14 850 läst ·
48 svar
15k läst
48 svar
Hur tänkte elektrikern här? (Felkoppling vid inst. av undercentral)
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 524 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 524 inlägg
Kapslingarna är konstruerade så att bakstycke ej behövs det är avstånd mellan vägg och spänningssatt det som avgör helt korrekt konstruktionA avh67f skrev:änningar Minns ej om hagers kapsling på bild här kommer utan bakstycke eller inte men om byggnadsdel är av material som ej är brännbart eller av metall så är det ok så som det är gjort.
Vissa av konkurrenten Schneiders kapslingar har inte ens bakstycke. Jag har pratat med dem om detta och det handlade om efterfrågan. De kan inte tillverka dessa om ingen köper dem var svaret.
Tänkte skriva ungefär samma, nu slipper jag.nisse123 skrev:
Det är många centraler som kommer utan bakstycke, man måste kolla upp detta ifall man behöver ett.
Vad gäller TS ursprungsfråga, så har många redan svarat bra.
Elfirman ska självklart komma snabbt som tusan och MYCKET skamset åtgärda detta.
Egentligen borde de t.o.m stryka hela den skickade fakturan, av ren skam att de inte kan utföra extremt grundläggande eljobb.
Kanske lite gråzon (jag är osäker på om det finns tydligt angivet när isolerat bakstycke krävs).E elveteran skrev:
Själv skulle jag inte tumma alls på detta ifall centralen monteras på något av metall, på så sätt att ett ev enkelfel kan spänningssätta en metallkonstruktion i byggnaden.
Gällande brännbart underlag så hamnar jag lite i den zon där jag inte längre är helt fundamentalistisk.
Jag har hemskt gärna en central med bakstycke då, men säg att jag inte visste om förutsättningarna, har med mig allt material, 4 mil utanför stan (spelar egentligen ingen större roll, dessa bakstycken är ofta beställningsvara ändå).
Och sen på plats upptäcker att det är spånskiva som underlag.
Tja ...
Svår sits helt enkelt, och den gamla gängsäkringscentralen som suttit där sedan 1975 (50 år) har inte heller haft isolerad baksida ...
Ja livet såsom elektriker ska förstås aldrig var lätt hela tiden ...
Det kan ej vara en utbildad Elektriker så grava fel gör ej en Elektriker.F Finn Urlig skrev:Jag fick i höstas en laddbox installerad av en elektriker. I samband med detta bad jag även elektrikern installera en undercentral och 3fas-uttag i garaget. Elektrikern drog en 6mm2 5-ledare från huvudcentral till garaget och installerade där en ny undercentral (inkl separat jfb för garaget). Därifrån installerade han laddboxen. 3fas uttaget har jag provat först nu under julhelgen, men inser att det är felkopplat då jfb i huvudcentralen poppar så snart jag kopplar in något på uttaget.
Har lyft av höljet på centralerna och ser att av 5-ledarna till undercentralen är faserna utanför jfb i huvudcentral, men nollan verkar gå till plinten efter huvudcentralens jfb. Bilden nedan är från huvudcentral med nolla och jord till undercentral inringad
[bild]
Inte konstigt att jfb löser ut i så fall. I garaget har elektrikern satt laddboxens nolla på jordplinten direkt vilket förklarar varför laddaren ej löser ut jfb.
Frågan är. Hur är rätt sätt att koppla detta? Nollan måste naturligtvis kopplas utanför nollplinten i huvudcentralen men finns det någon praxis exakt var? Jag kan ju se flera ställen före jfb som det går jacka in sig.
Funderar även på garagets koppling. Är det ok att bara dumpa nollan där på jordplinten? Elektrikern har satt laddboxen utanför garagets jfb. Gissar att det är därför han valt att lägga nollan från laddaren på jord. Annars skulle den lösa ut garagets jfb. (se bild). För mig som amatör så känns detta fel, men kanske är ok? (Jord och nolla går ju ändå ihop senare).
[bild]
Jag misstänker att denna koppling varit ett sätt att korrigera misstaget i huvudcentralen. Han borde väl ha satt den på nollan före garagets jfb, men då hade huvudcentralens jfb löst ut.
Tog ni kontakt med företaget eller var det ett svart jobb.
Aktoriserade Elinstallatörer anställer bara utbildade Elektriker
Bakstycke krävs ej på en CentralI Fuktiga utrymmen mm. Krävs IP 54 Kapslade centralerMikael_L skrev:
Kanske lite gråzon (jag är osäker på om det finns tydligt angivet när isolerat bakstycke krävs).
Själv skulle jag inte tumma alls på detta ifall centralen monteras på något av metall, på så sätt att ett ev enkelfel kan spänningssätta en metallkonstruktion i byggnaden.
Gällande brännbart underlag så hamnar jag lite i den zon där jag inte längre är helt fundamentalistisk.
Jag har hemskt gärna en central med bakstycke då, men säg att jag inte visste om förutsättningarna, har med mig allt material, 4 mil utanför stan (spelar egentligen ingen större roll, dessa bakstycken är ofta beställningsvara ändå).
Och sen på plats upptäcker att det är spånskiva som underlag.
Tja ...
Svår sits helt enkelt, och den gamla gängsäkringscentralen som suttit där sedan 1975 (50 år) har inte heller haft isolerad baksida ...
Ja livet såsom elektriker ska förstås aldrig var lätt hela tiden ...
Det är tyvärr inte så ovanligt som man tror eller skulle vilja tro i den bästa av världar.H Hasse4410 skrev:
Du verkar ha en övertro på utbildning. Enligt min erfarenhet är det inte direkt ovanligt att folk lyckas ta sig igenom utbildningar utan att ha den kunskap som man borde förvänta sig. Nivån på dagens skola är rätt bedrövlig.H Hasse4410 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 524 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 524 inlägg
Nä, det är inte speciellt mkt lägre nivå nu än förr.L lbgu skrev:
Däremot är det väldigt vanligt som du säger, att spånhuvuden tar sig igenom gymnasial utbildning utan att ha praktisk kunskap.
Jag har t.o.m. träffat på en kille me 3årig gymnasial utbildning, sen gått på yrkesakademin 2 år, och hade Allmän behörighet, likförbannat kunde han inte ens dra slang som folk, och när slangen tog slut drog han FKn löst sista 2 DM
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 524 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 524 inlägg
Jag anmärkte på en elcentral monterad dikt emot trävägg i en jättestor (ganska ny) kommunal byggnad för några år sedan, fick då till svar att hela huset ska vara lackat med någonting som gör att den klassas som brandresistent, vettefan om det verkligen var så eller inte, men den sitter kvar så än idag.Bo.Siltberg skrev:
Träet såg ut och kändes iaf. som obehandlat trä
Det är väl rätt ovanligt med brännbart under centralerna i dag, i alla fall i nyproduktion sedan 1980 talet. Nästan alla väggar är väl av gipsskivor eller OSB med ett lager gips utanpå. Så jag dristar mg att påstå att "problemet" inte är så värst vanligt.