Hallå! Jag och min sambo har köpt hus och har en fundering kring vad det är för kök. Vi ska komplettera med ett till skåp och vill gärna köpa likadan lucka. Bifogar bilder så får vi se ifall vi kan komma fram till vad det är😊

• Modernt kök med vita skåpluckor, träbänkskiva, espressomaskin, vattenkokare, diskho och vitt kaklat stänkskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust kök med vita skåp och trämöbler, matbord vid fönstret med växter, kaklat stänkskydd och en hängande lampa ovanför bordet.
    Skapa konto
  • Vitt kök med vita skåpluckor, trägolv, matbord i trä och svart/vit kakel. Diskbänk, kaffebryggare, mikrovågsugn och fönster med blommor.
    Skapa konto
4774
A Alexerken skrev:
Hallå! Jag och min sambo har köpt hus och har en fundering kring vad det är för kök. Vi ska komplettera med ett till skåp och vill gärna köpa likadan lucka. Bifogar bilder så får vi se ifall vi kan komma fram till vad det är😊
Har ni frågat säljaren? Annars Google lens, så borde ni få svar. Med tanke på kökets skick så ser det inte allt för gammalt ut och ni borde ha fått kvitton och tillhörande dokument samt instruktionsböcker till spis, kyl, frys, diskmaskin, fläkt, ev spottar.

Men enklast är väl att fråga säljaren.
Lycka till och hoppas att ni kommer att trivas 😃

4774 4774 skrev:
Har ni frågat säljaren? Annars Google lens, så borde ni få svar. Med tanke på kökets skick så ser det inte allt för gammalt ut och ni borde ha fått kvitton och tillhörande dokument samt instruktionsböcker till spis, kyl, frys, diskmaskin, fläkt, ev spottar.

Men enklast är väl att fråga säljaren.
Lycka till och hoppas att ni kommer att trivas 😃
Ja vi har frågat säljaren men det är tydligen de som bodde där innan dem som satte in köket så svårt att få tag i papper och liknande😅 men vi får försöka kolla vidare!

4774
A Alexerken skrev:
Ja vi har frågat säljaren men det är tydligen de som bodde där innan dem som satte in köket så svårt att få tag i papper och liknande😅 men vi får försöka kolla vidare!
Eller be säljarna att kontakta deras säljare 😂

• Gilla
Alexerken
  • Laddar…
BirgitS
Luckan ser ut att ha ett utseende som många kökstillverkare har haft. Ibland kan det stå på lådornas ut- eller undersida vem som tillverkat dem.

Men olika sorters luckor är populära vid olika tillfällen så det är ju långt ifrån säkert att en lucka som tillverkades för t.ex. 10 år sen fortfarande finns kvar i sortimentet.

• Gilla
Alexerken
  • Laddar…
Det är ganska likt Ikea Bodbyn.

/Höghus

BirgitS
Höghus Höghus skrev:
Det är ganska likt Ikea Bodbyn.

/Höghus
Det ser inte ut som att det är Metod skåpstommar eftersom sockeln är mycket högre än 8 cm.

BirgitS
A Alexerken skrev:
Du skulle kunna pröva med att mäta höjden på luckorna till diskbänksskåpet eftersom olika tillverkare har valt lite olika höjder. T.ex. Marbodal och HTH har 704 mm, Vedum har mer, jag tror det är 720 mm.

tommib
Har ni letat etiketter? De sitter typiskt på ytor man normalt aldrig ser om de finns, t.ex. under lådbotten, under bänkskivor och långt in i sidan på skåp. Där kan det stå tillverkare (och ordernummer och sånt).

Jag tror inte att det där är IKEA i alla fall, sockeln är för hög precis som BirgitS säger. Även om det skulle vara en platsbyggd sockel så blir skåpen fel höjd.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Purre
Utdragslådorna/backar kan man kolla på sidan av, plastlock där som döljer lite av montageskruvar brukar ibland ha kökstillverkarens namn.

Ikea Faktum som hade högre sockel utgick 2013. Dock tror jag ändå inte det är ikea.

BirgitS
I mitt kök från 2003 har jag inte lyckats hitta något som avslöjar tillverkaren, trots många försök under åren. Men nu när vi kollar på nytt kök och märkte jag att olika tillverkare har lite olika storlek på skåpstommarna så det kan visa vad det är för tillverkare.

Vårt kök har 710 eller 711 mm höga stommar. Någon som vet vad det kan vara?
BirgitS BirgitS skrev:
Du skulle kunna pröva med att mäta höjden på luckorna till diskbänksskåpet eftersom olika tillverkare har valt lite olika höjder. T.ex. Marbodal och HTH har 704 mm, Vedum har mer, jag tror det är 720 mm.
Ska nog vara skåpstommarnas höjd eftersom det rimligen är det som anges i katalogerna. I vårt fall skiljer det 6 mm mellan stommens höjd och luckans höjd.

Marbodal hade tidigare en lucka som hette Lidingö. Min gissning är att det är ett sådant kök.

Oj. såg just nu att det var en gammal tråd....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.