av dom från plantan(plantan bor under jorden).

Nu funderar jag på om det finns något jag kan göra med rötterna/plantan för att trötta ned den. alla dessa stora knölar sitter kopplade till en eller 2 stora rötter(oftast). funderar på om man kan spika in koppar spik i dom eller något liknande? marken runt är rätt död endå så jag skadar nog inte så mycket om jag placerar spikarna i rötter långt ifrån snälla blommor/ plantor/ gräs.
Innan vintern borrade jag långa hål i dessa "knölar" som jag fyllde med roundup, tror den inte ens noterade detta.

vad kan jag förvänta mig nu när jag börjat attackera den, instruerat damen att rycka skott på gräsmattan som vanligt.

min plan är att gräva upp alla "knölar" och döda skott samt försöka förgifta rötterna. den behöver inte dö helt men den ska veta vem som bestämmer. Jag ska även bygga ett garage ganska nära denna pest och jag vill inte att den ska börja leta sig in i garaget inte.

En bild bjussar jag även på.

[bild]

K Kaunda skrev:
De "klumpar" som ni hittar i marken ska ni definitivt gräva upp och bränna. Jag tror inte att kopparspik hjälper. Gräv upp och bränn så mycket som möjligt!
kopparspik kanske inte skadar heller? kul om någon testat om det är värt det eller inte?
då gräver vi upp alla klumpar och bränner skiten(kastar på tippen i bränbart) så får sliden bli aggressiv ett tag, vilket brukar vara dess svar.
min bror ska komma och hjälpa mig bygga grunden till mitt garage, kanske ska vi gräva lite på sliden också. får se om vi beställer lastbil för massorna efter garaget, annars skiter vi nog i att gräva sliden om vi ändå inte kan frakta bort den.

tror dagens roudupp är rätt miljövänlig. så parksliden blir arg av roundup, det ska jag ha i åtanke och kanske bara använda det på hösten, även för att minska miljöpåverkan.

L Lasse Ln skrev:
Round up ska man använda när det växer bra, sent på hösten är det sämre. Omsättningen på ämnen i växten är ju inte så bra sent på hösten.
Bränna kan man även göra med varmluftsbrännare.
Just parkslide börjar dra ner all energi innan första frosten. Det är just det man måste få till. Annars kommer det inte ned i rötterna.

Nu finns ju absolut alla möjliga angreppssätt listade i den andra tråden. Inklusive kombinationen lut och att köra el genom rotsystemet...

Kan vi inte lägga ned denna tråden och bara referera till den andra? Det finns ingen standardmetod, beror helt och hållet på hur beståndet ser ut och vad det konkurrerar med. Är det svagt så kan det enligt erfarenheter från den andra tråden räcka med att plantera rabarber... Är det starkt så rötterna ser ut som stockar. Ja då lär ni behöva grävmaskin.

A ArWo skrev:
Just parkslide börjar dra ner all energi innan första frosten. Det är just det man måste få till. Annars kommer det inte ned i rötterna.
Den transporterar ju kontinuerligt kolhydrater till roten, som alla andra växter. Så visst följer det med ner även på sommaren. Även om det kanske är effektivast på hösten.

D Daniel 109 skrev:
Den transporterar ju kontinuerligt kolhydrater till roten, som alla andra växter. Så visst följer det med ner även på sommaren. Även om det kanske är effektivast på hösten.
Jag har väl inte direkt sagt något annat? Däremot har jag läst en studie där man kom fram till antagandet att anledningen till att det är effektivare med roundup innan frosten är just att transporten går fortare och att medlet därmed inte hinner knäcka växtdelen den är i på vägen ner. Finns liknande tester som antyder att för stark blandning har samma problem. Dock är allt väldigt spekulativt om man ska va ärlig.

Det du skrev uppfattade jag som att det inte funkar alls om det inte appliceras precis innan första frosten.

@Daniel 109 . Har du bekämpat mycket Parkslide? Vad tycker du har varit mest effektivt?

Nej, det har jag inte.

Det där är helt klart överdrifter. Det gäller att svälta ut roten. Att gräva för att få bort delar av riten medför definitivt mindre energi i det som är kvar. Det tenderar att medföra många små plantor i stället för en stor. Så det blir fler men mindre skott. De konkurrerar dessutom med varandra. Jag har svårt att se det som något negativt.

Många växter kan ställa till det om de släpps in i sprickor i grunden.

Kan någon moderator flytta över denna tråd till den ursprungliga tråden om parkslide? Det blir upprepningar av samma sak som ventilerats i den långa tråden många gånger.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man täcker det måste det ju sprida sig på bredden. Samma sak om minsta skott kapas. Men om man några gånger per säsong kapar den så kommer den inte att sprida sig. Växt materialet kan man lämna på platsen. Det är inget snabbt sätt att bli av med den. Men väldigt mycket effektivare än att inte göra något av rädsla att den blir större av det.

Att köra material till destruktion låter som en dyr lösning.
Vi kastar det i brännbart. Visst vi har inga jättemängder men några ICA-kassar blir det per insats. Har man större mängder är det väll bara att kasta det på ÅV brännbart och förklara vad det handlar om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.