Hallå! Jag och min sambo har köpt hus och har en fundering kring vad det är för kök. Vi ska komplettera med ett till skåp och vill gärna köpa likadan lucka. Bifogar bilder så får vi se ifall vi kan komma fram till vad det är😊
Har ni frågat säljaren? Annars Google lens, så borde ni få svar. Med tanke på kökets skick så ser det inte allt för gammalt ut och ni borde ha fått kvitton och tillhörande dokument samt instruktionsböcker till spis, kyl, frys, diskmaskin, fläkt, ev spottar.A Alexerken skrev:
Men enklast är väl att fråga säljaren.
Lycka till och hoppas att ni kommer att trivas 😃
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja vi har frågat säljaren men det är tydligen de som bodde där innan dem som satte in köket så svårt att få tag i papper och liknande😅 men vi får försöka kolla vidare!4774 skrev:
Har ni frågat säljaren? Annars Google lens, så borde ni få svar. Med tanke på kökets skick så ser det inte allt för gammalt ut och ni borde ha fått kvitton och tillhörande dokument samt instruktionsböcker till spis, kyl, frys, diskmaskin, fläkt, ev spottar.
Men enklast är väl att fråga säljaren.
Lycka till och hoppas att ni kommer att trivas 😃
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Luckan ser ut att ha ett utseende som många kökstillverkare har haft. Ibland kan det stå på lådornas ut- eller undersida vem som tillverkat dem.
Men olika sorters luckor är populära vid olika tillfällen så det är ju långt ifrån säkert att en lucka som tillverkades för t.ex. 10 år sen fortfarande finns kvar i sortimentet.
Men olika sorters luckor är populära vid olika tillfällen så det är ju långt ifrån säkert att en lucka som tillverkades för t.ex. 10 år sen fortfarande finns kvar i sortimentet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Du skulle kunna pröva med att mäta höjden på luckorna till diskbänksskåpet eftersom olika tillverkare har valt lite olika höjder. T.ex. Marbodal och HTH har 704 mm, Vedum har mer, jag tror det är 720 mm.A Alexerken skrev:
Har ni letat etiketter? De sitter typiskt på ytor man normalt aldrig ser om de finns, t.ex. under lådbotten, under bänkskivor och långt in i sidan på skåp. Där kan det stå tillverkare (och ordernummer och sånt).
Jag tror inte att det där är IKEA i alla fall, sockeln är för hög precis som BirgitS säger. Även om det skulle vara en platsbyggd sockel så blir skåpen fel höjd.
Jag tror inte att det där är IKEA i alla fall, sockeln är för hög precis som BirgitS säger. Även om det skulle vara en platsbyggd sockel så blir skåpen fel höjd.
Produkter som diskuteras: "montageskruvar"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
I mitt kök från 2003 har jag inte lyckats hitta något som avslöjar tillverkaren, trots många försök under åren. Men nu när vi kollar på nytt kök och märkte jag att olika tillverkare har lite olika storlek på skåpstommarna så det kan visa vad det är för tillverkare.
Vårt kök har 710 eller 711 mm höga stommar. Någon som vet vad det kan vara?
Vårt kök har 710 eller 711 mm höga stommar. Någon som vet vad det kan vara?
Ska nog vara skåpstommarnas höjd eftersom det rimligen är det som anges i katalogerna. I vårt fall skiljer det 6 mm mellan stommens höjd och luckans höjd.BirgitS skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden