16 002 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
Hur täta vinden vid takfoten?
Inte riktigt ett år senare, men här kommer en liten uppdatering efter att ha tätat.
Har haft mycket lägre relativ fukt på vinden sedan jag satte igen den. Värden långt under "mögelindex" och avfuktaren har inte varit i bruk alls.
Om detta beror på att vintern var som den var eller inte har jag ingen aning om.
Dock har jag inte ännu tilläggsisolerat då jag ville vänta och se effekterna. (Isoleringen ligger iofs på vinden i form av massa isolerbalar överallt men isolereffekten blir väl inte mycket att räkna med. ).
Det jag kan säga är till nackdel är väl isåfall att när det inte naturligt blåser igenom vinden så blir det helvetiskt varmt där uppe när solen ligger på som den gör nu.
Hade 43grader härom dagen och det värmer ner till bostaden långt in på natten. Så jag kommer inte vänta till hösten med tilläggsisolering som jag först tänkt. Måste bara bli så pass svalt så man kan vara där uppe...
Har haft mycket lägre relativ fukt på vinden sedan jag satte igen den. Värden långt under "mögelindex" och avfuktaren har inte varit i bruk alls.
Om detta beror på att vintern var som den var eller inte har jag ingen aning om.
Dock har jag inte ännu tilläggsisolerat då jag ville vänta och se effekterna. (Isoleringen ligger iofs på vinden i form av massa isolerbalar överallt men isolereffekten blir väl inte mycket att räkna med. ).
Det jag kan säga är till nackdel är väl isåfall att när det inte naturligt blåser igenom vinden så blir det helvetiskt varmt där uppe när solen ligger på som den gör nu.
Hade 43grader härom dagen och det värmer ner till bostaden långt in på natten. Så jag kommer inte vänta till hösten med tilläggsisolering som jag först tänkt. Måste bara bli så pass svalt så man kan vara där uppe...
Redigerat:
Så bra. Med dina förutsättningar låter helt rätt att göra så. Men att bekräfta med mätning är ju det bästa. 
Jag har två fuktmätare på våran vind, en på solsidan och en på skuggsidan så att säga. 50 tals lättbetong villa med någon sorts papper som ångspärr med massor av hål i antagligen med nydragen el osv, dvs inte så tät. Men vi har nu aktiv frånluftsventilation och den gjorde i princip ingenting för luftfuktigheten på vinden, den följer snarare luftfuktigheten ute -10% procentenheter helt linjärt. Så är det 90% relativ luftfuktighet ute är det runt 80% på vinden, lite mer på skuggsidan
Jag har tätat nock ventilerna men har fortfarande ventilerna öppna i fönstren som finns på vinden.
Skall snart täta vid takfoten, skorsten och stänga ventilerna för att se hur det påverkar luftfuktigheten, planen är att sätta in en sorbtionsavfuktare sen (de klarar minusgrader) för vinden har bara 20-30cm sågspån + 10-20cm isolering som på sina ställen behöver bytas/lägga till). Skall bygga golv och kommer då fixa detta samtidigt. Men iaf, skall bli intressant och se om mitt resultat speglar ditt pemu.
Jag har tätat nock ventilerna men har fortfarande ventilerna öppna i fönstren som finns på vinden.
Skall snart täta vid takfoten, skorsten och stänga ventilerna för att se hur det påverkar luftfuktigheten, planen är att sätta in en sorbtionsavfuktare sen (de klarar minusgrader) för vinden har bara 20-30cm sågspån + 10-20cm isolering som på sina ställen behöver bytas/lägga till). Skall bygga golv och kommer då fixa detta samtidigt. Men iaf, skall bli intressant och se om mitt resultat speglar ditt pemu.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
cjansss skrev:
Jag har två fuktmätare på våran vind, en på solsidan och en på skuggsidan så att säga. 50 tals lättbetong villa med någon sorts papper som ångspärr med massor av hål i antagligen med nydragen el osv, dvs inte så tät. Men vi har nu aktiv frånluftsventilation och den gjorde i princip ingenting för luftfuktigheten på vinden, den följer snarare luftfuktigheten ute -10% procentenheter helt linjärt. Så är det 90% relativ luftfuktighet ute är det runt 80% på vinden, lite mer på skuggsidan
Intressant!!! Berätta gärna ditt resultat sen !
Om du ändå ska byta tak ner till råsponten så skulle jag passat på att isolera taket utvändigt istället. Det i kombination med att minska ventilationen på vinden kan ge ett varm och torrt klimat där uppe.F flaektrem skrev:
Jag har redan bestämt mig för en lösning och material är redan beställt. Så nu ändrar jag mig inte.G Gabbe1 skrev:
Jag tänkte bara minska ventilationen och övervaka klimatet på vinden noga
Har med stort intresse läst inlägget om takfotstätning. Vi bor i trähus byggt 1946.P pemu skrev:Inte riktigt ett år senare, men här kommer en liten uppdatering efter att ha tätat.
Har sedan 12 år monterat en sorbtionsavfuktare på vinden med gott resultat. På senare år har det blivit en del mögel på vinden och jag vill därför sätta igen luftspalten i takfoten. Min fråga: Jag tänker evtl. stoppa in rockwool i takfotsspalten, eller att klistra över luftspalten med diffosinsöppen papp.
Hej!R Rasse50 skrev:Har med stort intresse läst inlägget om takfotstätning. Vi bor i trähus byggt 1946.
Har sedan 12 år monterat en sorbtionsavfuktare på vinden med gott resultat. På senare år har det blivit en del mögel på vinden och jag vill därför sätta igen luftspalten i takfoten. Min fråga: Jag tänker evtl. stoppa in rockwool i takfotsspalten, eller att klistra över luftspalten med diffosinsöppen papp.
Intresserad av att ta del av hur du gjorde tillslut?
Hur kommer det sig att du fått mögel på vinden TROTS avfuktare tror du?
MVH,
Mikael
För mögel att frodas krävs vissa förutsättningar - förhöjda fuktnivåer, gynnsama temperaturer för mögeltillväxt och tid. Se graf nedan.
En sorptionsavfuktare installeras för att sänka fuktnivån i ett utrymme som krypgrund eller vind men i samband med detta bör man också se över ventilationen genom att täta exempelvis takfot och gavelventiler för att säkerställa att man inte drar in fuktig luft till utrymmet som avfuktaren inte klarar av att avfukta i tillräckligt hög grad.
I äldre hus med bristfälligt installerad ångspärr behöver man även se över denna för att inte all varm och fuktig inomhusluft ska ta sig upp till vinden.
Man behöver även kontrollera temperaturen över tid och försöka reglera denna enligt grafen ovan. Detta kan också bli ett typiskt problem på vindar i äldre hus där man tilläggsisolerat vinden så att en mindre mängd varm luft tar sig upp till vinden och bidrar till en kallare vind där fuktig luft i högre grad kondenserar på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sorptionsavfuktare installeras för att sänka fuktnivån i ett utrymme som krypgrund eller vind men i samband med detta bör man också se över ventilationen genom att täta exempelvis takfot och gavelventiler för att säkerställa att man inte drar in fuktig luft till utrymmet som avfuktaren inte klarar av att avfukta i tillräckligt hög grad.
I äldre hus med bristfälligt installerad ångspärr behöver man även se över denna för att inte all varm och fuktig inomhusluft ska ta sig upp till vinden.
Man behöver även kontrollera temperaturen över tid och försöka reglera denna enligt grafen ovan. Detta kan också bli ett typiskt problem på vindar i äldre hus där man tilläggsisolerat vinden så att en mindre mängd varm luft tar sig upp till vinden och bidrar till en kallare vind där fuktig luft i högre grad kondenserar på vinden.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund upp till 120m²
11 139 kr inkl moms
Läs mer
Är det verkligen en reell risk att en avfuktare skulle orsaka sådant undertryck att fuktig inomhusluft tränger upp på vinden?
Väldigt lurigt i så fall då det ju just är äldre hus utan ångspärr/broms som behöver sänka fuktnivån på vinden.
Väldigt lurigt i så fall då det ju just är äldre hus utan ångspärr/broms som behöver sänka fuktnivån på vinden.
Det är inte nödvändigtvis just så det går till, i ett hus utan tillräcklig ångspärr kommer både varm och fuktig luft vandra just uppåt. Sorptionsavfuktaren behöver ju inte dra det uppåt, det löser gravitationen. Men det är flera av dessa faktorer man behöver se över och man kan inte räkna med att bara avfuktaren i sig kommer lösa problemet, den hanterar ju bara symptomen.M Mikken skrev:
Eftersom det är svårt som utomstående att veta vilka faktorer som påverkar mest i den aktuella vinden så föreslås alla kollas över för att få en indikation på vilka åtgärder som bör tas. Ett bra sätt är att börja mäta, skaffa en bra temperatur och luftfuktighetsmätare att montera på vinden och se över en längre period (gärna ett år minst) för att följa hur det ser ut. Åtgärda sedan enligt behov.
Väcker liv i en gammal tråd, sitter i samma sits som du gjorde för några år sedan, jag vill täta takfoten men är väldigt trångt inifrån, hur gick du tillväga? Vill också tilläggsisolera har du rott de i hamn och hur har de gått? Har även en trygghetsvakt som jobbar uppe på vinden idag!P pemu skrev:Inte riktigt ett år senare, men här kommer en liten uppdatering efter att ha tätat.
Tack på förhand!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden