Vågar/ kan du inte klättra upp och fästa en vajer kan du använda en skylift eller sax med en vajer fäst i som du lyfter upp och fäster med tex en stångsåg
B bomiberget skrev:
Ja, är väl så jag tänkte först.
Frågan är väl bara hur högt man vågar klättra, med tanke på lutningen.
Känns som att det ända som hindrar en rotvälta, är stenbumlingen som trädet står vid.
För att dra ner trädet mot hygget behöver du inte ut på själva hygget med traktor/ vinch, det räcker gott att hitta en lämplig sten eller stubbe att fästa ett block i.
 
  • Gilla
Schlangen och 3 till
  • Laddar…
Finns tillgång till kranbilar med sågaggregat på orten eller i närheten skulle jag säga att det är värt det. Otroligt smidigt och minimal risk för skador på hus av nedfallande grenar. Brukar inte vara så dyrt och så får dom oftast med sig trädet också.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B bomiberget skrev:
Tack.

Att fälla trädet i lutningens rikting, skulle jag nog anse är alldeles för riskabelt.
Man ser inte det på bilderna riktigt, men
"luckan" mellan byggnaderna är knappt så stor så att trädet får plats ens.
(Byggnaderna är inte parallella, det är mycket smalare i bortre ändan).
Du tar en kastlina med tyngd,slänger den över någon gren sen drar du upp ett kraftigare rep och sätter ett vajerspel mot kalhygget runt någon sten eller finns det berg går det att borra ner en ögla i det.
Sen är det bara att göra riktskär mot kalhygget och en som pumpar med vajerspelet medan man sågar fällskäret.

Mvh Tobbe
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Det ser fritt ut bakåt i naturen. Är nog säkert plats där för att trädet ska falla bra.
Det man gör är att sträva/spänna upp mot fallriktningen och specialsåga vid roten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag änvänder ett sånt här block plus ett långt starkt rep. Slänger upp en tunnare lina över en gren först och sen upp med repet med hjälp av linan. Fäst blocket i nåt fast (träd, stubbe, sten...) lite längre bort än vad trädet är högt. Spänn rejält och fäll sedan. Känns tryggt tycker jag. 299:- på Jula plus rep.
10799[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bomiberget och 3 till
  • Laddar…
Nu är det alltid svårt att bedöma lutning utifrån bild, men gör inget själv. Det där är inte rätt träd att öva på… Inte värt att den drar ner över huset. Antingen duktig försäkrad trädfällare/arborist eller om det finns är möjligt någon kranbil med såg inom rimligt avstånd som kan ta den över huset. Lycka tlll!
 

Bästa svaret

Mats-S
Tog ner en tall från 1860-talet som stod betydligt sämre till, lutade klart åt fel håll och GIGANTISK till storleken.

Körde med 2st kättingspel (i typ 30 graders vinkel mot varandra) så att vi kunde reglera lutningen perfekt. Steg 1 var att få upp trädet ur den felaktiga lutningen, därefter kontrollerat dra det till önskat fälläge och sista nådastöten med sågen. Hela tiden reglerades fällningen med motorsåg, sakta kontrollerat i samspel med dom som skötte kättingspelen.
Notera att trädet lutade så pass mycket åt fel håll att vi fick göra omtag på kättingspelen, lite klurigt men väl förberett :-)

Körde med 2 rep från Biltema certade för 1 ton var, dessutom fäste vi ett ett extrarep om något oväntat brott skulle inträffa på dom 2 ordinarie repen.
Fällningen tog över en timme, men arboristen skulle ha minst 10K så bra timpenning trots allt. Allt gick som förväntat, mycket mäktigt fall och känsla när tallen avslutade sitt 170-åriga liv med en mäktig vibration i marken 😎
 
Redigerat:
  • Gilla
Schlangen och 3 till
  • Laddar…
Här är en annan metod.
När träden står intill en trafikerad väg och dessutom lutar ut mot vägen.


En grävmaskin är så kraftigt att den tar hela trädet och lägger ner det försiktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T Tobbjobb skrev:
Du tar en kastlina med tyngd,slänger den över någon gren sen drar du upp ett kraftigare rep och sätter ett vajerspel mot kalhygget runt någon sten eller finns det berg går det att borra ner en ögla i det.
Sen är det bara att göra riktskär mot kalhygget och en som pumpar med vajerspelet medan man sågar fällskäret.

Mvh Tobbe
Bra idé!
 
J jonaserik skrev:
Det ser fritt ut bakåt i naturen. Är nog säkert plats där för att trädet ska falla bra.
Det man gör är att sträva/spänna upp mot fallriktningen och specialsåga vid roten.
Ja.
Lägsta grenen att fästa runt sitter på ungefär 10 m.
Pilbåge?
 
L Leif i Skåne skrev:
Här är en annan metod.
När träden står intill en trafikerad väg och dessutom lutar ut mot vägen.
[video]

En grävmaskin är så kraftigt att den tar hela trädet och lägger ner det försiktigt.
Bra.
Om man har en grävmaskin.
Men det har jag tyvärr inte.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Tog ner en tall från 1860-talet som stod betydligt sämre till, lutade klart åt fel håll och GIGANTISK till storleken.

Körde med 2st kättingspel (i typ 30 graders vinkel mot varandra) så att vi kunde reglera lutningen perfekt. Steg 1 var att få upp trädet ur den felaktiga lutningen, därefter kontrollerat dra det till önskat fälläge och sista nådastöten med sågen. Hela tiden reglerades fällningen med motorsåg, sakta kontrollerat i samspel med dom som skötte kättingspelen.
Notera att trädet lutade så pass mycket åt fel håll att vi fick göra omtag på kättingspelen, lite klurigt men väl förberett :-)

Körde med 2 rep från Biltema certade för 1 ton var, dessutom fäste vi ett ett extrarep om något oväntat brott skulle inträffa på dom 2 ordinarie repen.
Fällningen tog över en timme, men arboristen skulle ha minst 10K så bra timpenning trots allt. Allt gick som förväntat, mycket mäktigt fall och känsla när tallen avslutade sitt 170-åriga liv med en mäktig vibration i marken 😎
Mycket bra.
SKa kolla om det går att hyra spel mm....
 
H hellgun skrev:
Jag änvänder ett sånt här block plus ett långt starkt rep. Slänger upp en tunnare lina över en gren först och sen upp med repet med hjälp av linan. Fäst blocket i nåt fast (träd, stubbe, sten...) lite längre bort än vad trädet är högt. Spänn rejält och fäll sedan. Känns tryggt tycker jag. 299:- på Jula plus rep.
[bild]
Så gör jag med, fast jag klättrar upp med stege för att fästa linnan, det räcker. Sedan sträcker men upp linan men inte för mycket spänn för då nyper man fast sågsvärdet. Efter man gjort fällskär och sågat nästan igenom är det bara att gå bort och spänna så kommer träden fint.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Så gör jag med, fast jag klättrar upp med stege för att fästa linnan, det räcker.
Vi är många som rest en stege mot ett träd eller stolpe för att klättra upp och fästa vajern/ linan (oftast går det bra, stegen står still trädet trillar inte och man själv trillar inte ner) men det är verkligen inte ofarligt att resa stegen och klättra upp på den mot ett sånt träd.

Vore det ett icke lutande träd med grenar man kunnat stödja stegen mot hade det varit betydligt mindre farligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bomiberget skrev:
Ja.
Lägsta grenen att fästa runt sitter på ungefär 10 m.
Pilbåge?
Det kan du prova. Arborister använder en typ av slangbella för detta, höjder upp till 30-40 meter är inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.