Det gäller även andra växter. En tumregel jag hörde för gräs var att ta dem innan de får tre blad. Hur fort de bör tas varierar från växt till växt. Men det är nog sällan optimalt att ta dem fortast möjligt, då pratar jag om växter med etablerad rot. Får man med roten är det ju en annan sak.
 
T
D Daniel 109 skrev:
Hur kom du fram till det?
Alla växter tappar mer om man klipper ner dem när de är lite större. Tar man dem direkt hinner de inte göra av med energi.
Jag är riktigt nyfiken på hur du kom fram till motsatsen.
Källa på det tack!
 
  • Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Jag har tyvärr inte hittat några studier som tittar på det överhuvudtaget. Så det är baserat på logik och kunskaper.
 
nu gäller just den här länken parksallat, men samma logik borde gå att applicera med parksliden, att det finns en "kompensationspunkt" där växten är som svagast. och det är antagligen som @Daniel 109 säger inte så fort som skotten syns
https://www.land.se/tradgard/parksallad-sa-kan-du-vinna-over-mardromsograset/

Enligt Ogräsrådgivaren, Sveriges Lantbruksuniversitet, finns det ett gyllene tillfälle som kallas plantans kompensationspunkt. När parksalladen har cirka 5 blad är den som känsligast. Knipsa då och du berövar den energi i ett läge när rötterna är för små för att kompensera. Nästa skott som kommer är betydligt blekare.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Jag har tyvärr inte hittat några studier som tittar på det överhuvudtaget. Så det är baserat på logik och kunskaper.
Som tidigare inlägg alltså, där du ville ha källa!
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
major_tom major_tom skrev:
nu gäller just den här länken parksallat, men samma logik borde gå att applicera med parksliden, att det finns en "kompensationspunkt" där växten är som svagast. och det är antagligen som @Daniel 109 säger inte så fort som skotten syns
[länk]
Ja, det är precis det jag syftar på. Där var ju dessutom en rätt seriös ursprungskälla.
 
  • Gilla
Johan Douglasson
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Som tidigare inlägg alltså, där du ville ha källa!
Ja, jag skulle önska att jag hittar källor. Det är därför jag efterfrågat det.
 
Jag tror, och tycker själv, att det låter ifrågasättande och en negativ klang när man skriver "källa på det". I vissa andra forum används det uttrycket flitigt för att visa att den andra har fel. Så man kanske bör vara lite tydligare att man verkligen önskar ta del av källa om det verkligen finns. De som skriver i trådar som handlar om exempelvis parkslide svarar ju utifrån egen erfarenhet vilket ju oftast framgår.
 
  • Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
I det inlägg jag bad om källa till fanns det ingen antydan till att det var skribentens egen uppfattning. Det fanns inte minsta tveka om att jag hade fel.

Jag är helt övertygad om att jag har rätt. Men tyvärr verkar det inte vara studerat för just den här växten. Därav vill jag gärna ha källa när någon tvärsäkert säger att jag har fel.
 
  • Gilla
Astt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I det inlägg jag bad om källa till fanns det ingen antydan till att det var skribentens egen uppfattning. Det fanns inte minsta tveka om att jag hade fel.

Jag är helt övertygad om att jag har rätt. Men tyvärr verkar det inte vara studerat för just den här växten. Därav vill jag gärna ha källa när någon tvärsäkert säger att jag har fel.
Jag tror nog det kan stämma, däremot kan det vara enklare att få rutin på att gå en vända med trimmern varje gång men klipper gräset ex.
 
  • Gilla
tihi
  • Laddar…
Ja, det är både enklare och bättre än daglig ryckning.

Bekämpningen är inte parkslide specifik. Men det är ändå bra information från en vettigare källa än villaliv. https://ograsradgivaren.slu.se/arter/index.cfm?showOgras=277&p=kl&sprak_id=1

Bättre källa än så hittar jag inte. Men om ni hittar en bättre källa på att jag har fel blir jag bara glad. Duger den Thomas?
 
Köp en injektor på ebay och ge varje stam en spruta efter blomningen i augusti/september. Är det något kvar året efter borde det va så litet att det går att använda roundup gel på de små skott som kommer upp.

Har själv vad det verkar tröttat ut ett litet bestånd jätteslide med bara roundup gel. Finns parkslide vid andra hus på gatan som redan är 40 cm höga. Min jätteslide är har inte satt några skott ännu vad jag sett.
 
  • Gilla
Joakim Jokko Pettersson och 1 till
  • Laddar…
I England är det höga böter om man inte tar bort och utrotar sin parkslide (Japanese knotweed) och de är experter på det. Så sök på engelska hemsidor om det. Det jag själv har lärt mig (av en trädgårdsmästare) är att det kan växa sig kraftigare av utrotningsförsök med medel el ex salt. Gräva är som jag förstått enda sättet.
 
  • Gilla
i5ac24
  • Laddar…
M MKW skrev:
I England är det höga böter om man inte tar bort och utrotar sin parkslide (Japanese knotweed) och de är experter på det. Så sök på engelska hemsidor om det. Det jag själv har lärt mig (av en trädgårdsmästare) är att det kan växa sig kraftigare av utrotningsförsök med medel el ex salt. Gräva är som jag förstått enda sättet.
Jag har under ett par år läst allt jag kunnat finna i ämnet, i England tolkar jag att de mer eller mindre gett upp på att försöka bekämpa med kemi då det är ineffektivt och nu använder i huvudsak 2 metoder: gräver ner till 15m djup och vänder på marken så parksliden inte orkar upp till ytan, samt experimentell bekämpning med parasiter som suger saven ur växten vilken på sikt försvagas.

Båda är svåra att tillämpa i villaträdgårdar av privatpersoner tolkar jag då metoden med parasiter innebär att man skulle släppa fri en främmande art i Sverige och jag har inte funnit några tecken på att metoden skulle vara tillåten här eller ens studier på ev. konsekvenser.

Mitt problem med att gräva bort den består i att halva beståndet finns utanför min tomt på kommunens mark och att det nästan säkert ligger kabel till belysningen av cykelbanan i beståndet...
 
  • Gilla
MKW
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Mitt problem med att gräva bort den består i att halva beståndet finns utanför min tomt på kommunens mark och att det nästan säkert ligger kabel till belysningen av cykelbanan i beståndet...
Kommuner brukar ha möjlighet att anmäla ex fällning av träd som hotar byggnader om de står på kommunens mark. Kanske kan va möjligt att anmäla via liknande tjänst?

Som jag sade tidigare. Roundup i stammar ska fungera, det kan dock ta år innan man är färdig. Tråkigt att behöva göra det på kommunens bestånd bara.

I Jönköping har man börjat gräva i ett bestånd vid e4. Verkar ha jäklats med dagvatten el liknande (hedin bil).
 
  • Gilla
Spoz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.