Hej!

Jag kan inte mycket om hus, och har en dum fråga: hur tätar jag golvbjälklaget efter att rörmokare tagit bort ventiler som gått ner i krypgrunden? Stoppar jag bara i stenullsisolering?

Tacksam för hjälp.

Med vänlig hälsning
C
 
Claes Sörmland
Har du mer detaljer hur bjälklaget är uppbyggt? Foto på hålet?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du mer detaljer hur bjälklaget är uppbyggt? Foto på hålet?
Hej!

Tack för ditt svar.

Jag lägger upp bild på ritningar av bjälklaget bl.a.

Jag har svårt att hitta en bra bild på hålen, men de är ungefär 3 cm i diameter, du kan se på bilden att man satt en kork i det ena hålet, det andra är öppet men man ser som sagt inte det så tydligt.

Med vänlig hälsning
C
 
  • Ritning av bjälklag med detaljer som taklutning, säkerhetsbord och polyetenfolie. En kork är insatt i ett av hålen, ca 3 cm i diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning i ett hörn med synliga koppar- och vita rör längs en vägg, samt kabel och smuts på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Så träbjälklag och plintgrund om jag förstår det rätt.

Förslag: Köp ett kvast- eller krattskaft i rätt diameter på Biltema, Jula, Granngården, Bauhaus, Hornbach o s v. Såga till och limma på plats med trälim.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så träbjälklag och plintgrund om jag förstår det rätt.

Förslag: Köp ett kvast- eller krattskaft i rätt diameter på Biltema, Jula, Granngården, Bauhaus, Hornbach o s v. Såga till och limma på plats med trälim.
Jag tror att det är det som heter grundmur jag har, men det spelar kanske inte så stor roll för åtgärden i det här fallet?

Ah, det lät ju himla enkelt och bra. Jag ska installera en sorptionsavfuktare så det bör väl vara ok med trä ur fuktsynpunkt då?

Med vänlig hälsning
C
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Komplicera inte till det. Vanligt fogskum räcker gott och väl.
 
  • Gilla
gorcot och 1 till
  • Laddar…
A aedwall skrev:
Komplicera inte till det. Vanligt fogskum räcker gott och väl.
Tack för ditt svar, det låter smidigt. ☺️
(Det inträffade lite grejor så jag var tvungen att ta upp golvet i det här lilla rummet innan installationen av sorptionsavfuktaren, vilket var huvudanledningen till min fråga, så det ordnade sig på så sätt. Ska nu ska jag ”bara” få rätt på att fixa till nytt golv etc där… 😵‍💫)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.