1 778 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Hur tätar man för rör genom ångspärren?
Installationsskiktet har två syften, att inte behöva punktera plasten och minska köldbryggor. Och visst har många hus problem med fukt, 4 av 10 enligt boverket. Nu är det ju naturligtvis många anledningar det det men jag skulle aldrig bygga ett hus där det första jag gör är att punktera plasten. Det är helt onödigt. Efter att ha läst några hundra besiktningsprotokoll kan jag också konstatera att förvånansvärt många hus har mikrobiell påväxt på olika ställen, även i hus som bara är 10 år gamla.useless skrev:
Täthetsprov och installationsskikt är en relativt ny företeelse. Framför allt pådriven av att minska energiförbrukningen, inte för att förhindra eventuella fuktproblem.
Diffussionsspärr har man använt sedan 70-talet. Om det verkligen skulle vara några problem med enstaka hål i plasten skulle vart och vartannat hus äldre än 15 år vara drabbade.
Nu var det ju inte söndervittrad plast jag menade utan råttangripen plast. Och det spelar då ingen roll om plasten är gammal eller ny, gnagarna tuggar igenom den hur enkelt som helst och de gillar tydligen att ”boa” sina olika visten som de gjort i isoleringen. Min råttpissdoftande isolering bytte jag ut men sen tyckte jag det var onödigt med plast innan jag slog dit osb å gips, det visade ändå inga spår av röta eller mögel, bara fläckar från råttpiss å skit.K KTM950 skrev:Äldre byggnader hade plast som inte var åldersbeständig. De brukar vittra sönder. Så den kan behöva bytas. Att strunta i plasten är verkligen inte att rekommendera om man inte samtidigt byter till hygrofobisk isolering, tex cellulosa eller kutterspån. Men då ska det i stället monteras ångbroms vilket är rätt meckigt. Att ha oventilerad fasad och tex mineralull utan diffspärr innebär stora risker för mögel och det strider mot alla monteringsanvisningar. Att var och varannan sommarstuga är byggd på det sättet är en annan sak, men så luktar det ju inte sällan mögel i dom också. I ett garage är det kanske inte lika noga om det mest är förvaring för oömma grejer. Men kör man in en snöig bil varje dag så blir fuktbelastningen rätt hög.
Garaget är förresten inte avsett för bilar, Det är permanent uppvärmt och används som verkstad och snickeri, för värmeekonomins skull så borde kanske vinden isoleras mer och möjligen plastas under. Eller ångbroms kanske.
Men fundera lite på hur det går i villorna istället.
Ja, det fina med att äga sitt hus är ju att man gör som man villS Ställmästarn skrev:Nu var det ju inte söndervittrad plast jag menade utan råttangripen plast. Och det spelar då ingen roll om plasten är gammal eller ny, gnagarna tuggar igenom den hur enkelt som helst och de gillar tydligen att ”boa” sina olika visten som de gjort i isoleringen. Min råttpissdoftande isolering bytte jag ut men sen tyckte jag det var onödigt med plast innan jag slog dit osb å gips, det visade ändå inga spår av röta eller mögel, bara fläckar från råttpiss å skit.
Garaget är förresten inte avsett för bilar, Det är permanent uppvärmt och används som verkstad och snickeri, för värmeekonomins skull så borde kanske vinden isoleras mer och möjligen plastas under. Eller ångbroms kanske.
Men fundera lite på hur det går i villorna istället.
DU kan ta ett större hål i väggen än vad röret du ska igenom med så du får in en silikonsprutna. Det finns åldersbeständiga tätningsmassor av silikon. Om du vill ha det snyggt runt rören sen finns det tätningsbrickor tex Art.nr: 2812882 (finns på ahlsell/proffsmagasinet osv). Hoppas det hjälper 👍
Klicka här för att svara