16 002 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
Hur täta vinden vid takfoten?
Han skriver att det finns påväxt som den förra ägaren behandlat.W witten skrev:
Är väl en sak att ha mögel i huset, Aspergillus flavus är inte speciellt trevligt att ha inne i sitt hus, men lite utomhus är väl inget att oroa sig för. Då skulle man ju över huvud taget inte kunna lämna sitt hus.
Jag vill påstå att det i många fall skall vidas åtgärder mot saker som inte är ett egentligt problem.
Är på sonens fotbollsmatch så kan bara svara kortfattat
Då jag är väldigt säker på att fukten blåst in och kondenserat på en kallare vind (morgonvindar med daggfukt som lyft och letar sig in på en vind som är kallare efter nattkyla t.ex. Finns många fler. Har sett rostiga pikar där det hängt vattendroppar mm ) så vill jag stoppa detta förfarande.
Att det byggdes så förr är ingen garanti för att det funkat. SP har också ibland fått backa på rekommendationer trots omfattande tester.
Och hur många vindar har inte problem? Oftast skapas problemen när man byter uppvärmning eller tilläggsisolerar då temperaturen sjunker på vinden.
Och även jag har förändrade förutsättningar.
Tillbyggnader som styr upp luften på vinden,
Bergvärme, och nu tilläggsisolering. Så nu vill jag anpassa mig till förändringarna.
Och egentligen så skiljer det i princip inte mycket på en nybyggd eller gammal vind i konstruktionen. Så då borde det inte skilja så mycket i hur man adresserar likvärdiga problem heller?
Idag ligger 120mm isolering som gör att det ständigt är ett par grader varmare uppe på vinden än ute. Det är antagligen anledningen att det klarat sig. Men det läcker också massor av energi dit upp. Om jag kan hindra det blir jag glad. Och då jag fick en avfuktare i princip gratis så känner jag att det är värt ett försök (permanent installerad) . Jag vill inte spruta lösull av den anledningen att jag på ett enkelt sätt vill kunna backa om det skiter sig samt att det är lättare att röra sig på vinden om man vill eller måste pga andra projekt.
Personligen tror jag på ett slutet utrymme då det är lättare att kontrollera klimatet där.
(Och det känns inte bra att det finns mögelpåväxt nån stans över huvudtaget i huset)
Då jag är väldigt säker på att fukten blåst in och kondenserat på en kallare vind (morgonvindar med daggfukt som lyft och letar sig in på en vind som är kallare efter nattkyla t.ex. Finns många fler. Har sett rostiga pikar där det hängt vattendroppar mm ) så vill jag stoppa detta förfarande.
Att det byggdes så förr är ingen garanti för att det funkat. SP har också ibland fått backa på rekommendationer trots omfattande tester.
Och hur många vindar har inte problem? Oftast skapas problemen när man byter uppvärmning eller tilläggsisolerar då temperaturen sjunker på vinden.
Och även jag har förändrade förutsättningar.
Tillbyggnader som styr upp luften på vinden,
Bergvärme, och nu tilläggsisolering. Så nu vill jag anpassa mig till förändringarna.
Och egentligen så skiljer det i princip inte mycket på en nybyggd eller gammal vind i konstruktionen. Så då borde det inte skilja så mycket i hur man adresserar likvärdiga problem heller?
Idag ligger 120mm isolering som gör att det ständigt är ett par grader varmare uppe på vinden än ute. Det är antagligen anledningen att det klarat sig. Men det läcker också massor av energi dit upp. Om jag kan hindra det blir jag glad. Och då jag fick en avfuktare i princip gratis så känner jag att det är värt ett försök (permanent installerad) . Jag vill inte spruta lösull av den anledningen att jag på ett enkelt sätt vill kunna backa om det skiter sig samt att det är lättare att röra sig på vinden om man vill eller måste pga andra projekt.
Personligen tror jag på ett slutet utrymme då det är lättare att kontrollera klimatet där.
(Och det känns inte bra att det finns mögelpåväxt nån stans över huvudtaget i huset)
Redigerat:
Visst det kanske funkar. Risken är väl att den blir blöt och ligger mot trät och skapar mer mögel. Fördelen är att det går snabbt att riva bort isolering gen om det inte funkar. Fogskum som någon annan skrev är ju ett alternativ, dock jobbigare att riva bort.P pemu skrev:
Oavsett läsning tycker jag du gör rätt att testa. Håll bara koll på hur utvecklingen blir. Att hålla koll är tyvärr något som många missar. Man sopar oljepannan, tätar fönster, dödar ventilation och vips har man mögel. Sen står den oaktsamme som en fågelholk och undrar vad som hände. Du verkar ha koll på läget och en strategi där du vill kunna backa om det skiter sig - helt rätt!
Jag pratade med en gubbe som jobbar med restaurering och vård av äldre hus. Innan han sopade oljepannan i sitt hus stängde han av den i ett år för att se om något hände med vind och ventilation. I hans fall var det inga problem och han fattade beslut att sätta in fjärrvärme . Han påpekade dock att ett år kanske var för kort tid men det var iaf bättre att studera under ett år än att inte göra det alls. Kan väl nämna att han var ”lätt irriterad” över att husägare idag gör saker utan att testa el studera vad som händer...
Redigerat:
Om mögelpåväxten är nere vid takfoten undrar jag om det finns ventilationsgaller i gavelnockarna? Jag tänker så här, den kalla uteluften kyler ner området närmast takfoten, varm fuktig luft samlas på vinden uppifrån och ner och kondenserar där uteluften har kylt ner råsponten. I så fall skulle ventilation i nocken lösa ditt problem, jag har sett hus där detta galler kalla dagar blivit isiga p.g.a.fuktig vindsluft. För att återgå till din fråga så tätade jag med vindpapp som sköts fast med häftpistol. Eftersom både råspont och takstolar var laserade med svart, och pappen också svart så syns det bara om man letar efter det.
Jo det finns ventiler i nock. Två på var gavel. Men rätt tänkt annars kan jag tycka!
Takpapp! Att jag inte tänkte på det. Går ju lätt att riva bort om det skulle behövas. Lite jobbigt att krypa nere i vinkel bara... Men om det är det som krävs så...
Och isolering kan ju absolut bli fuktig och hålla fukt kvar mot träet. Så vilken tur att jag frågade!
Takpapp! Att jag inte tänkte på det. Går ju lätt att riva bort om det skulle behövas. Lite jobbigt att krypa nere i vinkel bara... Men om det är det som krävs så...
Och isolering kan ju absolut bli fuktig och hålla fukt kvar mot träet. Så vilken tur att jag frågade!
P pemu skrev:Jo det finns ventiler i nock. Två på var gavel. Men rätt tänkt annars kan jag tycka!
Takpapp! Att jag inte tänkte på det. Går ju lätt att riva bort om det skulle behövas. Lite jobbigt att krypa nere i vinkel bara... Men om det är det som krävs så...
Och isolering kan ju absolut bli fuktig och hålla fukt kvar mot träet. Så vilken tur att jag frågade!
Om du genomför detta så posta gärna och berätta hur resultatet blev - kanske dröjer nått år innan du vet vad som händer. Alltid intressant att se effekten
Jo, det blir av!
Får försöka komma ihåg att uppdatera om nåt år eller så...
När du skrev takpapp så tänkte jag just sån "asfaltspapp" eller vindpapp" men skrev takpapp
Kan det funka med vindduk tro? Eller släpper den igenom för mycket fukt kanske. Har en rulle liggandes.
Får försöka komma ihåg att uppdatera om nåt år eller så...
När du skrev takpapp så tänkte jag just sån "asfaltspapp" eller vindpapp" men skrev takpapp
Kan det funka med vindduk tro? Eller släpper den igenom för mycket fukt kanske. Har en rulle liggandes.
Den data jag har sett var visat högre fukthalter första året. Första året var det torrare i en ventilerad vind. Sedan var det konsekvent torrare i en oventilerad vind.GoC skrev:
Vadå byggfukten? Bygger man ned fuktigt material?
Men oavsett så tror jag inte på att gå in och förändra en gammal konstruktion och försöka anpassa det till hur man bygger nyproduktion.
Kan ju bara misslyckas.
Vad är det man är så orolig för? Och att sedan köra en avfuktare uppe på vinden blir ju än mer kontraproduktivt. Först isolera och täta för att sedan elda upp besparingen i en avfuktare.
Ändrar man konstruktionen så skaman veta vad man håller på med. Vet man det så funkar det.
Så länge det finns en fuktspärr mot bostaden så klarar man sig utan ventilation. Har man ingen avfuktare så skaman inte ha diffusionstät mot uteluften.
D Daniel 109 skrev:Den data jag har sett var visat högre fukthalter första året. Första året var det torrare i en ventilerad vind. Sedan var det konsekvent torrare i en oventilerad vind.
Ändrar man konstruktionen så skaman veta vad man håller på med. Vet man det så funkar det.
Så länge det finns en fuktspärr mot bostaden så klarar man sig utan ventilation. Har man ingen avfuktare så skaman inte ha diffusionstät mot uteluften.
Hur länge har du mätt/kört? Intressant att veta
Jag har inte gjort det själv. Det var en forskningsrapport jag läste. Jag ska se om jag kan hitta den.
Jag bygger nytt med tät takfot. Har använt tejp för att täta mellan råspont och fasadskiva av träfiber som sitter utanpå stommen. Kanske kunde fungera för att täta en gammal ventilerad takfot?
Ja, tejp funkar säkert. Men måste nog vara av sort som inte släpper med tiden.
Kul detalj appropå ämnet: En jobbarkompis berättade igår att i sin nya förrådsbygggnad har han byggt tät vind och för säkerhets skull ställt upp en Munters avfuktare permanent!
Kul detalj appropå ämnet: En jobbarkompis berättade igår att i sin nya förrådsbygggnad har han byggt tät vind och för säkerhets skull ställt upp en Munters avfuktare permanent!