Hej,

Jag är i behov av att täta om vår altandörr och är lite osäker på var tätningen ska sitta i dörrkarmen. Den gamla tätningen satt vid röda pilen på bilden, är det rätt placering, eller ska den sitta där gröna pilen är?

Sen undrar jag om det är EPDM-list med P-profil som ska användas

Tack på förhand för svar!

• Närbild av en altandörrkarm med en röd och en grön pil som visar olika möjliga platser för en dörrtätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elastisk tätningslist, eventuell EPDM-list, P-profil, mot en strukturerad tygbakgrund.
    Skapa konto
T
Det spelar inte så stor roll exakt var listen sitter, bara den går typ hela vägen runt. Sen skulle jag använda en skumgummilist och inte en helt tät list.

Tanken är att den ska stoppa luftflödet till största delen och låta luften mellan inner- och ytterglas värmas upp men inte stänga in fukt som skapar problem. Ibland får man t o m ha en liten "glipa" i dammlisten i överkant för att ge ett litet luftflöde som ventilerar bort fukt.

Gummilisten passar emellan dörren och karmen, där vill man ha helt tätt.

Mats-S
Jag skulle placera den på karmen istället, det brukar ju vara det normala, om du nu inte har någon specialdörr med annorlunda karm(?)

T
Mats-S Mats-S skrev:
Jag skulle placera den på karmen istället, det brukar ju vara det normala, om du nu inte har någon specialdörr med annorlunda karm(?)
Om du tittar närmare så ser du att de har delat dörren och ska ersätta dammlisten... och det är det de frågar efter.

Anledningen till att jag tänkte att täta om är att det kommer kall luft från nedre delen av dörren vid "panelen". Men det kanske är fel tänkt av mig? Det kommer ingen kall luft från något annat ställe på dörren.

• Dörr med glasruta och markerad panel längst ner, snötäckt bakgård syns utanför.
    Skapa konto
T
Nu har du ju tagit bort den gamla dammlisten mellan ytter- och innerdelen av dörren så de behöver ersättas.
Sen är frågan hur långt ner dörren öppnas, bara fönsterdelen eller hela dörren?

Altandörrar kan ha lite dåligt med isolering i, bakom fyllningen, så det kan ju göra att det blir kallt där. Jag undrar också om det kommer kall luft "från" den delen eller om det strålar ut kyla? Om det finns ett luftdrag så kan det ju läcka eller så är det kallras som bildas av att dörren är dåligt isolerad och dammlisterna var dåliga/saknades. Ibland kan det kännas som ett luftdrag fast det är strålning av kyla.

Vidare så skulle det kunna vara så att tätlisterna mellan dörr och karm inte riktigt gör jobbet, för att de är för tunna, för att de är gamla, eller för att dörren sviktar lite när man stänger den och nederdelen inte riktigt klämmer åt kring listen.

Finns många felkällor här och hela konstruktionen samverkar och är det någon del som inte "funkar" så brister helheten. :)

T Testarn skrev:
nederdelen inte riktigt klämmer åt kring listen.
testa och lägg ett a4 papper i mellan och stäng stäng dörren kan du dra ut pappret med stängd dörr så är nog tätningen för dålig

T Testarn skrev:
Nu har du ju tagit bort den gamla dammlisten mellan ytter- och innerdelen av dörren så de behöver ersättas.
Sen är frågan hur långt ner dörren öppnas, bara fönsterdelen eller hela dörren?

Altandörrar kan ha lite dåligt med isolering i, bakom fyllningen, så det kan ju göra att det blir kallt där. Jag undrar också om det kommer kall luft "från" den delen eller om det strålar ut kyla? Om det finns ett luftdrag så kan det ju läcka eller så är det kallras som bildas av att dörren är dåligt isolerad och dammlisterna var dåliga/saknades. Ibland kan det kännas som ett luftdrag fast det är strålning av kyla.

Vidare så skulle det kunna vara så att tätlisterna mellan dörr och karm inte riktigt gör jobbet, för att de är för tunna, för att de är gamla, eller för att dörren sviktar lite när man stänger den och nederdelen inte riktigt klämmer åt kring listen.

Finns många felkällor här och hela konstruktionen samverkar och är det någon del som inte "funkar" så brister helheten. :)
Tack för tipsen! Jag kollade upp om det var strålning eller luftdrag, jag kan bekräfta att det är luftdrag (kollade med ett ljus). Angående hur långt dörren öppnas, så är det hela vägen ner (se bild). Sen vill jag bara förtydliga att det är tätlisten mellan de 2 delar som öppnas som jag hade tänkt åtgärda, alltså inte mellan dörrkarmen och den "tvådelade dörren". Som du kanske ser på andra bilden så är tätlisten ganska ny där.
Min tanke var att eftersom det kommer in luft mellan glasskivorna som sedan vandrar neråt mot "panelen", så var jag tvungen att täta till det. Men nu verkar jag förstå att man ska helst inte använda den typ av gummi tätlist jag köpte men istället dammlistsvarianten, vilket är det som var där tidigare.

• Öppen tvådelad dörr med glasrutor. Visar tätlisten mellan de två delarna för åtgärd mot luftdrag. Bakgrund med utomhusmiljö.
    Skapa konto
  • Närbild på en dörrkarm och tätlister, med fokus på springan mellan dörr och karm där luftdrag kan uppstå.
    Skapa konto
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
OK, då skulle jag börja med att skaffa dammlist av skumgummi och sätta det i dörren som de tidigare satt och även runt fyllningen längst ner.
När det är gjort skulle jag gå vidare med att undersöka var luften kommer in, ett ljus var ett smart sätt.

Därefter, om det kommer från skarven mellan ramverk och fyllning i dörren så foga det från "insidan" av dörren med latexfog. Kommer det in luft mellan karm och dörr så får det bli nästa steg att täta med nya/tjockare tätlister.
Kolla även att det inte sugs in luft under tröskeln eller mellan karm och stomme, det är inte alltid som drevningen där är OK efter 40-50 år.

• Gilla
bubban71
  • Laddar…
T Testarn skrev:
OK, då skulle jag börja med att skaffa dammlist av skumgummi och sätta det i dörren som de tidigare satt och även runt fyllningen längst ner.
När det är gjort skulle jag gå vidare med att undersöka var luften kommer in, ett ljus var ett smart sätt.

Därefter, om det kommer från skarven mellan ramverk och fyllning i dörren så foga det från "insidan" av dörren med latexfog. Kommer det in luft mellan karm och dörr så får det bli nästa steg att täta med nya/tjockare tätlister.
Kolla även att det inte sugs in luft under tröskeln eller mellan karm och stomme, det är inte alltid som drevningen där är OK efter 40-50 år.
Tack! Ska testa det du föreslår. En fråga bara, vad menar du med foga "insidan" av dörren? Citat tecknet fick mig att undra🙂

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
T
Mellan ytter- och innerbågen på dörren, på så vis behöver du inte måla om något.

Uppdatering:

Tänkte att innan jag åker iväg och köper fog, så ska jag testa att täta fyllningen med tejp för att se om det skulle stoppa draget. Det gjorde det inte. Efter en närmare inspektion upptäckte jag att problemet egentligen var den saknade tätningslisten längst ner vid dörrkarmen. Jag satte dit en ny list – och nu är draget helt borta!

• Röd pil pekar på ny tätningslist under dörrkarm för att åtgärda drag.
    Skapa konto
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
T
Skönt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.