14 854 läst ·
48 svar
15k läst
48 svar
Hur tänkte elektrikern här? (Felkoppling vid inst. av undercentral)
Som tips: Det går att montera något icke brännbart mellan kapsling och vägg också. Och om det är en ledande del, ansluta denna till skyddsledare som Panor skrev i inlägg #8.Mikael_L skrev:
Jag har hemskt gärna en central med bakstycke då, men säg att jag inte visste om förutsättningarna, har med mig allt material, 4 mil utanför stan (spelar egentligen ingen större roll, dessa bakstycken är ofta beställningsvara ändå).
Och sen på plats upptäcker att det är spånskiva som underlag.
Tja ...
Det är ju ändå den viktiga enkla tvåfelsprincipen vi bör hålla ganska hårt på.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Ja och desdutom ett av de mindre bland alla som finns och man kan tänka sig i en elanläggning.E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det må så vara. Men det byts väl centraler i gamla hus också.E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Nä, lös FK i vägg vållar inte heller problem speciellt ofta. Det gör det inte rätt.
Ja och där misstänker jag att vidden på hur avslutning av rör, kablar är gjord är enorm allt från perfekt men inte obrännbart material till motsatsen. En bedömning hur man får det optimalt efter förutsättningarna kan innebära både med eller utan bakstycke om man ser lite förbi en allför stel formell upphakning.A avh67f skrev:
Det sagt tycker jag det är bra att du som ofta belyser vad gängse standard säger, pasar bra här på ett mer konsumentbetonat forum så får alla välja sen efter fason.
Tack för alla hjälpsamma inlägg
För att ge lite bakgrund och svar på frågor som dykt upp i tråden. Laddboxinstallationen är naturligtvis inget svartjobb. Beställdes genom mitt elbolag, tibber. Dessa i sin tur anlitade en laddboxfirma, transtema, som tog emot detaljerna runt beställningen. Dessa anlitade i 3e hand en liten elfirma för att utföra jobbet.
Undercentralen och 3fas-uttaget var något som tillkom under installationen. Försökte beställa detta redan med transtema men de ville ej inkludera extrajobb. Elektrikern på plats kunde dock lösa det mot fakturering till hans firma. Dock blev det en avstickare in till stan för att köpa till extramaterial och jobbet tog mycket längre tid än de var inbokade för. Han gav ett kompetent intryck så jag lämnar utrymme för att tidsnöd kan vara en del av förklaringen.
För att ge lite bakgrund och svar på frågor som dykt upp i tråden. Laddboxinstallationen är naturligtvis inget svartjobb. Beställdes genom mitt elbolag, tibber. Dessa i sin tur anlitade en laddboxfirma, transtema, som tog emot detaljerna runt beställningen. Dessa anlitade i 3e hand en liten elfirma för att utföra jobbet.
Undercentralen och 3fas-uttaget var något som tillkom under installationen. Försökte beställa detta redan med transtema men de ville ej inkludera extrajobb. Elektrikern på plats kunde dock lösa det mot fakturering till hans firma. Dock blev det en avstickare in till stan för att köpa till extramaterial och jobbet tog mycket längre tid än de var inbokade för. Han gav ett kompetent intryck så jag lämnar utrymme för att tidsnöd kan vara en del av förklaringen.
Tack för ett mycket detaljerat svar Bo. Har tittat lite närmare på min huvudcentral. Den är tn-c. Inkommande PEN går direkt upp till jordplinten (vit kabel skymtar i bilden nedan). Den stora 0-plinten går genom JFB vidare till jordplinten. Den lilla 0-plinten till vänster ligger utanför JFB och är direkt kopplad till jordplint. Denna används för de grupper som ligger utanför jfb.Bo.Siltberg skrev:
Du bör se till att elfirman förstår vidden av okunskap som de har levererat här, vilket borgar för att du inte ska få något krångel med att de kostnadsfritt rättar till detta. Det går annars att anmäla elfirmor till elsäkerhetsverket.
Då får du ta reda på hur dina elcentraler är kopplade.
Till att börja med, är din huvudcentral matad med TN-C eller TN-S?
Om den är matad med TN-S, var är inkommande N ansluten?
Det beror bl.a på hur elcentralen är matad. Det går inte att ge några tumregler, utan man måste förstå hur elcentralen är kopplad.
Om centralen är matad med TN-C så brukar man ta ut N-ledare till JFBer och utgående huvudledare från PEN-plinten. Men ibland har man satt en N-plint uttagen från PEN-plinten som ska användas istället.
Det är korrekt, om centralen är rätt kopplad. Men om det finns så bör man välja ett bättre ställe. Man brukar sy vidare från JFB till JFB på detta sätt, men det kan vara praktiskt olämpligt att ansluta en utgående huvudledning där pga olika slags ledartyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stämmer. Finns fler grupper i en låda till höger utanför bilden.Bo.Siltberg skrev:
Den var nog med i ordinarie beställning för laddboxen och blev kvar när jobbet expanderades till att inkludera undercentral. Inget jag reflekterat över.Bo.Siltberg skrev:
Kanske är så här. Nu när tråden ändå drog iväg åt detta håll är det samtidigt intressant att notera att Storbritannien skärpte kraven på gruppcentralerna rejält 2016 just pga brandstatistiken och kräver nu omslutande kapsling i obrännbart material. De har förvisso andra förutsättningar än vi, men ändå intressant om det är en trend. En onödig grej att slarva med känns det som.E elmont skrev:
Säger ju inget om hur vanligt det är, men hade faktiskt en centralbrand i BRF:en härom året.
https://electrical.theiet.org/media/1438/consumer-units.pdf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Det har nog naturliga orsaker då England med sin enfas har högre strömmar i centralen. Deras ringledningar är avsäkrade med 32 A om jag minns rätt.
I Sverige är det nog laddbara produkter som orsakar mest utryckningar för bränder vill jag minnas från elsäkerhetsverkets rapport ifjol. Det har väl varit så ett tag nu och kommer nog inte ändras med den stora andelen skräp som kommer in via dropshipping.