Hej!
Tänkte bygga ett litet loft ovanför trappen hemma för förvaring, eventuellt ett litet krypin etc.
Har räknat på storleken av utrymmet, ca 190cm x 120cm blir ytan.
Min fråga är dock, om jag använder limträbalk 56x225, hur tätt bör jag ha mellan balkarna?

Tackam för svar!

Jag tror att om du berättar lite mer om förutsättningarna för loftet får du mer svar.
Exempelvis längd på limträbalken som du tänker dig använda?

Magnus E K
Det behövs ingen limträbalk för så små spännvidder, räcker med vanligt konstruktionsvirke 45x145 eller ännu klenare.

• Gilla
Kimpaann och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det behövs ingen limträbalk för så små spännvidder, räcker med vanligt konstruktionsvirke 45x145 eller ännu klenare.
45*70 eller är väl tillräckligt om man bara ska belasta med max200kg och spännvidden är 190cm.

Magnus E K
F fribygg skrev:
45*70 eller är väl tillräckligt om man bara ska belasta med max200kg och spännvidden är 190cm.
Det var därför jag skrev "eller ännu klenare"... Bra att ha lite marginal när man inte räknat på det exakt och infästningen kanske inte blir helt optimal heller. Men det kommer ju böja lite långt innan det riskerar att gå sönder så om man vill testa med klenast möjliga går det förstås också bra.

• Gilla
MeoJons
  • Laddar…
M MeoJons skrev:
Min fråga är dock, om jag använder limträbalk 56x225, hur tätt bör jag ha mellan balkarna?
Cc 600 mm är mer eller mindre standard till ett bjälklag men om du väljer så grovt virke och ställer balken på högkant räcker det nog en limträbalk i framkant till ett förvaringsloft med dina mått.

L L A Axelsson skrev:
Jag tror att om du berättar lite mer om förutsättningarna för loftet får du mer svar.
Exempelvis längd på limträbalken som du tänker dig använda?
Tjena!
3m är tanken för att kunna fästa på varsin sida väggen.

F fribygg skrev:
Cc 600 mm är mer eller mindre standard till ett bjälklag men om du väljer så grovt virke och ställer balken på högkant räcker det nog en limträbalk i framkant till ett förvaringsloft med dina mått.
Tjena! Tack för svar.
Råkade beställa virke nu ikväll här så tog i lite väl kanske, nu blev det cc 300 för å va säker. Men tänkte, om jag fäster bärlinan i varsin vägg med franskskruv, tror du det räcker på 3m?

M MeoJons skrev:
Tjena! Tack för svar.
Råkade beställa virke nu ikväll här så tog i lite väl kanske, nu blev det cc 300 för å va säker. Men tänkte, om jag fäster bärlinan i varsin vägg med franskskruv, tror du det räcker på 3m?
M MeoJons skrev:
Har räknat på storleken av utrymmet, ca 190cm x 120cm blir ytan.
Vad ska du ha för spännvidd på ditt loft?

F fribygg skrev:
Vad ska du ha för spännvidd på ditt loft?
3m blir det totalt. Ändrade planen lite under kvällen å tänkte försöka få bjälkarna hela vägen mellan två väggar. Skulle eventuellt kunna få till en till bärande lina på 1.8m om det behövs.

225mn höga limträbalkar på 600mm centrumavstånd verkar helt rimligt till ett förvaringsloft med 3 m spännvidd.

F fribygg skrev:
225mn höga limträbalkar på 600mm centrumavstånd verkar helt rimligt till ett förvaringsloft med 3 m spännvidd.
Toppen, perfekt. Så bärlina bara i ändarna borde räcka tror du? Å dra fast dom med franskskruv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.