Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 314 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 314 inlägg
Hej,
Grannen undrar om jag kan hjälpa till att ta ner 250m2 takpannor.
Behöver tips om hur vi går tillväga på bästa sätt. Hiss finns att hyra för en billig penning. Lastpallar att lägga teglet på finns.
Taken, det är två likadana hus, är inte särskilt höga eller branta.
Vi har två helger på oss + ev vardagskvällar. Hinner vi?
Tacksam för råd och tips. Typ; ni behöver vara x personer, stapla i högar först, hissa sen (eller inte) osv. Alla tips är välkommna.
Grannen undrar om jag kan hjälpa till att ta ner 250m2 takpannor.
Behöver tips om hur vi går tillväga på bästa sätt. Hiss finns att hyra för en billig penning. Lastpallar att lägga teglet på finns.
Taken, det är två likadana hus, är inte särskilt höga eller branta.
Vi har två helger på oss + ev vardagskvällar. Hinner vi?
Tacksam för råd och tips. Typ; ni behöver vara x personer, stapla i högar först, hissa sen (eller inte) osv. Alla tips är välkommna.
Om ni tar två brädor och skruvar ihop dem bredvid varandra med distanser som ni sågar till så att ni får en ränna med samma vinkel som "vingarna" på pannorna så kan dom åka rutschkana ned. Längst ner lägger man en båtfender med lite luft i som dom landar mot. eller nåt annat mjukt. En uppe som skickar ner och en nere som plockar på pall. Ni får ner hela taket på en kväll, eller två.
Jag körde tre rutschkanor efter varandra från högsta delen av vårat tak, funkar superbra.
Jag körde tre rutschkanor efter varandra från högsta delen av vårat tak, funkar superbra.
Moderator
· Stockholm
· 57 833 inlägg
Just så gjorde vi här. Vi byggde på en våning på en del av huset, 40 kvm. Så det teglet skulle tas ned. Jaq stod där uppe och matade ner i rännan, min fru stod där nere och plockade ut. Vi hade en gammal skumgummimadrass dubbelvikt där nere.
Efter ett tag gick arbetet lite för bra, så jag råkade mata ner en panna innan min fru hade hunnit ta bort den förra. Jag skrek ut en varning, tänkte att hon skulle vända ryggen mot och inte få splitter i ansiktet.
Men hon försökte rädda situationen och slita bort pannan. Hon hade handen på överdelen av pannan när nästa panna träffade. Jag trodde att jag hade klippt av handen på henne. Men det "klarade sig" med två brutna fingrar.
Så var försiktig!
Efter ett tag gick arbetet lite för bra, så jag råkade mata ner en panna innan min fru hade hunnit ta bort den förra. Jag skrek ut en varning, tänkte att hon skulle vända ryggen mot och inte få splitter i ansiktet.
Men hon försökte rädda situationen och slita bort pannan. Hon hade handen på överdelen av pannan när nästa panna träffade. Jag trodde att jag hade klippt av handen på henne. Men det "klarade sig" med två brutna fingrar.
Så var försiktig!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 314 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 314 inlägg
Haha, ska väl inte skratta åt det men nu gick det ju bra så.....
Tack för tipsen Hempular'n. Ränna kanske är "da shit". Kollade på lokala hyrfirmans tegelhiss men två man å en ränna låter ju både smidigare och snabbare. Hade ju varit smidigt med en ränna som går från nock ner till mark och som man succesivt kan flytta i sidled men den blir ju lite lång om det inte ska bli en "knäck" i höjd med hängrännan.
Kanske man skulle kunna ha en ränna lagd på taket som sen övergår i en "strumpa" ner till uppsamlingen/madrassen. Tänkte på en sån avfallsstrumpa som man ibland ser fäst i byggnadsställningar när man slänger rivningsmassor ur tex högt belägna lägenheter. Får kolla upp saken imorrn.
Tack för tipsen Hempular'n. Ränna kanske är "da shit". Kollade på lokala hyrfirmans tegelhiss men två man å en ränna låter ju både smidigare och snabbare. Hade ju varit smidigt med en ränna som går från nock ner till mark och som man succesivt kan flytta i sidled men den blir ju lite lång om det inte ska bli en "knäck" i höjd med hängrännan.
Kanske man skulle kunna ha en ränna lagd på taket som sen övergår i en "strumpa" ner till uppsamlingen/madrassen. Tänkte på en sån avfallsstrumpa som man ibland ser fäst i byggnadsställningar när man slänger rivningsmassor ur tex högt belägna lägenheter. Får kolla upp saken imorrn.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 314 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 314 inlägg
Tegelhissen var redan uthyrd denna helg så det lutar åt att vi förbereder nedplockningen genom att börja plocka ihop teglet i högar på taket så får vi hyra hissen några kvällar till veckan eller nästa helg.
Det kan ju komma regn men en liten skur ska väl taket tåla utan takpannor, annars får vi väl lägga på nån plast eller dyl.
Ska man dra ihop högarna med en najtråd (eller annat) så dom blir lättare att bära på taket eller är det bara onödigt jobb?
Det kan ju komma regn men en liten skur ska väl taket tåla utan takpannor, annars får vi väl lägga på nån plast eller dyl.
Ska man dra ihop högarna med en najtråd (eller annat) så dom blir lättare att bära på taket eller är det bara onödigt jobb?
Gör som Hempularen själv i jobbet. Sen går man ner och slänger allt från ställningen i containern. När det väl är pappat och läktat klarar taket av ganska mycket regn innan teglet lyfts upp.
Börja sedan med att mäta 153cm från höger och där efter 150cm. Snärta linjer mellan takfot och nocken med färgsnöre. Kolla lite också så det inte blir konstigt i slutet till vänster, flytta lite sånafall på första till höger. Sen när ni lägger upp teglet så börja till vänster om första strecket från höger på 3:d läkten andra bunten på 4:d 5cm över strecket sedan zick zak upp till nock där du lägger dubbla.
Hoppas du fattar
Börja sedan med att mäta 153cm från höger och där efter 150cm. Snärta linjer mellan takfot och nocken med färgsnöre. Kolla lite också så det inte blir konstigt i slutet till vänster, flytta lite sånafall på första till höger. Sen när ni lägger upp teglet så börja till vänster om första strecket från höger på 3:d läkten andra bunten på 4:d 5cm över strecket sedan zick zak upp till nock där du lägger dubbla.
Hoppas du fattar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 314 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 314 inlägg
Lägga tak ska en firma göra så det behöver jag inte bekymra mig för.truls84 skrev:Gör som Hempularen själv i jobbet. Sen går man ner och slänger allt från ställningen i containern. När det väl är pappat och läktat klarar taket av ganska mycket regn innan teglet lyfts upp.
Hoppas du fattar[bild]
Tyvärr hade dom inte tid att ta reda på de gamla takpannorna som ska sparas så det gör vi själva. Firman kunde iofs ta ner pannorna men då slänger dom allt en container.
At stapla i högar på 5 pannor verkar lagom gissar jag?
Då kan ni snickra ihop en liten rutschkana som ni skickar de i. De är ganska hållbara efter 30år ändå, kanske några som går sönder bara.
5st/bunt om det är betongpannor och 6st/bunt lertegel. Så kommer de från fabriken iallafall, men ta gärna mindre blir tungt efter ett tag.
5st/bunt om det är betongpannor och 6st/bunt lertegel. Så kommer de från fabriken iallafall, men ta gärna mindre blir tungt efter ett tag.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
aj aj, whooops, lät inte helt skönt... fortfarande gifta?hempularen skrev:Just så gjorde vi här. Vi byggde på en våning på en del av huset, 40 kvm. Så det teglet skulle tas ned. Jaq stod där uppe och matade ner i rännan, min fru stod där nere och plockade ut. Vi hade en gammal skumgummimadrass dubbelvikt där nere.
Så var försiktig!
Klicka här för att svara