393 läst ·
11 svar
393 läst
11 svar
Hur tätt bör jag sätta reglarna för loftvåning?
Hej!
Tänkte bygga ett litet loft ovanför trappen hemma för förvaring, eventuellt ett litet krypin etc.
Har räknat på storleken av utrymmet, ca 190cm x 120cm blir ytan.
Min fråga är dock, om jag använder limträbalk 56x225, hur tätt bör jag ha mellan balkarna?
Tackam för svar!
Tänkte bygga ett litet loft ovanför trappen hemma för förvaring, eventuellt ett litet krypin etc.
Har räknat på storleken av utrymmet, ca 190cm x 120cm blir ytan.
Min fråga är dock, om jag använder limträbalk 56x225, hur tätt bör jag ha mellan balkarna?
Tackam för svar!
Jag tror att om du berättar lite mer om förutsättningarna för loftet får du mer svar.
Exempelvis längd på limträbalken som du tänker dig använda?
Exempelvis längd på limträbalken som du tänker dig använda?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Det var därför jag skrev "eller ännu klenare"... Bra att ha lite marginal när man inte räknat på det exakt och infästningen kanske inte blir helt optimal heller. Men det kommer ju böja lite långt innan det riskerar att gå sönder så om man vill testa med klenast möjliga går det förstås också bra.F fribygg skrev:
Cc 600 mm är mer eller mindre standard till ett bjälklag men om du väljer så grovt virke och ställer balken på högkant räcker det nog en limträbalk i framkant till ett förvaringsloft med dina mått.M MeoJons skrev:
Tjena! Tack för svar.F fribygg skrev:
Råkade beställa virke nu ikväll här så tog i lite väl kanske, nu blev det cc 300 för å va säker. Men tänkte, om jag fäster bärlinan i varsin vägg med franskskruv, tror du det räcker på 3m?
M MeoJons skrev:
Vad ska du ha för spännvidd på ditt loft?M MeoJons skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bör man sätta en kloss mellan glesen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tättningmanschett borrad brunn Problem???
Vatten & Avlopp -
Bila bort källargolv i tvättrum - ersätta med EPS-cement?
Golv -
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor -
Ta bort våtrumstapet i duschutrymme och ersätta med målning?
Badrum