Hejsan.
Köpte i förra veckan en ny leksak, en IR termometer.
Scannat av fönster och dörrar och som jag anade så drar det endel från ytterdörren samt från dörren till groventren.

Hur tätar jag dessa på bästa sätt? Kan jag sätta en till list på ytterdörren så att den listen sedan ligger emot den svarta?
Ska få hem tätningslist i nästa vecka som jag tänkt ha till några fönster. Vit list som är rund och ihålig, som ett rör, vet inte vad dem kallas. Den fästes med silikon av nåt slag.

När jag körde med ir så var det runt 9-10 grader på karmen i det nedre partiet på den sidan låset sitter på, i övrigt runt 14-15 grader. Så det är just längst ner i hörnet det drar som mest.

(Bilder kommer senare då detta forum visst inte tillåter att ladda upp via Tapatalk)
IMG_5819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5820.jpg
Skapa konto
IMG_5821.jpg
Skapa konto
IMG_5822.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Vi hade samma problem med att det drog från en hörna på ytterdörren.
Hade vanlig självhäftande P-list hemma som jag satte på dörren på det parti där det drog.
Kanske inte helt korrekt eller den snyggaste lösningen men det hjälpte :)

Fan va smutsigt det såg ut nu när jag såg bilderna, bäst o visa tanten så hon får städa lite bättre :)

När du satte din list på det stället det drog ifrån, blir det då inte en liten glipa just där den listen slutar? Blir väl bättre än ingen list alls kanske men tänkte att om man sätter längs runt på hela dörren så borde det bli en mer jämn täthet?

• Haha
grovspacklarn
  • Laddar…
Vore det inte bättre du redigerade ditt inlägg, så tanten inte ser att du struntade i att städa ;)

Å sedan städar du med väldig fart innan du visar bilderna så kanske Fredagsmyset blir riktigt mys :thumbup:

• Gilla
LeMirak
  • Laddar…
Körde med en våt trasa förut så det hann bli rent och dammfritt innan hon kommer hem ;)

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
När du satte din list på det stället det drog ifrån, blir det då inte en liten glipa just där den listen slutar? Blir väl bättre än ingen list alls kanske men tänkte att om man sätter längs runt på hela dörren så borde det bli en mer jämn täthet?
Jo, det blir en glipa som det drar ifrån. Har prövat det på mina gamla skeva dörrar.
Nu i somras bytte jag de gamla listerna mot nya fräscha spänstiga. Det räckte dock inte riktigt eftersom min dörr skevar ut både i neder- och överkant på hantagssidan. Jag fick återmontera mina tidigare dubblerade lister. Dvs jag har spikat på en 10mm tjock trälist innanför dörren på handtagssidan samt i ovankant. På den har jag satt ytterligare en tätlist som går mot insidan av dörren, så jag nu har dubbla lister. Har dessutom satt en extra list i bakkant av dörren, och en list på nederkanten av dörren som tätar mot tröskelblecket. Nu verkar det inte dra ens när det blåser rejält.

• Gilla
Anneirmeli och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jo, det blir en glipa som det drar ifrån. Har prövat det på mina gamla skeva dörrar.
Nu i somras bytte jag de gamla listerna mot nya fräscha spänstiga. Det räckte dock inte riktigt eftersom min dörr skevar ut både i neder- och överkant på hantagssidan. Jag fick återmontera mina tidigare dubblerade lister. Dvs jag har spikat på en 10mm tjock trälist innanför dörren på handtagssidan samt i ovankant. På den har jag satt ytterligare en tätlist som går mot insidan av dörren, så jag nu har dubbla lister. Har dessutom satt en extra list i bakkant av dörren, och en list på nederkanten av dörren som tätar mot tröskelblecket. Nu verkar det inte dra ens när det blåser rejält.
Har du bild på detta har samma problem hemma och drar i nedre kant ? Satte en tätningslist men gripan är kvar .
Fick ta bort halva listen då dörren ej gick att stänga utan att man måste slå igen den . Drav att klippan nere är kvar . Den är mer sluten upptill

• Dörr som släpper in ljus genom springor, särskilt längs neder- och sidosprickorna, med en rund fönsterglugg upptill.
    Skapa konto
  • Foto av ytterkanten av en dörr med en vit tätningslist mellan dörren och karmen, träd och buskar i bakgrunden.
    Skapa konto
Ska se om jag kan ordna några bilder nu i helgen.
Kan hända att jag glömmer av det. 😳 Påminn mig igen isf.

Extra salningslist och tätlist ovankant och på handtagssidan.

Närbild på dörrkarm med installerad tätlist i överkant och på sidorna för att förbättra tätning. Delen av dörrstängaren syns också i hörnet.
Skapa konto

Extra tätlist i bakkant på dörren.

Närbild av dörr med blå karm och vit tätlist samt extra salningslist monterad på dörrens ovankant och bakkant.
Skapa konto

I underkant av dörren har jag också satt en extra tätlist på samma sätt som i bakkant då dörren har en extra fals som inte var nyttjad. Den gamla listen i bottenkant (monterad i spår på tröskeln) sitter kvar, men är gammal och hård och sliten så den tätar inte så bra. Den nya listen hjälper till och tätar nertill. Listerna i botten av dörr/tröskel slits ju extremt hårt så de bör nog ses över tämligen ofta. Ser att min nya list nu är bortsliten de yttre cm mot handtagssidan så det är uppenbarligen dags att skarva i en ny bit där.

• Gilla
Tesselis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.