Kan någon berätta för mig hur Svensk Byggtjänst tänker när de sätter priset på sin bygglitteratur? Har de helt missat att priserna på böcker har gått ner otroligt mycket de senaste åren och att de måste justera sina priser?
Ta t ex boken "Bygga grund" av Per Hemgren. Den kostar 114 kr hos Bokus, men hela 188 kr hos Svensk Byggtjänst. Och samma skillnad i pris upptäcker man vilken titel man än kollar. Jag hoppas verkligen att alla har sett det här och väljer bort Byggtjänsts bokhandel när det gäller littertur du lika gärna kan handla hos de stora nätbokhandlarna.

Du kan läsa blogginlägget här: Hur tänker Svensk Byggtjänst?

G
Jag har faktiskt fått goda råd flera gånger hos Byggtjänst i Stockholm. Där är de tydliga med att 5 min rådgivning är gratis och att längre tid kostar pengar. Så renoveringstips för en hel villa kan man ju rimligtvis inte klämma in på 5 min.

Jag har fått tips om isolering av ett platt tak, förlängning av takfot, en frågeställning om sandfångsbrunn kontra pumpbrunn och lite annat vid olika tillfällen och är jättenöjd med de råd jag har fått gratis om begränsade frågor.

(Har faktiskt också skickat en fråga till en av experterna här en gång, men inte fått ett livstecken till svar. Så det gjorde jag bara en gång. Minns inte längre vad det var jag frågade om här.)

Kul för dig att du har fått så bra råd hos Byggtjänst. Det är roligt, för igår när jag låg och skulle somna tänkte jag att - det där sista jag skev i bloggen ska jag nog ta bort i morgon. Jag kände att jag var ute på lite djupt vatten med tanke på min egen tjänst "Fråga experten". Men så hann jag inte ta bort det ...

Det är ju möjligt att det är olika från fall till fall när det gäller Byggtjänst. I vårt fall ställde vi bara en fråga om vilket golv man hade på 20-talet om och om vi var helt fel ute som tänkte lägga in vitoljat furugolv. Anledningen till att vi blev irriterade var att vi fick en tid att prata med "experten" och sedan vägrade han att svara, ville bara boka en tid för betald rådgivning när han hade kunnat svara ja eller nej. Följden för Byggtjänst blev i det här fallet att de fick en missnöjd kund, men det är möjligt att många andra har blivit nöjda. Det blir ju alltid ett spel man spelar när man ska marknadsföra "gratis tjänster" och inte kan tillfredsställa alla som ställer sig i kön.

Om vi ska diskutera Fråga experten här på Byggahus.se så anger vi på frågesidan att vi bara besvarar ett urval av ställda frågor och att du har bäst chans att få svar på en fråga om en liknande fråga inte har ställts tidigare. Vi vill hellre att man söker bland tidigare ställda frågor än att man ställer samma fråga om igen. Vi får in ungefär 20-30 frågor per dag, men besvarar bara 2 frågor per expert/vecka, mer finns det inte kapacitet för inom den här tjänsten. Jag likställer vår tjänst med liknande tjänster i veckotidningar.

När Byggahus.se ställde ut på Hem&Villa 2002 hade vi med oss inredningarkitekten och arkitekten. Då kunde man boka en kvarts kostnadsfri rådgivning med dem. Jag lyssnade inte på deras samtal, men hoppas verkligen att de gav matnyttiga råd och inte bara sa att "anlita mig så ska jag svara".

G
Inga problem :-)

Jag tror att den frågan jag ställde här var den om takfotsförlängningen eller brunnen. Men de var tydligen inte av allmänt intresse. Och ja, jag har definitivt läst alla gamla svar här men kunde inte hitta något. Er rådgivning är också bra. Jag tycker det är skönt att ha flera olika att fråga. Man får alltid lite olika svar och måste alltid ta avgörandet själv. Mina främsta rådgivare är forumet här, mina snickare, min konstruktör och Byggtjänst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.